Rist 1935

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ר / מחקר מודרני R

Rist, Martin. 1935. “Is Matt. 11:25-30 a Primitive Baptismal Hymn?” The Journal of Religion, Vol. 15. No. 1. pp. 63-77.

סיכומים

(עמ' 69) עבודת האל ביהדות היא ציות לחוקי התורה. ואילו בנצרות – עשיית טוב*.

(עמ' 70) המסתורין של איזיס כפי שהוא מתואר במטא מורפוזיס של אמפליוס בדיווחו הסמלי על תחילתו של לוציוס (עמ' 71) שהסמליות של תיאורו תלויה בפולחן החיות המסתורי של המצרים. בפולחן זה, שת טיפון, אל הרשע והאויב הגדול ביותר של האדם והאל, תואר לעיתים קרובות כחמור. אמפליוס מתאר את הפיכתו של לוציוס לחמור כתוצאה מחטא שקשור לתאוות ושטויות שעשה בנעוריו. לוציוס נהיה תחת שליטתו של טיפון, כשהיה בגוף החמור הוא היה "בטיפון" וכפוף לו. במהלך האיחוד הזה עם אל הרשע, שנחשב גם למזלו הרע, היו לו כמה הרפתקאות רעות, חלקן מגוכחות וחלקן אירוטיות (בניגוד לפריון שממנו נהנו חסידי איזיס), אחרות היו טראגיות. גורלו היה לרוב כמעט בלתי נסבל. ממציאי משימותיו האכזריים העבידו אותו והעמיסו עליו יתר על המידה. הוא עונה, הורעב למחצה והוכה. לעיתים נחשף לסכנות הגדולות ביותר.

לבסוף, הוא הגיע לחוף ים והתפלל לאיזיס שתגאל אותו מיסוריו ומהקשר שלו לטיפון, שבא לידי ביטוי בגוף החמור בו היה כלוא. איזיס שנאה חמורים משום שהם היו קשורים לטיפון. בתגובה לתפילתו, איזיס הופיעה בפני לוציוס והורתה לו להצטרף לטקס הדתי שלה ביום הבא. אז הוא יאכל ורדים מאחד הכהנים (עמ' 72) ויהפוך לאדם. כשנהיה לאדם ערום מול חסידי איזיס, כוסה בחלוק הלבן שמסמל את לידתו מחדש.

הערות

* איזיס וטיפון שת?

נמצא בשימוש ב...

אלכסנדר בבבלי תמיד

רוני רשף תשע מיתוס והיסטוריא

רוני רשף תשע שלד חמורי

קישורים נוספים

ב