Malkin 1994

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מחקר מודרני M / מחקר מודרני מ

Malkin, Irad. 1994. Myth and Territory in the Spartan Mediterranean. Cambridge: University Press.

סיכומים

181: מיתוסים הקשורים לאדמה במקום ההתיישבות, כמו מתוס אנטיאוס, הם בגדרopening myths, הפותחים קרקע חדשה להתיישבות. המיקום של מתוסים אלה הוא, באופן פרדוקסלי, דינמי. הם יכולים לנוע ממקום למקום.
המקורות המוקדמים ביותר למאבק בין הרקלס לאנטיאוס ממקמים את הסיפור ב-Irasa, ממזרח לקרנה. מאוחר יותר ינדוד לברקה (עם יסודה של זו; נקראת על-שם בתו של אנטיאוס) ועוד מערבה לתושבה הקרנית Euhesperides. סביב שנת 200 לפ' מנוכס המתוס על-ידי המלכים הנומידיים, ומהגר ל-North African ‘far west’ (על התארוך אני חולק).

182: קרב בין יוונים ללובים ומצרים על אירסה בשנת 570, לפי הרודוטוס 4.159. Since after the victory of 570 Irasa was surely Cyrenaian, the first localization of the myth there appears to stem from the challenge it presented before the battle of Irasa. Irasa was coveted, fought for, and won. … The myth was ‘brought down to earth’ because of the aspirations and events associated with the challenge.
182: העדות המוקדמת ביותר היא של Peisandros of Kameiros (אמצע מאה 7) = סכוליון לפינדרוס, פֻּתיות 9.185a=106.

183: יתכן ואף סביר שסיפור אנטיאוס עתיק יותר מיסוד קרנה. הראשון שממקם את אנטיאוס הוא Pherekydes ( FGrH 3 F75= סכוליון לפינדרוס, פֻּתיות 9.185a=106), והוא מדבר על אירסה. מתוס זה מקושר במחזור שלם של מתוסי צ'רטר והתיישבות, של קרנה ושל שׂפרטא.
על אנטיאוס "הטוב" אצל פינדרוס, פיתית 9, המוקדשת לאתלט מנצח מקרנה, שאחד מאבות אבותיו היה המחזר שזכה בבתו של אותו אנטיאוס "הטוב". שתי שאלות: כיצד יתכן אב קדמון קרנה לפני יסוד העיר קרנה? מדוע אנטיאוס "הטוב" ולא "הרע"? תשובה על-ידי Chamoux בכך שאבי הנערה הוא בכלל לא אנטיאוס, אלא שהעיר נקראת "של אנטיאוס". כך נפתרות שתי השאלות באחת.

184: אנטיאוס – המתנגד (anti).

185: The myth of Antaios – a myth of ‘challenge removal’ – probably became localized at Irasa before its conquest because of the supreme challenge it posed. His myth, already, in existence, now was pin-pointed on the map of colonial topography because of its motif of the civilizing hero who rids the country of monsters, tames its wilderness, and clears the way for settlement.
מוותר על הניחוש מי בדיוק המציא את מתוס אנטיאוס ומי קבע אותו בדיוק באירסה. מה שכן, לאחר הסרת האתגר עם כיבוש אירסה, המתוס עובר למיקום חדש.
הרודוטוס 4.160 מספר את סיפור יסוד ברקה, שהוביל למלחמה קשה בין לובים לקרנים, בה נפלו 7000 הופליטים! ארוע זה, והקשר העמוק עם הלובים, מסביר את קריאת העיר על-שם בתו של הענק הלובי.

186: קל וחומר שאצל פיסאנדרוס היא עדיין נקראה Alkeis.
העיר אֵוּהספרידס נוסדה לפני 515, כנראה סביב אמצע המאה ה-6. שמה מעיד על קשר עם מתוס תפוחי-הזהב, ואכן הרקלס פוגש את אנטיאוס בדרכו למצוא אותם. שמה של העיר מעיד על קשר ברור בין העיר לבין המתוס. החוף ממערב לעיר נקרא "חולות הרקלס" Ἡράκλειοι Θῖνες (Pseudo-Scylax 109; Ptol. 4.4.2).

187: יסוד ברקה – אולי נקראת על-שם בתו של אנטיאוס כאות לשתוף פעולה של העיר המורדת עם הלובים נגד עיר האם קרנה.
יתכן שיש קשר בין מיקום תפוחי-הזהב באוהספרידס לבין מתוס אנטיאוס, שכן הנצחון עליו העניק להרקלס גישה לגן, but it is difficult to determine the significance of its localization.

הערות

נמצא בשימוש ב...

קלאודמוס מלכוס

קישורים נוספים

הפריט בקטלוג האלף של אוניברסיטת חיפה