Stanton 1990

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ס / מחקר מודרני S

Stanton, G. R. 1990. Athenian Politics c. 800-500 BC: A Sourcebook. London & New York: Routledge.

סיכומים

עמ' 16, הערה 3

(פלוטרכוס, תזאוס, 24.1-4) הפסטיבל המפואר ביותר שבו כל תושבי אטיקה לקחו חלק ובו ניתן כבוד לאלה אתנה, פטרונית העיר.

מקורות:

Davidson, JHS 78 (1958) 23-42 & 82 (1962) 141-2 (שני מאמרים של Davison על הפאנאתנאיה).

ישנה מסורת נוספת על ייסוד הפסטיבל על ידי Erikhthonios, בנו של האל הפסטוס. הסיפורים על הייסוד שנעשה על ידי בנו של הפסטוס ורפורמה שנעשתה על ידי תזאוס כנראה פנתה לקהל שהאמין של הפסטיבל התקיים מימי קדם. (עמ' 25 בגיליון 78).

עמ' 103

פרק 4: The Peisistratid Tyranny

בכלליות הטיראנים שעלו במאה השביעית והשישית לא חמקו מהזיכרון שהם עלו בכוח לשלטון ולכן שנאו אותם על כך. לעומת זאת פיסיסטראטוס נהנה מחיבה מהמקורות העתיקים. מציינים שהוא היה דמוקרט קיצוני (מדינת האתונאים 14-15) ושליט קונסטטיציוני (מדינת האתונאים 14-17). הסבר אחד יכול להיות בשל הסימפטיה של המקורות מהמאה החמישית והרביעית לאצולה.

פיסיסטראטוס זכה לתמיכה בשל המפעלים הציבוריים שהקים, שסיפק מרכז מפואר לאצילים ששיתפו עמו פעולה. בניית בניינים ודרכים סיפק תעסוקה לעניי גוף האזרחים, אשר היו אסירי טובה על כך שלקח את מוסרות השלטון מהמשפחות הגדולות.

אמצעי נוסף הוא קידם פסטיבלים בכל רחבי אטיקה שהסתמכו על מסורות שרווחו בכל אטיקה במקום הכתות המקומיות שנשלטו על ידי האצילים המקומיים, שגם איחדו בין חלקיה השונים של אטיקה וגם פגעו באצולה.

עדויות ארכיאולוגיות 59

עמ' 104

דרכים ששימשו למרוצי סוסים ותחרויות אתלטיות שבאו בצמוד לפסטיבל הפאנתניאה (Panathenaia), שפיסיסטרטוס אירגנו מחדש.

למצוא: Scholiom on Aelius Aristedies, oration 13.189.4

האקרופוליס הפסיקה להיות מבצר והפכה למרכז דתי.

עמ' 105

הרודוטוס 1.64

טיהר את דלוס דרך העברת קברים שניתן לראותם מהמקדש על פי הוראות האוראקל. טיהור דלוס העלה את יוקרתה של אתונה בעיני האיונים.

עמ' 110

זה היה טבעי שיוונים שאפתניים שתפסו את השלטון והפכו לטיראנים יחפשו דרך להוריש את השלטון לבניהם. אבל בדרך כלל הדור השני של הטיראניה לא הצליח כמו הדור הראשון וברוב המקרים הודח.

עמ' 111

הבנים של פיסיסטראטוס הקדישו את מזבח שני עשר האלים (תוקידידס 6.54.5-6.55.4), ששימש נקודת ציון שממנה נמדדו מרחקים. (לבדוק הרודוטוס 2.7.1).

אריסטו (פוליטיקה 1313b 23) מספר שבניית המקדש לזאוס האולימפי התחילה על ידי בני פיסיסטראטוס בשנת 650 לפנה"ס.

באלאוסיס (Eleusis), הכיל המסתורין, ה-Telesterion הוחלף על ידי בניין גדול יותר. [G. E. Mylonas. Eleusis and the Eleusinian Mysteries. 1961, 77-88, 91-97] כל המפעלים הללו היו ניסיונם של הטיראנים לאחד את אטיקה, ובשימוש באולימפיה, ניסיון להאדיר את היוקרה של משפחת הטיראנים.

תחרות עם טיראנים אחרים ועם משפחות אצולה באטיקה הובילו לניסיונם של הטיראנים לספק מקומות עבודה לעניים (ואולי גם דרך תעמולה דתית?).

עמ' 112

כתובת:

This memorial of his archonship Peisist[ratos s]on [of Hippias] Dedicated in the precinct of Pyth[i]an Apollon.

כתובת שנחרטה על כרכוב (האזור שמעל דלת הכניסה). תוקידידס מצטט הקדשה זו מהמקדש בדלפי (6.54.7).

עמ' 114

הרודוטוס 6.103.1-3

[הרודוטוס 6.93.1 – גם עוסק במילטדס]

קימון, אביו של מילטיאדס גורש מאתונה. במהלך גלותו הוא ניצח באתונה במרוץ מרכבות. (לברר את השנה באתר המנצחים האולימפיים). במרוץ שאחריו הוא ניצח שוב אך וויתר לפיסיסטראטוס. בתמורה הוא הורשה לחזור לאתונה. הוא ניצח שוב באולימפיה, אך נפל לקשר של בני פיסיסטראטוס שהרגו אותו.

עמ' 115

הערה 3: הניצחונות היו באולימפיאדות של השנים 536, 532 ו-528.

הערה 4: הרודוטוס מאשים את בני פסיסיטראטוס ברצח קימון. (אולי מכיוון שצבר יוקרה גבוהה מדי?).

עמ' 116

תוקידידס 6.54.5-6.55.4

הקדשת מקדש 12 האלים ומזבח לאפולון הפיתי באגורה. מציין את הכתובת במקדש לאפולון הפיתי:

This memorial of his archonship Peisist[ratos s]on [of Hippias]

Dedicated in the precinct of Pyth[i]an Apollon.

עמ' 118

מדינת האתונאים 18.1

חלוקת השלטון בין היפרכוס להיפיאס, כשהיפרכוס אחראי על האומנות.

הערה 1: היפרכוס שילב תחרויות מוזיקה בפאנאתאנאיה [Davison, JHS 78 38-41].

אפלטון, Hipparkhos, 228b

לברר האם הרצח של היפארכטס נעשה במהלך הפאנאתנאיה

הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

אייל מאיר הגיאופוליטיקה של יוון הקלאסית

קישורים נוספים

ב