Lang 1980

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ל / מחקר מודרני L

Lang, Bernard. “Job XL 18 and the "Bones of Seth".” Vetus Testamentum 30, no. 3 (1980): 360-361.

סיכומים

"גרמיו כמטיל ברזל, הוא ראשית דרכי אל." (איוב מ', 18).

(בהמות)

(עמ' 360) בשנים האחרונות, מספר חוקרים פרשו את מערכת היחסים בין יהוה לבהמות כמשקפת את הקונפליקט בין הורוס ושת. זה נכון, במיוחד משום ששת יכול להופיע כהיפופוטם אדום שנקרא "בהמות" בספר איוב.

אפשר לנסח את השתיות של בהמות כפרט שטרם התייחסו אליו: בעצמות החיה, המתוארות באיוב מ' 40 כמטיל ברזל, ביטוי שמתייחס לעצמת החיה, אך לא רק. נראה שיש פה משחק על המיתוס לפיו ברזל הוא עצמותיו של שת, שמופיע בשני מקורות מצריים: בטקסט הפירמידות (14.21) ואצל מנתון (פלוטרך, על איסיס ואוסיריס 62=376 ב').

ווינרייט קישר בין עצמותיו של שת לעצמות היפופוטם מבלי להתייחס לפסוק המדובר באיוב. במקום שנקרא קאו אל כביר במרכז מצרים, ארכאולוגים מצאו מקדש לשת ובו כמויות עצומות של עצמות ענקיות שנצברו בערימות (פיטרי פלינדרס חפר). הן היו כבדות, שחורות, נהיו לאנאורגניות (עברו תהליך מינרול, מהמילה מינרל) ונראו כמו מתכת. רובן היו עצמות של היפופוטמים, נמצאה אף גולגולת שלמה אחת. הן נחשבו קדושות. נמצאה גם אסטלא, מיוחסת לשת ומראה היפופוטם בביצת פפירוס. אין ספק שעצמות אלה לא היו רק קדושות אלא נחשבו לברזל או מטאור וכנראה לכן רשם פלוטרך על "עצמותיו של טיפון" (על איסיס ואוסיריס, 523 והלאה).

ראיה זו לא מספיקה כדי לקבוע בוודאות שעצמות היפופוטם שעברו תהליך מינרול הן (עמ' 361) המקור לביטוי "עצמותיו של שת". הצבע האדום של חלודה שקשור לצבע של שת יכול היה לתרום לדימוי המתכתי שלו, שמצא דרכו לתנ"ך.

הערות

מדוע נאמר על בהמות שהוא ראשית דרכי אל? האם אפשר לקשר דרך המסלול הזה את שת בן אדם (וחווה) לשת המצרי? לנסות לבדוק, למרות שעל פניו נשמע כטענה חלשה. רוני רשף 08:46, 4 בספטמבר 2010 (UTC)

נמצא בשימוש ב...

אלכסנדר בבבלי תמיד

רוני רשף תשע ב סדנא למיומנויות מחקר - מטלה מסכמת

קישורים נוספים

ב