Wallach 1941

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ו / מחקר מודרני W

Wallach, L. 1941. "Alexander The Great and the Elders of the South." American Academy for Jewish Research. Vol. 11. pp. 47-83.

סיכומים

(עמ' 48) פפירוס ברלין הוא מקורי יותר וממנו גם הנוסחא באפיטומת מץ.

אלכסנדר-רומן 200 B.C.? או CB 3?!

(עמ' 49) וולאך מאחד שלוש שאלות כדי לשמור על המספר 10.

(עמ' 50) כמה שאלות יש?

הגרסא התלמודית מגיעה מנוסח מוקדם יותר של הסיפור מזה שהשתמר אצל פלוטרכוס. הארמית היא הנוסח המקורי; העברית - תוספות מאוחרות. על סמך מה?

(עמ' 51) אין שלשלת מסירה יהודית עצמאית.

וולאך מניח שהחכמים יהודים.

משנה אבות ד' א' (השאלה הרביעית המשולשת)

השוואה בין תמיד למסורות האחרות.

סטנא הוא גרסא מעובדת של Sabbas

משנה חגיגה ב' א' (התנגדות לספקולציות הקוסמולוגיות של שלוש השאלות הראשונות-התנגדות לרעיונות אפוקליפטיים וגנוסטיים)

התלמוד מעביר גרסא יד שניה - אולי משירים ערביים -Noeldeke

(עמ' 52) האם ניתן להסיק משהו לגבי המקור של הטקסט התלמודי?

(עמ' 53) מניח מקור פהלווי לסיפור, לאור השוואה עם הרומאנס הסורי.

חמורים.

חבלים - אריאדנה, בת מינוס מלך כרתים, סייעה לטזאוס לברוח מהמבוך באמצעותם.

בתלמוד אנשים ניצלים לעיתים קרובות בזכות חבלים - I.N Epstein, Stricke und Leinen, MGWJ 65 (1921) p.357 ff.

מנקודת המבט האסכתולוגית - כמו אמונת מנדאיאנס שהדרך למקום האור עברה בגשר חבלים.

הרי החושך בסוף הסיפור בבבלי קשורים לגהנום

(עמ' 54) אמזונות לוביות, אפריקא - ארץ הנשים.

שערי גן עדן.

הגרסא התלמודית קרובה לגרסא פהלווית קדומה; צאצא נוסף - הגרסא הסורית, אך בארמית ארץ ישראלית.

(עמ' 55) סבור שהאגדות מהוות יחידה אחת, השייכת באופן ראשוני למסכת התלמודית.

לוי טוען שהקטע לא קשור למסכת. וולאך לא מסכים איתו.

תנא דבי אליהו גהנום למעלה מן הרקיע וי"א לאחורי הרי חשך. (תמיד 32 ב').

(עמ' 56) מדגיש את הקשר בין מיקום השמש לשאלה הראשונה, קורבן אל מול השמש - הקשר לאלכסנדר.

טוען לעוד מקבילות בין הגמרא לאגדה, אבל מביא רק את שולחנות הזהב.

הקמת stela על ידי אלכסנדר היא אלמנט הלניסטי מובהק, הקשור לאגדות ייסוד.

(עמ' 57) באופן כללי, רושם שלילי על אלכסנדר בתמיד.

החמורים מכובדים פחות מהסוסים במקבילת הרומאנס. אולי פיצוי על סיפור החמורים אצל טקיטוס (יציאת מצרים). - הייתה בעולם ההלניסטי אמונה לפיה היהודים הונחו במדבר על ידי חמורי פרא אל מעיינות המים הטריים שהצילו אותם מרעב. (Tacitus, Historiae V, 3-4)

מקור תנאי על חמורים לוביים - כפה הסיח את המנורה. (אתא חמרא ובטש לשרגא)

(עמ' 58) החמורים הלוביים מתכתבים עם פתגם על חמור שבעט במנורה. בעצם, זה משל נגד תאוות בצע.

כנ"ל במעשה האמזונות וסיפור מלך קציא.

אלכס(נדר) מואשם בתאוות בצע.

בגדי ארגמן ושרשראות זהב (בסוף הסיפור בתמיד) מרמז להקשר הלניסטי.

(עמ' 59) ארגמן ושרשרת זהב- כמו בלשזאר ודניאל. (דניאל 5.7, 5.16, 5.29)

גם זרובבל בוולגטא 3.6

חכמי הנגב נתפסים כיהודים.

(עמ' 60) אולי בגלל הקשר בין חכמים יהודים והודים - בעיני הגויים בתקופה העתיקה.

קאלאנוס ושות' אצל פילו - Qoud omnis probus liber sit 14

  • אבל למה לשמר את הפיקציא הזו בכתבים פנימיים?
  • ומדוע נגב ולא הודו?

(עמ' 61) בעת העתיקה יש שאיפה להצגה עצמית כעם בעל ותק, כמקור ליוקרה.

לדוגמא: פרגמן שפטרא אברהם. - יוסף בן מתתיהו, קדמוניות 14.247 והלאה.

(עמ' 62) פילוסופים ברהמנים יהודים - מצאצאי הפילוסופים ההודים. מגסתנס (300 לפנה"ס) מזכיר קשר בין פילוסופיא יוונית וזו של הברהמנים והיהודים. הרמיפוס קאלימכיוס (המאה השלישית לפנה"ס) מציע שפיתגורס שאל חלק מרעיונותיו מיהודים וטראסים (Thracians). אריסטובולוס מאלכסנדריא (המאה השניה לפנה"ס) מצביע על קשר בין פיתגורס, סוקראטס ופלאטו וכן המשוררים הומרוס והסיוד לבין ה Pentatuech. לבדוק את השמות הללו אצל שטרן

באמצעות הרמיזה ההודית, הוא קובע את זמנו הטרום מקבי של הסיפור.

האגדות אומצו במקור כדי לקשר בין יהודה והודו, למען קהל יווני, כדי להוכיח עתיקות היהודים.

(עמ' 63) רוצים להוכיח עתיקוּת: ניחא.

אבל אלכסנדר לא כל כך עתיק. ובאותה מידה קורא הלניסטי משכיל יכיר את הסיפור המקורי ויזהה את התרגיל.

באיזו שפה בבלי נכתב במקור? והיכן?

(עמ' 65) רוצה למצוא מקור הלניסטי לסיפור מלך קציא.

יש מקבילות ל"הרי החושך" - בראשית רבה 33,1. -היה להם תפקיד חשוב באסכטולוגיא היהודית המאוחרת יותר.

(עמ' 72) בהמה דקה = יהודים.?! אלכסנדר ניצל בזכות קיום יהודים בממלכתו. - בזכות בעירה דקיקה.

(עמ' 74)מקור הסיפור בתעמולה אנטי סלווקית.


(עמ' 75) כאן קציא כבר (מלך) הודי.

(עמ' 76) הגרסא התלמודית קדומה ואותנטית יותר מפלוטרכוס. וקרובה יותר לפפירוס ואפיטומת מץ.

(עמ' 77) האגדות במסכת תמיד נכתבו עבור קהל יווני, כדי להראות שאפילו אלכסנדר חלק כבוד לחכמי היהודים.

(עמ' 8)Tarn על אריסתאס: השאלות והתשובות של פתולמי 2 עם החכמים מגיעות מהמאה השלישית.

הערות

נמצא בשימוש ב...

אלכסנדר בבבלי תמיד

רוני רשף תשע מיתוס והיסטוריא‏

קישורים נוספים

ב