הבדלים בין גרסאות בדף "אלכסנדר בירושלם נושׂאים"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
(ראשוניות יוספוס)
(שומרונים)
שורה 56: שורה 56:
 
*[[Simon 1941/1962]] ע 129: יוספוס מתעניין בסיפור על אלכסנדר כיון שהוא אנטי-שומרוני (מניע ידוע של יוספוס, א.א.)
 
*[[Simon 1941/1962]] ע 129: יוספוס מתעניין בסיפור על אלכסנדר כיון שהוא אנטי-שומרוני (מניע ידוע של יוספוס, א.א.)
 
*[[VanderKam 2004]] ע 72-73: פירוט טיעונים מהשומרונים נגד היסטוריות.  
 
*[[VanderKam 2004]] ע 72-73: פירוט טיעונים מהשומרונים נגד היסטוריות.  
 +
*[[Tropper 2013]] ע 125: לא סביר שהיה אפשר לבנות משהו רציני בתשעה חודשים, בטח לא מבנה שראוי להזמין אליו כובש גדול כמו אלכסנדר
 +
  
 
ביבליוגרפיא:
 
ביבליוגרפיא:

גרסה מ־14:40, 25 בפברואר 2016

ביתנושׂאיםהקדמותהרומאנס היווניגביהא בן-פסיסאשמעון הצדיקיוספוסאבות כנסיה ושאר בֻּזנטיםהרומאנס הסוריהרומאנס העבריהגרסא השומרוניתמתוס והיסטוריא

בלסם

לבדוק בפרוקופיוס אם יש דיבור על בלסם המגיע מערב או מהודו? (כך טענה אחת המגיבות בדיון שהיה בעקבות ההרצאה במיינץ)

דניאל

VanderKam 2004 ע 74 וה 68: מקובל לטעון שאזכור דניאל הוא טיעון נגד ההיסטוריות.

  • 79: The reference to Daniel is, of course, too early... the Daniel episode may, indeed, be a touch that Josephus added to the story and may not be part of the source(s) that he used.

המרה ליהדות

אפסילון:

  • Simon 1941/1962 ע 127: légende hagiographique, qui annexe le Conquérant à la vraie foi (סיפוח, לא המרה). 129 במפורש: אחד הכהנים יוצא בהצהרה מונותאיסטית, ואלכסנדר מכריז על המרתו - proclame sa conversion. ע 131: אלכסנדר הוא prosélyte.
  • Merkelbach & Trumpf 1977 ע 136
  • Delling 1981 כבר בשם מאמרו: Alexander der grosse als Bekenner des jüdischen Gottesglaubens - אלכסנדר מאמין או מצהיר על אמונה באל היהודי. בעמ׳ 8 יש דיון בהכרת אלכסנדר ביחודיות האל של כהני ירושלם - טעון דיון מקיף, היוצא משאלת היסוד האם ״גדול״ פירושו באמת ״יחיד״, או שמא מדובר באפולוגטיקא (או סדר יום אחר) מונותאיסטית.
  • סטונמן 2011 9

יוספוס

  • Simon 1941/1962 ע 129 אלכסנדר הוא לא רק מגן היהודים, אלא גם המכשיר שנבחר על ידי אלהים ומודע לבחירתו - l’instrument, élu et conscient, de Dieu.

טיעון מן השתיקה

עניינים שיש להוסיף לפרק כפי שהוא מופיע בספר של מנחם מור:

  • יוסטינוס מספר על כיבוש רודוס (במשפט הקצרצר המפורסם). ארבע (?) הפסקאות הראשונות בצוואת אלכסנדר ברומאנס רומזות על חיל מצב מקדוני ברודוס, וללא ספק על מעורבות של אלכסנדר שם. מה מספרים ההיסטוריונים האחרים על רודוס? אני מנחש שלא הרבה.
  • טענה של נילי שלו (Nili Shalev) : השתיקה של פלוטארכוס ביחס לחלק של הסיפור ש-Cohen 1982/3 קורא לו adventus אינה רבת משמעות, כיון שהוא משמיט עוד הרבה פרטים אחרים. לעומת זאת, ביחס למה שכהן קורא epiphany story שתיקתו של פלוטארכוס רבת משמעות, כיון שזה בדיוק החומר שהוא אוהב, בדיוק החומר שהוא מביא ביחס לצור, למשל.
  • עוד לעניין פלוטארכוס: יש להוסיף גם את ההרפתקאה של אלכסנדר בלבנון, שמופיעה רק אצל פלוטארכוס, וגם זה רק בגלל אנקדוטא מקרית (ולא בגלל חשיבות המערכה).
  • According to Frontinus (1.2.3), Justin (21.6), and Orosius (4.6.21–2), a certain Carthaginian spy named Hamilcar Rhodanus arrived in Alexander’s camp in order to discover the latter’s plans for a future campaign against the mother city. In Justin and Orosius, Hamilcar is said to have gained access to Alexander through Parmenion, which puts the incident before the latter’s execution in the autumn of 330 BCE.
  • ובאופן כללי - לבדוק בדו״ח שכתבתי ל-ISF אילו עוד דוגמאות לפריטי מידע זנוחים יש, שאפשר להביא כאן.

עניין נוסף: לעבור על כל פליניוס ולראות שם את כל האזכורים להיסטוריונים של אלכסנדר.

כשׂדים הם הם כותים

VanderKam 2004 ע 79

מקבלים היסטוריות

  • Spak 1911
  • Radet 1930 ע 130-136
  • Simon 1941/1962 ע 128 בדרך חזרה ממצרים, שכן בדרך הלוך לא היה זמן. (מציין ע 129 ה 3 שגם Berve מקבל, אבל הוא לא מציין באיזה חיבור)

מקור הסיפור

  • Simon 1941/1962 ע 129, בעקבות בֻּכלר 1898, מקור הסיפור בהקשר של יוליוס קיסר

קוצים וברקנים

השווה בבלי סנהדרין כו, בעקבות גוטמן 1940 281, Tropper 2013 ע 144 ה 86.

שומרונים

  • Simon 1941/1962 ע 129: יוספוס מתעניין בסיפור על אלכסנדר כיון שהוא אנטי-שומרוני (מניע ידוע של יוספוס, א.א.)
  • VanderKam 2004 ע 72-73: פירוט טיעונים מהשומרונים נגד היסטוריות.
  • Tropper 2013 ע 125: לא סביר שהיה אפשר לבנות משהו רציני בתשעה חודשים, בטח לא מבנה שראוי להזמין אליו כובש גדול כמו אלכסנדר


ביבליוגרפיא:


  • Pummer, Reinhard. 2009. The Samaritans in Josephus. Tübingen: Mohr Siebeck.
  • Seth Schwartz, “John Hyrcanus I’s Destruction of the Gerizim Temple and the Judean-Samaritan Relations,” Jewish History 7 (1993): 9–25, here 18; idem, Imperial- ism and Jewish Society, 37.
  • מגן, יצחק. 2000. ״הר גריזים — עיר מקדש: סיכום שמונה עשרה שנות חפירה״, קדמוניות: כתב-עת לעתיקות ארץ-ישראל וארצות המקרא, לג :74-118 (יש קישור בספארי, ג׳ייסטור)





ביתנושׂאיםהקדמותהרומאנס היווניגביהא בן-פסיסאשמעון הצדיקיוספוסאבות כנסיה ושאר בֻּזנטיםהרומאנס הסוריהרומאנס העבריהגרסא השומרוניתמתוס והיסטוריא