Malkin 2011

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מחקר מודרני מ / מחקר מודרני M

Malkin, Irad. 2011. A Small Greek World: Networks in the Ancient Mediterranean. Oxford: Oxford University Press

סיכומים

120: Antaios was not killed in order to legitimate the settlement of any specific community. To transform such myths into justification for territorial appropriation, a “charter” aspect as added: a promise, made explicit in various mythic narratives, of an inherited “right” to the territory to be claimed by a future descendant of the hero, and the basis for founding a political community.

122: what is remarkable is the grafting of Herakles onto specific sites of intended colonization followed preexisting networks established not by Greeks but by Phoenicians. המקום בו ארעו החפיפות וההפריה ההדדית הוא סיציליא, וביחוד מערב האי.

125: מבין כל הקהילות הפניקיות הדומיננטיות בים התיכון היא צורית במובהק, וכללה שימוש מודע ומושׂכל במלקרת למטרות מסחר והתיישבות.

126: אין לנו מקורות כנעניים למתולוגיא של מלקרת.
בצור מלקרת הוא גם מייסד העיר וגם מייסד שושלת שלטונית – תפקיד זהה לזה שהוא משׂחק בשׂפרטא.

128: הרקלס ההומרי היה בריון פרוע, לא מייסד ערים. It is probable that the Greek-Phoenician colonial interactions in the Mediterranean, combined with the Phoenician emphasis on QRT (city), opened the way for the Greek Herakles to become archêgetês not just of dynasties but also of cities. על זה ראה גם ז'ורדין-אנקין 1989, 95-135, ביחוד בגדיר ובליקסוס.

129: הרלקס נקרא בתואר archêgetês בשׂפרטא (כסנופון הלניקא 6.3.6), כמו גם המלכים השׂפרטנים עצמם (פלוטרכוס, לֻקורגוס 6). כנ"ל באטוס בעיר-הנכדה קֻרנה.
מצטט את קורין בונה (1988, 401): on est confronté ici à un phénomène cumulative et réciproque d’assimilation profonde. היוונים עיצבו את ההרקלס שלהם מחדש לפי דוגמאות פניקיות, והפניקים בתורם עצבו את מלקרת מחדש בהשפעת הרקלס.

131: For a Greek speaking the language of polytheism, if Herakles was already “holding the land”, even if unknown by the Phoenician name of Melqart, the application of the Herakles myth could easily {132} follow.

132: In short, both Herakles and Melqart could be perceived as heroes and gods, and both were archêgetai of heroic genealogical lines – of royalty and of city founders – implying the rightful possession of territories.

140: Only myth, as a convincing package of logical contradictions, can evoke images of acceptable middle grounds.

141: האופי הימי, מייסד הערים, של הרקלס היווני may have first appeared בקרב הפניקים.


הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

ב

קישורים נוספים

[הפריט בקטלוג האלף של אוניברסיטת חיפה]