Schwartz 1999

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ש / מחקר מודרני S

Schwartz, Daniel R. 1999. "Antisemitism and Other –ism's in the Greco-Roman World." Demonizing the Other: Antisemitism, Racism and Xenophobia. Ed. Robert S. Wistrich. Amsterdam: Harwood Academic Publishers. Pp. 73-87.

סיכומים

עמ' 73:

בתקופה ההלניסטית נוצרה גולת היהודים – כתוצאה מהגירה או ממיסיון. אותו מיעוט מונותיאיסטי תפס מקום במשפחת האומות ובמהלך הזמן הוא למתחרה.

בעיני ההגויים היהודים מוזרים מכיוון שהם זרים שבאו ממקום אחר, והם מוזרים מכיוון שדרכיהם ומנהגיהם שונים (ציטוט של צ'ריקובר: A. Tcherikover "antisemitisim in antiquity", Molad 16 (1958), p. 361).

עמ' 76:

אבל רק בתקופה הרומית מופיעה מגמה משמעותית של אנטישמיות. מדוע היהודים לא סבלו תחת שלטון של המלכים הסלווקים או התלמיים וכן תחת רומא? באלכסנדריה איבדו היוונים את השלטון לרומים. כאשר נכבשה אלכסנדריה, היא כבר לא הייתה פוליס יוונית אלא פרובינציה רומית. הניתוק מיוון הוביל למאמצים להגדרה עצמית, כמו שהיהודים בגולה שייכו את עצמם ליהדות.

עמ' 77:

תושבי אלכסנדריה ראו את עצמם כאלכסנדרונים, אבל עם מותה של אלכסנדריה היוונית, התושבים היוונים חששו שהם ימצאו את עצמם באותו מעמד של המקומיים. הם נטרו טינה ליהודים שנהנו מחסותם של הרומים.

עמ' 78:

רומא

המצב של יהודי רומא הפוך מזה של יהודי אלכסנדריה. לא הייתה בעיה יהודית בימי הרפובליקה. הבעיות התחילו כאשר רומא הפכה לקיסרות. יש לציין שהספרות האנטישמית האלכסנדרונית שיחקה תפקיד באירועים ברומא. אך יש יותר מהשפעות ספרותיות של מקורות מאלכסנדרה. אחד מההסברים לעליית אנטישמיות ברומא במאה הראשונה והשנייה לספירה נובע ממיסיון יהודי רחב, שהוביל לגירוש של שנת 19 לספירה והביא לטענות קשות נגד יהודים. ממקורות עתיקים לאנטישמיות: סנקה, טקיטוס ויובנאליס (Juvenal, Saturae 14.96-106)

מדוע מיסיון עורר כל כך הרבה עוינות ברומא? התשובה היא כי רומא העיר הייתה מוצפת מהגרים זרים. לעם הרומים יכלו להרגיש איום מכיוונן של תרבויות זרות, שאיתן נאלצו להתמודד בבית ובחוץ.


הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

תשע מונותאיזם עבודה מסכמת אייל מאיר

קישורים נוספים

ב