Schüller 1956

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ש / מחקר מודרני S

Schüller, S. 1956. "Some Problems Connected with the Supposed Common Ancestry of Jews and Spartans and their Relations During the Last Three Centuries B.C." Journal of Semitic Studies. Vol. 1. pp. 257-268.

סיכומים

257: ה' 1 – הדיון המודרני החל, ככל הנראה, ב-1747 בברטיסלאבא
מצדד בחוניו הראשון

258: מצביע על ההבראיזמים: "בשלמכם", שיתוף המקנה
נוטה לאפשרות שליוספוס אכן היתה גישה למקור עברי של המכתב, או לפחות מקור נוסף על מק"א

259: מתארך מכתב יסודי 309-290, ומציע כמניע רצון לפגיעה באנטיגונוס מונופתלמוס ובנו דמטריוס (ושוב בעמ' 264)
לא מתרגש מאי-התאמות מסויימות במינוחים הטכניים, כטיעון אפשרי נגד האותנטיות

260: לא מקבל (ובצדק!) את דעתם של אבל ושֻרר שמכתב לוקיוס מהווה עדות לנוכחות קהילה יהודית בשׂפרטא

261: מדגיש שבצו מפרגמון אין דיבור על קשר דם דרך אברהם, אלא הוא רק מציין זמן
פלאטון, היפיאס זוטא, 285d מדבר על חיבתם של השׂפרטנים לענתיקות בכלל ולגנאלוגיות בפרט
דברי הקטאיוס מאבדרה על היהודים (אצל דיודורוס) מצביעים על מקבילות שבני הזמן יכלו לראות בין יהודה ושׂפרטא
ה' 3: גינסבורג (1934: 119) כבר העיר על הקטיאוס כמקור אפשרי. מזהה עם הקטיאוס המוזכר אצל פלוט ארכוס (יופיע גם אצל גוטמן, ללא קרדיט)

262: מצביע גם על הקשר האפשרי ביציאת מצרים (הרוב הלכו ליהודה, דנאוס ליוון, שם הפך גם לאבי-מייסדי שׂפרטא)
לא מתייחס ברצינות לסטפנוס מבֻּזנטיון, המקשר בין שׂפרטא לשׂפרטוי מגזע הדרקון.

263: ווילריך (אורקונדן) 1924: 26 תוקף אותנטיות (כמובן) אך מתעלם מהקטיאוס
מביא את המפגש של אריסטו, אליבא דקלארכוס מסולי, עם יהודי כלשהו כהקשר חברתי-תרבותי יווני-יהודי. כנ"ל מראי מקום מתאופרסטוס וממגסתנס.
מגעים בין ארווס לחוניו הגיוניים ביותר גם לאור ההתפתחויות ההיסטוריות (ויש פירוט...)

265: השם ארווס נכתב בזמן אמת במספר אופנים, ויחד עם התרגום לעברית וחזרה קל להבין כיצד נוצרו בלבולים
אין בעיא אם אזכורו של מלך אחד בלבד – אפילו אצל קסנופון זה יכול לקרות (וגם אצל פלוטארכוס, עמ' הבא)

266: מציע הקשר פוליטי למנוסת יאסון לשׂפרטא – התקבל כברכה כאויבו של אנטיוכוס IV, בזמן בו רומא עמדה לפעול נגדו
מציע שהורדוס ואורֻקלס נפגשו בזמן מסעו של המלך ליוון, אולי אפילו בשׂפרטא ממש

267: כל זה, וביחוד אורכו של הקשר, מסביר את חילופי המכתבים מבלי לגרור פנימה גם קהילה יהודית בשׂפרטא (עם ביבליוגרפיא בהערות 1-2)

268: עוד נימוקים נגד קהילה יהודית בשׂפרטא.

הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

קישורים נוספים