אייל מאיר - תזה - שלד פרק א

מתוך Amitay.haifa.ac.il
גרסה מ־15:44, 8 ביולי 2012 מאת Eyalmeyer (שיחה | תרומות) (השתלבות הסיפור ברומאנס)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

סרגל ניווט

תוכן עניינים

הצפייה שאלכסנדר ישתתף במשחקים האולימפיים

מעלותיו הפיזיות של אלכסנדר

מעלותיו הפיזיות של אלכסנדר, וזאת כתוצאה מהיותו צאצא של הרקלס מצד אביו ושל אכילס מצד אימו.

אלכסנדר היה אצן כל כך מוכשר, שחבריו/אביו עודדו אותו להשתתף בריצת הסטאדיון במשחקים האולימפיים

במהלך המצור על צור אלכסנדר יצא עם חלק מצבאו להתקיף שבט שכן שאיים על הצבא. במהלך החזרה לצבא אנו עדים לדוגמא מצוינת לקלות רגליו וזריזותו יוצאת הדופן של אלכסנדר.

שאפתנותו של אלכסנדר

פיליפוס שואל את אלכסנדר האם ירצה להיות אכילס, אגממנון או הומרוס - אלכסנדר עונה שהוא רוצה להאפיל על כולם.

הרקלס

  • אריאנוס 3.3.2
    • אלכסנדר רצה להגיע לסיווא כדי להתעלות על הרקלס ועל פרסאוס.

אכילס

דיוניסוס

האם אלכסנדר באמת סלד מאתלטיקה?

התשובה היא כן, לפי טענתו של Gardiner 1930, 45

ונראה, שאלכסנדר היה בכלל עוין את גזע האתלטים. על כל פנים, אף על פי שערך תחרויות רבות לא רק של טרגיקאנים ומנגנים בחליל ובנבל בלבד, אלא אף של ראפסודים ושל כל מיני ציד וקרב אלות, לא השתדל כלל להציע פרסים בתחרויות אגרוף ופנקראטיון.

אלכסנדר מבין את חשיבות האתלטיקה בתרבות היוונית

הקראת הצו של אלכסנדר בנושא החזרת הגולים ביוון נערכת במשחקים האולימפיים.

בזמן שאלכסנדר יוצא מצור לכיוון עזה התקיימו באיסתמוס של קורינתוס המשחקים האיסתמניים. במהלך המשחקים, שאליהם נאספו אנשים מכל רחבי יוון, הוחלט לשלוח לאכלסנדר משלחת בת 15 נציגים, שישבחו אותו על הצלחתו הרבה במסעו לשחרור היוונים.

ליוויוס על המרכזיות של האיסתמוס ליוון

אלכסנדר מקבל משלחות בבבל לפי חשיבות המקדשים שבתחומן: אולימפיה, אמון, דלפי, קורינתוס, אפידאורוס ואחרים.

אלכסנדר כפילוסוף אצל פלוטרכוס

טענתו של Brown 1977

מוראליה

פלוטרכוס מציין שאלכסנדר היה מוכן יותר לפלישה לאסיה מאשר אביו פיליפוס הודות לידע ולחוכמה שהעניק לו חינוכו ברזי הפילוסופיה תחת אריסטו. משווה ומסביר מדוע חייו של אלכסנדר עומדים בקריטריונים של חיי הפילוסוף באמצעות השוואה לפילוסופים מפורסמים שונים.

מציין את חיבתו של אלכסנדר לאומנויות שונות, כגון מוסיקה וספרות, על פני כסף; המפגש בין אלכסנדר לדיוגנס הציני, וכיצד מפגש זה מבליט את חיבתו העזה של אלכסנדר להיות פילוסוף בעצמו, בתנאי כמובן שלא היה מלך.

חיי אלכסנדר

אריסטו כמחנכו של אלכסנדר; תשוקתו של אלכסנדר לפילוסופיה, תשוקה שלא שככה אף במהלך מסעו על פרס; עניינו הרב של אלכסנדר גם במדע הרפואה.

המפגש בין אלכסנדר לדיוגנס במהלך התאספות של כלל היוונית באיסתמוס לקראת הפלישה לאסיה הקטנה.

אלכסנדר ריסן ושלט בייצרו המיני כמו גם בתיאבונו.

אלכסנדר טרח לפגוש את הפילוסוף המצרי פסאמון ולהקשיב לחוכמתו, במהלך שהייתו במצרים.

תולה פילוסופים הודיים שהמרידו את האוכלסייה המקומית נגד צבאו.

המפגש עם הגימנוסופיסטים.

אודות שני פילוסופים הודיים, קלאנוס (Calanus) ודנדאמיס (Dandamis), שככל הנראה הצטרפו למחנה של אלכסנדר.

מותו של קלאנוס (Calanus), הפילוסוף ההודי שהתלווה לאכלסנדר, עם חזרתו של אלכסנדר לפרס.

מקבילה: אריאנוס, אנאבסיס 7.3.

יחסו של אלכסנדר ההיסטורי לאתלטיקה

המסקנה של Slowikowski 1989 היא שלא ברור מה היה יחסו של אלכסנדר.

רץ סטאדיון

פלוטרכוס, מוראליה E.F. 471

אלכסנדר מתחרה בריצת סטאדיון נגד קריסון, אצן מפורסם.

משחק בכדור

גארדינר עמ' 228-238

אלכסנדר משתף במשחק קבוצתי בכדור.

אלכסנדר משתתף במשחק קבוצתי בכדור.

האתונאים הציבו פסל לכבוד Aristonicus, בשל כשרונו הרב. הוא נהג לשחק במשחקי כדור עם אלכסנדר.

קרב מקלות

תחרויות אתלטיקה ומשחקים במהלך המסע על פרס

משחקים עוד במוקדון

אלכסנדר ייסד משחקים (לא מצוין איזה)

אייגי (Aegae)
  • ההתנקשות בפיליפוס התקיימה באייגי במהלך חגיגות אירוסיהם של אלכסנדר מאפירוס לקליאופטרה, ביתו של פיליפוס. חלק מהחגיגות היו גם תחרויות אתלטיקה. השם אולימפיים ניתן למשחקים באייגי.

עם חזרתו מתבאי אלכסנדר מקיים משחקים אולימפיים ותחרויות מוזיקה באייגי (Aegae), מוקדון. כמו כן מקריב לכבודו של זאוס האולימפי

דיון (Dion)

מקיים תחרויות מוזיקה בדיון אשר במוקדון.

משחקים במהלך המסע

דגשים:

  1. תמיד יש תחרויות אתלטיקה ובנוסף תחרויות סוסים או מוזיקה.
  2. המשחקים מגיעים כמעט תמיד בצמוד לטקס דתי של הודיה.
  3. המקומות הגיאוגרפיים מסודרים לפי כרונולוגיה
סולי (Soli)

אלכסנדר מקיים תחרויות ספורט בסולי (Soli) אשר בקיליקיה.

מקיים תהלוכה, מירוץ לפיד ותחרויות אתלטיקה ושירה.

צור (Tyre)

אחרי כיבוש צור, אלכסנדר זובח להרקלס, מקיים תהלוכה של צבאו, מרוץ לפיד ומשחקי האתלטיקה.

צור (Tyre) - אחרי כיבוש מצרים
  • אריאנוס 3.6.1
    • לאחר שחזר ממצרים, מבקר שוב בצור, זובח להרקלס ומקיים תחרויות אתלטיקה ומוזיקה.
  • קורטיוס רופוס 4.8.16
  • פלוטרכוס, אלכסנדר 29
    • לא מציין את תחרויות האתלטיקה אבל משבח את תחרות המוזיקה.
ממפיס (Memphis)

(לפני הביקור בסיווא) מקיים תחרויות מוזיקה ואתלטיקה; המתחרים המפורסמים ביותר מגיעים מיוון. (כלומר היו כבר אז אתלטים לא יוונים, שאף טרחו להשתתף בפסטיבל של אלכסנדר בממפיס.

(עם שיבתו מהביקור בסיווא) אלכסנדר מקיים בממפיס תחרויות מוזיקה ואתלטיקה

שושן (Susa)

בשושן אלכסנדר מקיים מרוץ לפיד ותחרויות אתלטיקה.

פרספוליס

משחקים בפרספוליס

אקבטנה (Ekbatana)

מקיים תחרויות אתלטיקה ומוזיקה באקבטנה.

על גדות האיקסרטס (Iaxartes)

אלכסנדר מקיים תחרויות סוסים ואתלטיקה.

  • Adams 2003
על גדות ההינדוס (Indus)

תחרויות אתלטיקה ופרשים.

טקסילה

מקיים משחקי אתלטיקה ופרשים.

על גדות ההידאספס

לאחר הניצחון על פורוס מקיים אלכסנדר משחקי אתלטיקה ופרשים.

על גדות ההיפאסיס

משחקי אתלטיקה ופרשים.

לפני שהוא שט דרומה

לפני שאלכסנדר שט דרומה על ההיפאסיס הוא מקיים תחרויות אתלטיקה ומוזיקה.

גם ניארכוס (Nearchos) מקיים תחרויות אתלטיקה.

קרמאניה (Karmania)

בקארמניה, בהודיה לכיבוש הודו וחציית המדבר גדרוזיה, אלכסנדר זובח לאלים ומקיים תחרויות מוזיקה ואתלטיקה.

שושן (Susa) - לאחר ההיפאיס

עם שיבת הצי בשלום, אלכסדנר זובח לכל אליי הים ומקיים משחקי אתלטיקה, מוזיקה ותהלוכה.

עם שיבת הצי, ניארכוס זובח לזאוס ומקיים משחקי אתלטיקה.

בסמוך להגעת לשושן, ניארכוס מחקיים תחרויות אתלטיקה.

באיחוד השני שבין אלכסנדר לניארכוס, אלכסנדר מקיים משחקי אתלטיקה.

בהלוויתו של הפסטיון

משחקי ההלוויה של אלכסנדר

  • אריאנוס 7.14.10 = 300 אתלטים שהשתתפו בהלווית הפסטיון השתתפו מאוחר יותר בהלוויתו של אלכסנדר

החרבת תבאי וביתו של פינדרוס

ההצעה של Slowikowski 1989, 77 = אלכסנדר חס על הבית בשל שירי ההלל שהקדיש פינדרוס לאתלטים מפורסמים.

המצור על תבאי וביתו של פינדרוס

אלכסנדר חס על ביתו של פינדרוס בעת החרבת תבאי בשל הערכה לפועלו של המשורר.

אלכסנדר חס על צאצאי פינדרוס ותומכי המקדונים לאחר הריסת תבאי.

אלכסנדר משאיר רק את ביתו של פינדרוס כאשר הוא מחריב את תבאי כמחווה של כבוד והערכה על כך שהאחרון שיבח את אלכסנדר הראשון, בנו של אמניטאס, אשר שלט בין השנים 498-454 לפנה"ס.

פינדרוס ואלכסנדר הראשון

פינדרוס על אלכסנדר הראשון

המוצא הארגיבי של בית המלוכה המקדוני

פיליפוס בן ערובה בתבאי

פיליפוס בן ערובה בתבאי.

פיליפוס בן ערובה בתבאי.

החרטה של אלכסנדר על הריסת תבאי

אלכסנדר חש חרטה לאחר השמדת תבאי, וכתוצאה מכך לא סירב לאף בקשה שהגיעה מאחד מתושבי תבאי ששרדו.

יחס מיוחד לאלופים אולימפיים

לחבר את הפסקאות בעזרת הקשר התבאני.

האלוף האולימפי מתבאי

אלכסנדר משחרר שבוי בשם Dionysidorus of Thebes מכיוןן שהוא אלוף אולימפי

[Hamilton 1969, 31; Brown 1977, 77; Instinsky 1961, 248]

דיוקסיפוס

מופיע אצל Berve 1926, 146-7

אירוע הדו קרב

אלכסנדר כעס על המבוכה שניצחונו שדיוקסיפוס גרם לדמותו של הלוחם המקדוני, אך הוא לא לקח חלק בדחיפתו של דיוקסיפוס להתאבדות והפגין צער לאחר מותו; היו אלה המשרתים היוונים בחצרו שהפלילו את דיוקסיפוס; כאשר אלכסנדר הבין שמותו היה תוצאה של התמרמרות על חוסר הצדק יותר מאשר חרטה.

משווה בין המתחרים להרקלס וארס; אלכסנדר חש עוינות הולכת וגוברת לדיוקסיפוס לאחר הקרב; היו אלה חבריו של אלכסנדר שהעלימו את גביע הזהב והפלילו את דיוקסיפוס; במכתבו דיוקסיפוס האשים גם את אלכסנדר; אלכסנדר הרגיש חרטה גדולה על יחסו של דיוקסיפוס לאחר מותו של האחרון.

מציין את הדו-קרב, אך מציין שבסופו דיוקסיפוס קטל את יריבו, ועל כך אלכסנדר חש כלפיו שנאה. שנאה זו הובילה להתאבדותו של דיוקסיפוס.

המוניטין של דיוקסיפוס כמתאבק מהולל וכאלוף אולימפי

מציין הערה של דיוגנס הציניקן על דיוקסיפוס, שלועג על כך שהאתלט עטור התהילה נלכד על ידי אישה, שממנה הוא לא יכול היה להסיר את מבטו (דיוקסיפוס היה מתאבק ומתאגרף – כנראה שזה הפאנץ' של הבדיחה – זה שהצליח לשתק את כולם בזירת ההתגוששות ננעל בעצמו על ידי אישה).

מציין במפורש שדיוקסיפוס היה אלוף אולימפי; דיוגנס לועג לדיוקסיפוס על שיופיה של נערה משתקו.

מציין את ניצחונו של דיוקסיפוס בפנקראטיון במשחקים האולימפיים.

מציין שדיוקסיפוס היה מפורסם בכל יוון בשל כוחו הרב.

רמז לכך שאולי דיוקסיפוס בכל זאת לקח חלק בקרבות.

על השוני בין חיי חייל לחיי אתלט.

אלכסנדר, קרוטון ופאיילוס

לאחר ניצחונו בגאוגמלה דואג אלכסנדר לשלוח מתנות לקרוטון, כדי להודות על פועלו של פאיילוס.

פאיילוס מקרוטון במהלך המלחמות הפרסיות.

פאיילוס מקרוטון וניצחונותיו בדלפי

אלכסנדר ופסלים של אלופים אולימפיים במילטוס

אלכסנדר פוגש פסלים של מנצחים פיתיים ואולימפיים במילטוס (מוראליה 180a). אלכסנדר שואל היכן היו אנשים מן הסוג הזה כאשר צרו על העיר מילטוס.

השתלבות הסיפור ברומאנס

  • האלכסנדר-רומאנס היווני הוא הקרוב ביותר מבחינה כרונולוגית לאלכסנדר. לכן סביר להניח שהמסגרת ההיסטורית שלו היא במצב הטוב ביותר יחסית לרומאנסים המאוחרים יותר.
  • שילוב סיפור המשחקים האולימפיים בשטף הכרונולוגי והעלילתי. מצד אחד הוא מתחבר היטב אחרי הסיפור על אלכסנדר ובוקפאלוס, כך הוא יכול להשתמש בו במרוץ. אולם אחר כך צצה בעיה כרונולוגית מכיוון שמיד מהמשחקים האולימפיים הוא פוגש את אביו ושומע על נישואיו לאולימפיאס. מעיד על שילוב גס של הסיפור.


מהיכן מגיע הסיפור ואת מי הוא משרת

מצרים (?)

המקורות האלכסנדרוניים

  • ככל הנראה גרסת האלפא של האלכסנדר רומאנס כפי שאנו מכירים נערכה ונחתמה באלכסנדריה.
  • ברג והמקורות המצריים של הרומאנס.

למה מצרים? [למה לא מצרים]

אוספלד (שאין חולקים עליו במחקר) טוען שהסיפור מגיע ממצרים על סמך:

  • מוטיב אלכסנדר הערמומי [אבל למה זהו ייחודי רק לסיפורים שמגיעים ממצרים?]
  • הפופולאריות של מרוצי מרכבות בקרב אוכלוסיית אלכסנדריה בכלל ובקרב השושלת התלמית בפרט, כאשר נשות בית המלוכה החזיקו סוסים. [אבל למה זה ייחודי רק לתושבי אלכסנדריה?]

כמו כן אין שום זכר למצרים או אלכסנדריה בסיפור.

לכן אולי דרך נכונה יותר היא לפנות לטקסט עצמו ולראות את מי הוא יכול היה לשרת והתשובה תוביל אותנו למקור שממנו הסיפור מגיע

אז את מי הסיפור משרת?

אלכסנדר (?)

התשובה הברורה היא אלכסנדר - בן 16, אלוף אולימפי. לא רע בכלל.

  • ההערה של גרדינר: ניצחון באולימפיה קטן על אלכסנדר. אבל איזה אלכסנדר?

אלכסנדר ההיסטורי

  • בעד: תואר של אלוף אולימפי היה משרת אותו היטב עד קרב גאוגמלה, שבה עמל נמרצות להציג עצמו כמשחרר היוונים וכמי שפועל למען טובת כלל היוונים. תואר של אלוף בפסטיבל פאן הלני משחק היטב לתוך דמות זו.
  • נגד (1): להמציא סיפור כזה יהווה אתגר רציני למציאות מכיוון קרוב מאוד לוודאי שאלכסנדר ובני תקופתו היו יודעים טוב מאוד שאלכסנדר איננו אלוף אולימפי וסיפור בדים שכזה היה יכול רק לפגוע באמינותו של אלכסנדר.
  • נגד (2): אחרי קרב גאוגמלה, בנוסף לקושי שצוין זה עתה, הרווח של אלכסנדר מסיפור שכזה הוא מזערי ולכן נחלשת ההצדקה להמציא סיפור שכזה.

אלכסנדר המיתי

  • קטן על אלכסנדר המיתי.
  • הסיפורים על אלכסנדר המיתי שרתו בדרך כלל את אלו שחיו אחריו והשתמשו בדמותו כדי להשיג את מטרותיהם. צוואת אלכסנדר ורודוס כדוגמא.

המשחקים האולימפיים (!)

אבל יש אפשרות נוספת העולה מן הטקסט - מארגני המשחקים האולימפיים

  • אלכסנדר משתתף דווקא במירוץ המרכבות בשונה מהמסורות שמציינות דווקא את כשרונו בריצה. אפשרי שהיה צורך להציג את אלכסנדר בתחרות שהיא גולת הכותרת של המשחקים האולימפיים [מראי מקום לכך שמרוץ המרכבות הוא מעל כולם]
  • פיליפוס מציין בכובד ראש את החשיבות של ההכנה לקראת המשחקים בשל יוקרתם הרבה.
  • נבואתו של זאוס האולימפי - גם באולימפיה ידעו שאלכסנדר יהיה 'גדול' עוד לפני שהוא היה 'גדול'.

מי עוד ידע שאלכסנדר יהיה 'גדול'

מקורות היסטוריים
דלפי
  • אלכסנדר מבקר בדלפי
    • פלוטרכוס, אלכסנדר 14.1-7
    • דיודורוס 17.93.4 (להוסיף)
  • Hamilton 1969, 34-5 (להוסיף)
    • ביקור אלכסנדר בדלפי הוא בדיה.
גורדיון
סיווא
  • פלוטרכוס, אלכסנדר 26-7
    • 27.6-7: אלכסנדר בנו של אל ושליטתם של כל בני האדם
  • קורטיוס 4.7.5-7.32
    • 4.7.26 = אלכסנדר שליט כל העולם
  • דיודורוס 17.51.2 (להוסיף)
    • מה הוא אומר?
  • אריאנוס 3.3.1-4.5
    • 3.4.5: קיבל את התשובה שרצה
  • יוסטינוס 11.11
    • אלכסנדר מכין את התשובה של הכוהנים מראש, שליט כל העולם.
  • סטראבון 17.1.43 (הטקסט ברשת)
    • אצל סטארבון הנבואה ממוקדת יותר לניצחון בגאוגמלה.
המעין בקסנתוס

ישנו מעיין בסמוך לעיר קסנתוס (Xanthus) בחבל ליקיה (Lycia), שבתחתיתו ניצב לוח ברונזה שעליו רשום שהיוונים יביאו לקיצה של ממלכת הפרסים.

אגדות
הביקור בירושלים
  • יוספוס (מסורות מאוחרות יותר ברומאנס)
  • לקרוא בהרחבה את טיעוניו של גרואן בנוגע לביקור אלכסנדר בירושלים.
דלפי (ברומאנס)
  • הסיפור עם בוקפלוס

יש כבר מודל/שבלונה ברורה לסיפורים על כאלו ואחרים שידעו על גדולתו של אלכסנדר בטרם עשה את המעשים שהפכו אותו לכזה. לפי הטקסט, גם מארגני המשחקים האולימפיים רצו להיכנס למועדון.

אם כן, האם הסיפור יכול היה להגיע מיוון?

יוון (!)

למה יוון?

  • סמואל והאלמנטים שהוא זיהה ממקור יווני.
  • בגרסת האלפא יש פירוט רב על מעשיו של אלכסנדר בארץ האם, סביר להניח שזה לא הסיפור היחיד שמקורו יווני.
  • הסיפור כולו 'יווני': מתרחש בארץ האם היוונים, בפסטיבל האתלטיקה היווני המפורסם ביותר. כל מתחריו של אלכסנדר יווניים.

[אולי לציין כאפשרות את הסיפור על איטליה והקרתגנים ככזה השהגיע מרומא?]