Mosse 1969

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מחקר מודרני מ / מחקר מודרני M

Mossé, Claude. 1969. La Tytannie dans la Grèce Antique. Paris: Presses Universitaires de France.

סיכומים

עמ' 49

עם הפיסיסטראטידים, ההיסטוריה של הטיראניה יוצאת מתחום האגדות היותר ופחות מבוססת, על כרונולוגיות מפוקפקות, כדי להיכנס למציאות. וודאי, אנחנו ראינו אותו, זה לא מסוג הבעיות אשר מפספסים, ולראשונה בכרונולוגיה, מכיוון שאם מכירים את התאריכים הקיצוניים של הקריירה של פיסיסטראטוס (561-528) זה מאוד קשה לחזור לקבוע את התאריכים של שתי הגלויות שלו. אבל בשורה התחתונה ישנם טקסטים בשפע, והטקסטים אשר אינם מצומצמים לאנקדוטה מסוימת, של הרודוטוס למשל, יכולים לשמש האנליזה ההיסטורית האמיתית.

הסיבה לעושר זה (במקורות) היא מאוד פשוטה: הפיסיסטראטידים היו האדונים של אתונה במשך חצי מאה, ואתונה היא, מכל הערים היווניות, זאת אשר ההיסטוריה שלה מוכרת לנו ביותר, ראשית מפני שהיה יצרה, בתקופה שהייתה בשיאה, ספרות רבה אשר שמרו את זיכרון העבר הקרוב יחסית, שנית מכיוון שאדמתה סיפקה ממצאים חשובים לעברה הזוהר ושגם כן מאפשר לבנות מחדש את אתונה של הפיסיסטראטידים.

הטיראניה הופיעה באתונה בתקופה יחסית מאוחרת. אם מאמצים את הכרונולוגיה הבסיסית של הטיראניות בקורינתוס וסיקיון, המייסדים של טירנאיות אלה קדמו בפחות בשני דורות לייסוד הטיראניה באתונה. ניזכר בפשטות שהיריבים של פיסיסטראטוס, מקאגלס האלקמיונידי, הוא זה שבעצמו התחת עם הבת של קליסתנס מסיקיון. איחור זה לא היה צירוף מקרים. מוצאים אותה במיוחד בתוכנית הכלכלית ואמנותית בדיווח על קורינתוס, מאז שהקרמיקה האתונאית בפסלונים השחורים הופיע והחליפו את הקרמיקה הקורינתית בבתי הקברות בים התיכון. זה לא נוח במיוחד לעקוב אחר ההיסטוריה העתיקה של אתונה, מכיוון שנרטיב אשר מרכיב את החלק הארי של 'מדינת האתונאים' של אריסטו הוא בנייה מחדש אשר מכיל חלק גדול של הצדקה מראש. זה מעבר לכל ספק, למרות זאת, שאתונה, אשר הייתה מאז התקופה המיקנית (50) המרכז של ציביליזציה מתקדמת יחסית, נמלטה ממה שנהוג לקרוא לו 'הפלישה הדורית', אבל ללא ספק היא נסוגה אל תוך עצמה, מבלי שאפילו פעם אחת תיפול אל תוך הבינוניות, כ]י שמעידים הכדים הגדולים של דיפילון. החברה האתונאית הייתה אם כן חברה מלחמתית, נשלטת על ידי ראשי חמולות, אדונים של האדמה ושל הבקר. ברגע שאר הסמכות עברה מידיו של אדם אחד, המונרך, לשלטון האריסטוקראטי שאריסטו תיאר בצורה פחות שיטתית וששם את הסמכות במדינה, חלק אחד בידי שלושה פקידים הנבחרים פעם בשנה, וחלק אחר בידי מועצה חזקה של פקידים שסיימו את תפקידה, קשה מאוד לומר זה. כמו שקשה לדעת מדוע דיווח על שלושה קבוצות סוציאליות בלבד אשר יוצרות את האשליה המקורות העתיקים: אאופטרידים, גמיאורגיו, גאורגוי. מה


הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

אייל מאיר הגיאופוליטיקה של יוון הקלאסית

קישורים נוספים

ב