הבדלים בין גרסאות בדף "ליאור גולן תשע ב בין אלים ובני אדם עבודה"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
(מסקנות בחינה)
 
(3 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 16: שורה 16:
  
 
<br>
 
<br>
 +
 +
== ממצאים:  ==
  
 
=== '''תלמי ה - I&nbsp;- המושיע - soter'''  ===
 
=== '''תלמי ה - I&nbsp;- המושיע - soter'''  ===
שורה 27: שורה 29:
 
<br>• כאשר צועדים כוחותיו של סלאוקוס לכבוש את בבל מידי אנטיגונוס סלאוקוס נושא נאום בו הוא מספר על ה - arete שנמצאת לצידו אותה תכונה אשר הייתה קודם לכן אלכסנדר והראקלס, תכונה זו העלתה אותו כביכול למעמד על אנושי בדומה לזה של אלכסנדר והראקלס. סלאוקוס שאף להתקרב אל אלכסנדר וידע כי כוחו של אלכסנדר משפיע גם כאשר הוא כבר לא בין החיים זמן רב, הוא מספר כי אלכסנדר נגלה אליו בחלום ומדבר על הקשר ביניהם בעתיד (אולי בין שושלותיהם או גורלותיהם).<br>• סיפור שנועד לחזק את זכאותו של סלאוקוס לכתר הוא - אימו של סלאוקוס סיפרה כי בחלומה בה אליה אפולו ובבוקר היא התעוררה בהיריון עם סלאוקוס, סיפור זה וסיפורים אחרים הביאו לכך שהמיתוס על סלאוקוס כבנו של אפולו התפתח עוד בימי חייו של סלאוקוס ולא לאחר מותו.<br>• סלאוקוס היה היחידי מבין הדיאדוכים שהיה מוגדר כבן של אל (בדומה לאלכסנדר, דיוניסוס והראקלס) אמנם כולם היו אלים בשלב זה או אחר אבל הוא היחיד שנולד לאחד. <br>• כנראה סלאוקוס שהיה נתון באותו מעמד של היורשים הבכירים ממנו,היה זקוק לחיזוק משמעותי שיוכל להצדיק את המעמד שהוא נמצא בו.<br>• מה מסמל העוגן אשר גם מופיע כסימן לידה על השושלת הסלאוקית וגם על המטבעות שהפיק סלאוקוס הראשון?<br>• הטבעת כסמל לממלכתו הגדולה של סלאוקוס העתידה להתקיים.<br>• הסיפור על סלאוקוס שמשיב לאלכסנדר את הנזר (כתר) שלו לאחר שזה נפל לביצה, הוא שם אותו על ראשו כדי שלא יירטב אבל זה סמל לכך שהוא למעשה יהיה יורשו.<br>
 
<br>• כאשר צועדים כוחותיו של סלאוקוס לכבוש את בבל מידי אנטיגונוס סלאוקוס נושא נאום בו הוא מספר על ה - arete שנמצאת לצידו אותה תכונה אשר הייתה קודם לכן אלכסנדר והראקלס, תכונה זו העלתה אותו כביכול למעמד על אנושי בדומה לזה של אלכסנדר והראקלס. סלאוקוס שאף להתקרב אל אלכסנדר וידע כי כוחו של אלכסנדר משפיע גם כאשר הוא כבר לא בין החיים זמן רב, הוא מספר כי אלכסנדר נגלה אליו בחלום ומדבר על הקשר ביניהם בעתיד (אולי בין שושלותיהם או גורלותיהם).<br>• סיפור שנועד לחזק את זכאותו של סלאוקוס לכתר הוא - אימו של סלאוקוס סיפרה כי בחלומה בה אליה אפולו ובבוקר היא התעוררה בהיריון עם סלאוקוס, סיפור זה וסיפורים אחרים הביאו לכך שהמיתוס על סלאוקוס כבנו של אפולו התפתח עוד בימי חייו של סלאוקוס ולא לאחר מותו.<br>• סלאוקוס היה היחידי מבין הדיאדוכים שהיה מוגדר כבן של אל (בדומה לאלכסנדר, דיוניסוס והראקלס) אמנם כולם היו אלים בשלב זה או אחר אבל הוא היחיד שנולד לאחד. <br>• כנראה סלאוקוס שהיה נתון באותו מעמד של היורשים הבכירים ממנו,היה זקוק לחיזוק משמעותי שיוכל להצדיק את המעמד שהוא נמצא בו.<br>• מה מסמל העוגן אשר גם מופיע כסימן לידה על השושלת הסלאוקית וגם על המטבעות שהפיק סלאוקוס הראשון?<br>• הטבעת כסמל לממלכתו הגדולה של סלאוקוס העתידה להתקיים.<br>• הסיפור על סלאוקוס שמשיב לאלכסנדר את הנזר (כתר) שלו לאחר שזה נפל לביצה, הוא שם אותו על ראשו כדי שלא יירטב אבל זה סמל לכך שהוא למעשה יהיה יורשו.<br>
  
==  ==
+
== רשימת מקורות (לא גמור) ==
 
 
== רשימת מקורות  ==
 
  
 
Fraser, P. M. Ptolemaic Alexandria (Oxford: Oxford University Press, 1972).  
 
Fraser, P. M. Ptolemaic Alexandria (Oxford: Oxford University Press, 1972).  
שורה 37: שורה 37:
 
Shipley, Graham. The Greek World After Alexander, 323-30 BC (New York: Routledge, 2000).<br>
 
Shipley, Graham. The Greek World After Alexander, 323-30 BC (New York: Routledge, 2000).<br>
  
 +
<br>
  
 +
דיודורוס, ספר 19, פרק 90
  
דיודורוס, ספר 19, פרק 90
+
אפיאנוס, המלחמות הסוריות, פרק 56
  
אפיאנוס, המלחמות הסוריות, פרק 56
+
= מסקנות מהבחינה [[משתמש:Oamitay|ד&quot;ר א.]] 08:25, 21 ביולי 2010 (UTC) =
 +
==בחירה ראשונה==
 +
*עבודה על תלמי
 +
*עבודה על סלווקוס
 +
*עבודה השוואתית
 +
==הגיון העבודה==
 +
*לקחת את המסקנות מהספר שלי (אוֹרי), ולהשתמש בהן כדי להבין את אחת הדמויות באופן טוב יותר.
 +
*לחילופין, להשתמש באותן מסקנות בהשוואה, כדי להבין מדוע דומה הדומה ומדוע שונה השונה בדרכם של תלמי וסלווקוס לאלהה.
 +
==איך להמשיך?==
 +
*למצוא את ספרות המחקר דרך הערות השוליים שלי
 +
*למצוא את המקורות העתיקים דרך הערות השוליים שלי ושל ספרות המחקר מהסעיף הקודם
 +
*לעבד את החומר ולהתחיל לגבש טיעון

גרסה אחרונה מ־08:25, 21 ביולי 2010

תלמי וסלאוקוס אלים ובני אדם


אלכסנדר מוקדון היה היווני הראשון שהכריזו עליו כאל (לא במיתולוגיה) ואשר הכריז על עצמו עוד בימי חייו כעל בן של אל. היורדים או הדיאדוכים שבאו אחריו קיבלו גם הם לאחר מותם כבוד אלים ופולחנם. מטרת העבודה היא לבחון את המוטיבים המרכזיים בהאלהה של שני היורשים הגדולים של אלכסנדר אשר שלטו ברוב שטחי ועל רוב אוכלוסיית ממלכתו המחולקת.


נקודות מרכזיות:

  • סימנים מוקדמים לאלוהות - חלומות, סיפורים ופעולות שונות של השניים
  • המרחב הדתי בממלכות והאם איפשר אמונה באדם שהוא אל
  • פולחן השליט



ממצאים:

תלמי ה - I - המושיע - soter


• עליית מעמדו של תלמי ה-I – תלמי גונב את גופתו של אלכסנדר שהייתה מיועדת להישלח למקדוניה, הוא לוקח אותה לממפיס ומשם לאלכסנדריה שם הוא בונה קבר מפואר היאה לאלכסנדר. החזקתו בשרידיו של אלכסנדר משווים לו מעמד חזק יותר מאשר לשאר היורשים ולאלכסנדריה המצרית מעמד יותר חזק משל שאר האלכסנדריות.
• במצרים בה היו רגילים במשך אלפי שנים להאמין בפרעונים שהוכרזו כאלים, לא הייתה לתלמי שתפס את תפקיד הפרעה להיחשב כאל בין בני אדם, דבר שלא הצריך את פיתוחם של סיפורים ומקורות אלוהיים לבית תלמי.
• פולחן השליט של תלמי במצרים מתחיל רק לאחר מותו וזאת למרות שהוא שולט על ממלכה שרגילה הייתה להאמין בבני אדם שהם אלים, אם כן מדוע רק לאחר מותו הוא מוכרז soter - מושיע.


סלאוקוס - I – המנצח - nikator


• כאשר צועדים כוחותיו של סלאוקוס לכבוש את בבל מידי אנטיגונוס סלאוקוס נושא נאום בו הוא מספר על ה - arete שנמצאת לצידו אותה תכונה אשר הייתה קודם לכן אלכסנדר והראקלס, תכונה זו העלתה אותו כביכול למעמד על אנושי בדומה לזה של אלכסנדר והראקלס. סלאוקוס שאף להתקרב אל אלכסנדר וידע כי כוחו של אלכסנדר משפיע גם כאשר הוא כבר לא בין החיים זמן רב, הוא מספר כי אלכסנדר נגלה אליו בחלום ומדבר על הקשר ביניהם בעתיד (אולי בין שושלותיהם או גורלותיהם).
• סיפור שנועד לחזק את זכאותו של סלאוקוס לכתר הוא - אימו של סלאוקוס סיפרה כי בחלומה בה אליה אפולו ובבוקר היא התעוררה בהיריון עם סלאוקוס, סיפור זה וסיפורים אחרים הביאו לכך שהמיתוס על סלאוקוס כבנו של אפולו התפתח עוד בימי חייו של סלאוקוס ולא לאחר מותו.
• סלאוקוס היה היחידי מבין הדיאדוכים שהיה מוגדר כבן של אל (בדומה לאלכסנדר, דיוניסוס והראקלס) אמנם כולם היו אלים בשלב זה או אחר אבל הוא היחיד שנולד לאחד.
• כנראה סלאוקוס שהיה נתון באותו מעמד של היורשים הבכירים ממנו,היה זקוק לחיזוק משמעותי שיוכל להצדיק את המעמד שהוא נמצא בו.
• מה מסמל העוגן אשר גם מופיע כסימן לידה על השושלת הסלאוקית וגם על המטבעות שהפיק סלאוקוס הראשון?
• הטבעת כסמל לממלכתו הגדולה של סלאוקוס העתידה להתקיים.
• הסיפור על סלאוקוס שמשיב לאלכסנדר את הנזר (כתר) שלו לאחר שזה נפל לביצה, הוא שם אותו על ראשו כדי שלא יירטב אבל זה סמל לכך שהוא למעשה יהיה יורשו.

רשימת מקורות (לא גמור)

Fraser, P. M. Ptolemaic Alexandria (Oxford: Oxford University Press, 1972).

Mikalson, Jon d. ancient greek religion (Blackwell publishing, 2005).

Shipley, Graham. The Greek World After Alexander, 323-30 BC (New York: Routledge, 2000).


דיודורוס, ספר 19, פרק 90

אפיאנוס, המלחמות הסוריות, פרק 56

מסקנות מהבחינה ד"ר א. 08:25, 21 ביולי 2010 (UTC)

בחירה ראשונה

  • עבודה על תלמי
  • עבודה על סלווקוס
  • עבודה השוואתית

הגיון העבודה

  • לקחת את המסקנות מהספר שלי (אוֹרי), ולהשתמש בהן כדי להבין את אחת הדמויות באופן טוב יותר.
  • לחילופין, להשתמש באותן מסקנות בהשוואה, כדי להבין מדוע דומה הדומה ומדוע שונה השונה בדרכם של תלמי וסלווקוס לאלהה.

איך להמשיך?

  • למצוא את ספרות המחקר דרך הערות השוליים שלי
  • למצוא את המקורות העתיקים דרך הערות השוליים שלי ושל ספרות המחקר מהסעיף הקודם
  • לעבד את החומר ולהתחיל לגבש טיעון