Wenham 1987

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ו / מחקר מודרני W

Wenham, Gordon J. Word Biblical Commentary: Vol. 1, Genesis 1 – 15. Waco: Word Books, 1987.

סיכומים

(עמ' 115) בראשית ד', 25 – ותקרא את שמו שת.

למרות שההסבר של חווה על שמו של שת מרמז על השורש שית, אין קשר אטימולוגי, פשוט פארונומסיא או פאן (שימוש רטורי במשמעויות של מילה, משחק מילים). כמו קין (קניתי איש את יהוה, יוקם קין..).

פרשנים רבים קיבלו את המשמעות "לשים", לפיכך משמעות השם שת היא מחליף\תחליף. אין קשר בין שת לשבט שות בבמדבר כ"ד, 17.

כי שת לי אלוהים זרע אחר – התייחסות מעורפלת לבראשית ג', 15 (וְאֵיבָה אָשִׁית, בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה, וּבֵין זַרְעֲךָ, וּבֵין זַרְעָהּ:  הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ, וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב. ). בנוסף, יש הבדל מההסבר אודות לידת קין בפסוק א' (קניתי איש את יהוה). האם יש משמעות להחלפה בין יהוה לאלוהים ואיש לזרע? יעקב וקאסוטו טענו שחווה נהייתה צנועה יותר. גיספן (Gispen) הציע שבעשותה כך, חווה חגגה את כוח היצירה של האל. ייתכן שהמילה זרע מרמזת על תקוותה לשושלת משת, כפי ששאר ספר בראשית מתאר.

תחת הבל, כי הרגו קין – שילוב שלושת השמות באותו פסוק.

26 ויקרא את שמו אנוש – לראשונה, האב מעניק שם לבן (ראי בראשית ד', 1, 25). אנוש, כמו אדם, יכול להיות שם (כמו כאן ובבראשית ה', 6-12) או פשוט מילה לאיש. לרוב, מילה זו מרמזת על חולשת האדם, מותו ומרחקו מהאל (למשל, תהילים 103.15, 33.12,26). אך יכול להופיע גם באופן נייטרלי (תהילים 104.15, איוב 28.13) וקשה להבחין בהבדלים סמנטיים בין אדם ואנוש.

אז הוחל לקרוא בשם יהוה – אחת הפרשנויות היא עבודת אלילים (לא סביר, משום שמצוין בבירור בשם יהוה). במקומות אחרים מופיע אותו ביטוי (12.8, 13.4, 21.33, 26.25), נראה שתפקידו לשמש מטריה לעבודת האל, כנראה תפילה והקרבת קורבנות.

מקור הערצת השמימי, כפי שבפסוקים הקודמים התגלה מקור המוזיקה וחישול המתכות. למרות שקין והבל הקריבו קורבנות, פסוק זה מציין את ביסוס עבודת האל על בסיס קבוע. שם יהוה הוזכר כבר בבראשית 4, א'. עדיף להתייחס לביטוי כאל הצהרה – כל העמים סוגדים (לאיזשהו אל). קריאה מדוקדקת של בראשית 12-50 מגלה ששם יהוה לא היה ידוע לפני תקופת משה.

(עמ' 117) מעניין שקריאה בשם יהוה קשורה לשושלת של שת. משת נולד (לאחר כמה דורות) נוח, וממנו אבות האומה, עליהם נאמר מספר פעמים שהחלו לקרוא בשם יהוה (12.8, 13.4, 21.33, 26.25).

(עמ' 127) וַיְחִי אָדָם, שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה, וַיּוֹלֶד בִּדְמוּתוֹ, כְּצַלְמוֹ; וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, שֵׁת.

דמותו וצלמו של האל שעברו לאדם עברו בירושה גם לבניו ולא התקלקלו כשיצא מגן העדן.

(עמ' 139) בראשית ו', 1-4, בני האלוהים.

מלאכים, שליטים או צאצאי שת האלוהי בניגוד לקין הלא אלוהי.

מלאכים – הדעה המקובלת ביותר והעתיקה ביותר. במופעים אחרים של הביטוי, הכוונה היא למלאכים (תהילים 29.1, איוב 1.6).

יש ניגוד בין בני האלוהים לבנות האדם, לכן יותר סביר שהכוונה היא לכל בנות האדם ולא לבנותיו של אדם ספציפי ולבניו של אדם אחר.

באוגרית, בני האלוהים הם מלאכים, חברי הפנתיאון העליון וסביר שבראשית משתמשת בביטוי באותה משמעות.

(עמ' 140) הפרשנות המלכותית ניסתה לפתור את הבעיא הבאה – מלאכים לא מתרבים עם בני האדם.

הפרשנות השתית הייתה המועדפת במשך זמן רב בקרב הפרשנים הנוצרים, משום שלא הציעה יחסי מין עם מלאכים. בשנות ה-80' היו לה פחות תומכים. השתים היו השושלת הנבחרת ממנה יצא נוח, ובמקומות אחרים בתנ"ך עם ישראל נקרא בן אלוהים (Exod. 4.22, Deut. 14.1).

אסלינגר טען שהקיינים היו בני האלוהים והשתים – בנות האדם (JSOT 13 (1979) 65-73) משום שבבראשית ד' 19-24 למך הוא הפוליגמיסט והשתים של פרק 5 מולידים בנות ובנים*.

בנוסף, חטאם של בני האלוהים דומה במבנהו לחטא של חווה ולכן מתאים יותר לשושלת החוטאת, דהיינו קין**.

אסלינגר מתקשה להסביר מדוע בני קין יכולים להיקרא בני האלוהים והטיעונים האחרים שלו חלשים באותה המידה לפחות.

הערות

* ומה עם נעמה? גם לקין יש יכולת להוליד בנות. רוני רשף 08:54, 22 בספטמבר 2010 (UTC)

** אבל לפי פרשנים אחרים שושלת קין כבר נעלמה מהאדמה, זה ספר תולדות אדם.. שת. (למשל, קאסוטו 1965). רוני רשף 08:54, 22 בספטמבר 2010 (UTC)

נמצא בשימוש ב...

אלכסנדר בבבלי תמיד

רוני רשף תשע ב סדנא למיומנויות מחקר - מטלה מסכמת

קישורים נוספים

ב