Polybius 6.53-54.5

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מקורות ראשוניים ועתיקים פ / מקורות ראשוניים ועתיקים P

טקסט[1]

[53] כאשר נפטר איש מפורסם ברומא, הוא מובל בשעת הלווייתו בכבוד גדול עד ל"רוֹסְטְרַא",[2] הוא דוכן הנאומים שבפורום[3], לעיתים כשגופתו עומדת ונראית לעין, ולעיתים רחוקות יותר, כשהיא יושבת. 2 כאן מקיף כל העם את הדוכן, ואליו עולה בן מבוגר של הנפטר, אם נמצא כזה במקרה, ואם אין, איש אחר מבית האב שלו, ומדבר על סגולותיו של הנפטר ועל הפעלים המוצלחים, שפעל בחייו, וכך נזכרים הרבים במעשיו ומעבירים אותם שוב לפני עיניהם; 3 לא רק אלה שהיו שותפים למאורעות עושׂים זאת , אלא גם אלה שלא היה להם חלק בהם. לכן מתעוררת אצלם הרגשת צער כה חזקה, שדומה, כי מות האיש אינו רק אבדה למתאבלים הקרובים בלבד, אלא לעם כולו. 4 אחרי הקבורה וטקסי ההלוויה מעמידים את תמונת המת בארון עץ בביתו במקום, שבו היא נראית לכול. 5 התמונה היא מסכה הדומה להפליא לנפטר בצורה ובגוון פנים. 6 את הארונות האלה הם פותחים בזמן של קורבנות ציבוריים ומקשטים את התמונות בקפידה רבה. כאשר מת איש מכובד מבני הבית, מביאים אותן אל טקס ההלוויה, ושמים אותן על אנשים הדומים ככל האפשר לנפטרים בדמותם או בהופעתם. 7 אם הנפטר היה קונסול או פראיטור, לובשים אנשים אלה טוגה עם פס שָני, אם קנסור, טוגה שכולה שני, ואם חגג טריאומף או השיג הישג דומה, טוגת שני המקושטת בזהב. 8 הם נוסעים במרכבות ולפניהם נישאים צרורות הזרדים, הקרדומים ויתר סמלי הכבוד המתאימים לתפקידים, הכול לפי תפקידו ודרגתו הציבוריים בחייו; 9 כאשר הם מגיעים אל דוכן הרוסטרא, הם יושבים בשורה על כסאות שנהב. 10 אין למצוא מחזה יפה יותר לאיש צעיר השוחר כבוד ומידה טובה. כי את מי לא ילהיבו דמויותיהם של האנשים המפורסמים בשל מעשיהם, כשהוא רואה את כולם ביחד כאילו חיים ונושמים? היֵראה מראה יפה מזה?

[54] יתרה מזו: לאחר שסיים המספיד את דבריו על הנפטר, הוא מונה את מעשׂיהם והצלחותיהם של יתר בעלי התמונות, כשהוא מתחיל בקדום שביניהם. 2 כך מתחדשת בקביעות תהילת מעשׂיהם של האנשים הגדולים ושמם של עושׂי המעשׂים היפים נעשׂה בן אלמוות; תפארתם של המטיבים עם המולדת נודעת ברבים ונמסרת מדור לדור. 3 והדבר הגדול הוא, שהצעירים המתעודדים לשאת בכל משׂא למען הכלל, כדי לזכות בכבוד הנלווה לאנשים אמיצים.4 הדברים הבאים הם ראיה לנאמר: רבים מבין הרומאים יצאו מרצונם לדו-קרב, כדי להכריע במלחמה, ולא מעטים בחרו במוות בטוח, אחדים במלחמה כדי להציל את היתר, ואחדים גם בימי שלום למען הצלת המדינה. 5 ואף קרה, שבעלי שררה אחדים הוציאו להורג את בניהם הם, בניגוד לכל מנהג או חוק, כי העדיפו את טובת המולדת על אהבתם הטבעית לקרובים להם ביותר.

הערות

  1. לקוח מתוך: פוליביוס. 1991. היסטוריה. תרגם וכתב מבואות בנימין שימרון. ירושלים: מוסד ביאליק. עמ' 440-441.
  2. רוֹסְטְרַא (rostra) פירושו חרטומים. בשנת 338 לפנה"ס ניצחו הרומאים בקרב ימי וקבעו את חרטומי האוניות שלכדו על דוכן הנואמים, וזה קיבל את שמו מהם.
  3. הפורום (forum) היה המרכז של חיי העיר. שם התנהלו המשפטים, מילאו בעלי השררה את תפקידיהם, נערכו ויכוחים מדיניים וכו'. היו בו מרכזי פולחן ומקדשים ואנדרטאות רבות מאוד של גדול רומא. גם עסקי בנק נעשו בו.

נמצא בשימוש ב...

קישורים נוספים

Online-Text