Holladay 1983

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ה / מחקר מודרני H

Holladay, Carl R. 1983. Fragments from Hellenistic Jewish Authors. Vol. 1. Chico, California: Scholars Press.

סיכומים

קלאודמוס מלכוס

245: קיים רק פרגמנט אחד, אצל יוספוס (ענת. 1.239-41) ואצל אוסביוס (הכנה לבשׂורה 9.20.2-4 - לקוח מיוספוס).

מקבל הצעת קודמיו (ה2) שהפרגמנט לקוח לא מספרו של אלכסנדר פולֻהיסטור על היהודים אלא דוקא מספרו על לוב.
בין שני הפרגמנטים הבדלים תחביריים קלים, והבדלים גדולים באיות השמות, כולל בין כתבי-היד של אותן יצירות.
יש שראו בקלאודמוס יהודי (ה4), שומרוני (ה5) או פגאני (ה6) ממוצא סורי (ה7) או פניקי (ה8).

246: שלושה נושׂאים עיקריים במחקר: (א) משמעות השם "מלכוס"; (ב) משמעות הכינוי prophetes; (ג) העירוב של מתולוגיא עברית עם יוונית.

הולדיי עצמו לא פוסל שום אפשרות על הסף, אך מעדיף זהות יהודית או שומרונית על-פני פגאנית.
מהיכן קלאודמוס? לרוב נוטים לחשוב מסוריא-ארץ-ישׂראל. מעניינת (has merit) הצעתו של Walter שמדובר ביהודי מקרתגו (ה16).
תאריך: חייב להיות לפני אלכסנדר פולֻהיסטור (פרח באמצע המאה ה-1 לפ'). ההקבלה לדברי המלך יובא אינה עוזרת, כיון ששניהם היו יכולים לשאוב ממסורות עממיות. גבולות התארוך: 200 עד 50 לפ' (ה17).
ניכר שהשתמש בתנ"ך ביוונית; אין עדות שהכיר התנ"ך בעברית.
Positing Abrham as the universal ancestor of all other cultures, in this case Africa and Assyria, and even as prior to the hoeric figure Heracles {(p. 247)} places Cleodemus Malchus in the same tradition as other Hellenistic Jewish authors who sought to enhance their own cultural and national tradition by establishing kinship with other renowned people and by tracing all other cultures to Jewish origins."

257: ה9: לפי פרוידנטל 113 ודניס 260 התואר "נביא" מעיד שקלאודמוס לא היה יהודי, וזאת משני טעמים: (א) לכאורה כבר לא היתה נבואה ביהדות בימי בית שני; (ב) קל וחומר שלא יתכן נביא סינקרטיסט שכזה. הולדי לא מסכים, מצביע על הקשר בין נבואה לאפוקליפטיקא (שהיתה גם היתה נפוצה), וטוען שהתואר אינו מפתח לפענוח זהותו הלאומית-דתית של קלאודמוס.

ה10: על השם מלכוס: probably, though by no means certainly, Jewish.

258: ה11 מעיר (בצדק!) שההתייחסות למשה כאלה המחוקק "שלהם" (כלומר היהודים) מעידה על אי-יהדותו של פולֻהיסטור, ולא יכולה לשמש עדות לפגאניות של קלאודמוס.

ה15: לפי פרוידנטל 115 לא מדובר בהרקלס היווני אלא במלקרת, שנעבד בגריזים בתור Zeus Xenios - הוכחה נוספת לשומרוניותו של קלאודמוס. מסכים לו Fraser, Ptolemaic Alexandria, II 963 n.101.

259: ה 15: מעלה בעקבות Walter, JSHRZ 1,2 p.116 את דברי אפיפניוס (Haer. 55.2.1) על הזיהוי בין מלקרת ומלכיצדק. לכאורה, יהודי, נוצרי או פגאני לא היה אומר דבר כזה, ויחד עם יוספוס (ענת. 12.257-64) על "הצידונים משכם" אפשר לחזור שוב להשערה השומרונית.

על המקבילה אצל פלוטארכוס, סרטוריוס 9.3-5, שם המלך יוּבּא, מקורות של פלוטארכוס, טוען שמקור משפחתו בזיווג של הרקלס עם טינגיס, אלמנתו של אנטיאוס.

הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

קישורים נוספים

הפריט בקטלוג האלף של אוניברסיטת חיפה