Will & Orrieux 1992

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ו / מחקר מודרני W

Will, Edouard & Orrieux, Claude. 1992. "Proselytisme Juif"? Histoire d'une Erreur. Paris: Les Belles Lettres.

סיכומים

עמ' 101:

הרעיון של תעמולה יהודית בעולם הרומאי קיימת מאז סוף המאה ה-19. העדויות מכילות בהחלט מספר האשמות רומאיות על שימוש ברעיונות יהודיים, אבל, בקרב גרעיני האמת שניתן לזהות שם, חושבים שניתן להבחין במיסיון. אלו מספר מקורות מנקודת מבט ייחודית שאנחנו היינו רוצים לבחון עוד פעם כאן.

עמ' 102:

התקרית העתיקה ביותר התרחשה בשנת 139 לפנה"ס. היא עברה אלינו דרך שני מקורות שמציינים את ולריוס מקסימוס (מהמאה הראשונה). לפי דיווחו הפרייטור קורנליוס היספאנוס גירש בשנה זו את האסטרולוגים (כשדים) ואת היהודים, זאת משום שהם העבירו את המסורות הקדושות שלהם לרומאים. לפי נפטוניוס או לפי פאריס בגלל שהם הפיצו את הכת של יופיטר סבאזיוס.

דיווחים אלו משמשים בכלליות בהוכחה לפעילות מיסיונרית יהודית באיטליה בתקופה זו. אבל צריך להרחיק לכת כדי להבין את זה באופן שכזה.

עמ' 103:

משלחתו של שמעון המקבי הגיע לרומא בין השנים 145-140 וחזרה ב-139. אפשרי שחברי המשלחת ניסו להשפיע על האליטה כדי לזכות במעמד טוב יותר ליהודה ולרתום את רומא למאבקה של יהודה נגד האימפריה הסלווקית. ואלריוס מקסימוס סיים את דיווחו אחרי מותו של סיאנוס, כלומר אחרי שנת 31 לכן הוא רצה לסייע לגירוש של שנת 19 שעשה טיבריוס ויש קשר בין התכונות של הגירוש של טיבריוס לגירוש של שנת 139.

עמ' 106:

ארבעת אלפים המגורשים, על פי דיווחו של טקיטוס היו יהודים ומתגיירים. הציון של sacra iudaica נוגעת לעתיקותה של הדת היהודית בעוד ה-infecti הם אלו שהתגיירו – שטקיטוס מתארם כאילו שנוגעו במחלה.

אך קיומם של מומרים לא מעיד על מיסיון יהודי – הטיעון בנוגע להורציוס תקף גם כאן (ראו עמוד 104).

סוטוניוס מדגיש יותר את ההבדל שבין יהודים מומרים ליהודים מלידה – שתי קטגוריות שהרשויות שמות באותו המעמד. ושהן נמצאות תחת אותה הסכנה. הרשויות לא ידעו איפה עבר הגבול. אי אפשר לפרש את דיווחו של סוטוניוס כאילו היו אחרים שנמשכו לדת היהודית.

עמ' 107:

טיעונו של סטרן בפרשנות דיווחו של דיו קאסיוס היה נכון אם היה קיים מיסיון יהודי – שוב לטיעון שהיהודים היו קבוצה שפעלה יחדיו לא למיסיון אלא כקבוצת לחץ ברומא.

הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

תשע מונותאיזם עבודה מסכמת אייל מאיר

קישורים נוספים

ב