Matthews C 2001

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מחקר מודרני מ / מחקר מודרני M

Matthews, Caitlin. Sophia: Goddess of Wisdom, Bride of God. Wheaton: Quest Books, 2001.

סיכומים

(מהפרק: Isis: The Savior Goddess)

(עמ' 27) שת קרע לחתיכות את אוסיריס, אחיה ואו בעלה של איסיס. משימתה הארוכה של איסיס היא איסוף גופתו של אוסיריס והריון קסום של בנה, הורוס.

(עמ' 28) איסיס מתחמקת מרשת המלכודות ששת טווה לה. הרשת היא סמל לעולם התחתון.

(עמ' 29) איסיס מנוגדת לשת וכל פעולותיו כמו שמארי מנוגדת לנחש של השטן**. “זה שמרגל אחרינו מחכה לנו כמו דייג.”*** הנחש מייצג את לוציפר.

הזיהוי של שת וטיפון נעשה במצרים ההלניסטית (177-193Python :a study of Delphic myth and its origins /[by] Joseph Fontenrose). מפתיע שנפטיס, אחות איסיס ודמות הראי שלה, לא הייתה דומה לשת. היא נשארה לצד איסיס כאלה השחורה בקרב מול שת.

(עמ' 31) לוציוס רוצה להפוך לינשוף ובמקום זאת הופך לחמור, חיית הטיפשות*. הוא יצוק בחלק של טיפון החמור, כדי לחוות את מלוא תשוקותיו המתוסבכות. איסיס מלמדת אותו חכמה.

אם כן, מהי משימתה של איסיס? לפי פלוטרכוס, “(טיפון או שת) קורעים לגזרים ומפזרים לארבע רוחות השמיים את הכתבים הקדושים והאלה אוספת אותם, מרכיבה שוב ומוסרת למשמר לעוסקים בטקסים הקדושים. כלומר, היא האוספת של ידע אבוד.

הערות

* ביהדות החמור הוא חיה חכמה – אתונו של בלעם – לפי Baker Wyrick 1982, עמ' 433

** זו לא הפעם הראשונה שיש זיהוי בין שת לשטן – דרך השם של טיפון (באחד המאמרים הקודמים שסיכמתי היום – להשלים)

*** דייג – הקשר למים?

נמצא בשימוש ב...

אלכסנדר בבבלי תמיד

רוני רשף תשע מיתוס והיסטוריא

רוני רשף תשע שלד חמורי

קישורים נוספים

ב