הבדלים בין גרסאות בדף "רוני רשף תנא דבי אליהו ו"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
מ (יוריקה)
מ (אברהם והלקוחות)
שורה 13: שורה 13:
 
(עם מי היה אברהם בתחרות? זכה. מי החליט שהוא זה שזכה בה? מי כן זכה לחיים שבצער וביצר הרע בעולם הזה? מדוע שתי הקטגוריות באות יחד? האם יצר הרע מוביל לצער, צער ליצר הרע או גם וגם? אמונה בעולם הבא, אברהם מעל צדיקים רגילים? אין הקדמה, ניגשים ישר לעניין)  
 
(עם מי היה אברהם בתחרות? זכה. מי החליט שהוא זה שזכה בה? מי כן זכה לחיים שבצער וביצר הרע בעולם הזה? מדוע שתי הקטגוריות באות יחד? האם יצר הרע מוביל לצער, צער ליצר הרע או גם וגם? אמונה בעולם הבא, אברהם מעל צדיקים רגילים? אין הקדמה, ניגשים ישר לעניין)  
  
מפני שמסר עצמו על כבוד שמים למיתה באור כשדים, וכל המוסר את עצמו על כבוד שמים למיתה נותנין לו חיים לעולם הזה וחיים רבים וארוכים לעולם הבא שאין להן סוף,  
+
מפני שמסר עצמו על כבוד שמיים למיתה באור כשדים, וכל המוסר את עצמו על כבוד שמיים למיתה נותנין לו חיים לעולם הזה וחיים רבים וארוכים לעולם הבא שאין להן סוף,  
  
(אברהם ניאות להקריב את עצמו ולמות באור כשדים -מוות על קידוש השם? חיים לעולם הזה מול חיים רבים וארוכים לעולם הבא שאין להן סוף – האם בעולם הבא, יש אנשים שיש לחיים שלהם סוף? ואז יש עולם הבא הבא או מה? מי עוד מסר את עצמו על כבוד שמיים למיתה? כמה חיים לעולם הזה נותנים במקרה כזה? ולעולם הבא, אינסוף. האם ידוע על מקרים דומים מהתקופה? והפוכים, של נוולים שלא מסרו את עצמם על כבוד שמיים למיתה?)  
+
(אברהם ניאות להקריב את עצמו ולמות באור כשדים -מוות על קידוש השם? חיים בעולם הזה מול חיים רבים וארוכים בעולם הבא שאין להם סוף – האם בעולם הבא, יש אנשים שיש לחיים שלהם סוף? ואז יש עולם הבא הבא או מה? מי עוד מסר את עצמו על כבוד שמיים למיתה? כמה חיים בעולם הזה נותנים במקרה כזה? ובעולם הבא, אינסוף. האם ידוע על מקרים דומים מהתקופה? והפוכים, של נוולים שלא מסרו את עצמם על כבוד שמיים למיתה?)  
  
 
מנין, תדע לך שכן, בית אביו של אברהם עובדי עבודה זרה היו עושין עבודות זרות ויוצאין ומוכרין בשוק,  
 
מנין, תדע לך שכן, בית אביו של אברהם עובדי עבודה זרה היו עושין עבודות זרות ויוצאין ומוכרין בשוק,  
  
(בית אביו=משפחת? בני משפחת אבי אברהם הכינו פסילים, או טחורים, ומכרו אותם בשוק. כמה דוכנים מתחרים היו בשוק הזה לפסלי אלילים? אברהם היה חניף-מונותיאיסט, מתחילים לבנות את הניגוד בין סביבתו לבינו. בראשית האסלאם אף התחרה במוחמד בחשיבותו אך עם הזמן נדחק לצד ומוחמד כיכב, כמו שהיום. חטא כפול – גם הכנת פסילים, לא תעשה לך פסל... וגם מכירתם והפצת הג'אהיליה.)  
+
(בית אביו=משפחת? בני משפחת אבי אברהם הכינו פסילים, או טחורים, ומכרו אותם בשוק. כמה דוכנים מתחרים היו בשוק הזה לפסלי אלילים? אברהם היה חניף-מונותיאיסט, מתחילים לבנות את הניגוד בין סביבתו לבינו. בראשית האסלאם אף התחרה במוחמד בחשיבותו אך עם הזמן נדחק לצד ומוחמד כיכב, כמו היום. חטא כפול – גם הכנת פסילים, לא תעשה לך פסל... וגם מכירתם והפצת הג'אהיליה.)  
  
 
יום אחד הגיע לאברהם למכור, בא אחד ואמר לו, בכמה פסל זה, (האם הושקעה מחשבה ברכישת הפסלים, או שאנשים סתם אספו אותן כמו פרות? בג'אהיליה סגדו גם לעצים ואבנים, לשמש ולירח – מדוע בכלל התחיל המנהג של פסילים? למה להשקיע כסף? - סמל סטטוס, הוכחת האמונה)  
 
יום אחד הגיע לאברהם למכור, בא אחד ואמר לו, בכמה פסל זה, (האם הושקעה מחשבה ברכישת הפסלים, או שאנשים סתם אספו אותן כמו פרות? בג'אהיליה סגדו גם לעצים ואבנים, לשמש ולירח – מדוע בכלל התחיל המנהג של פסילים? למה להשקיע כסף? - סמל סטטוס, הוכחת האמונה)  
שורה 27: שורה 27:
 
(הלקוח לאברהם) אמר לו, בן שלשים שנה, אמר לו, אתה בן שלשים שנה ותעבוד לזה שעשיתי אותו היום, נסתלק והלך לו.  
 
(הלקוח לאברהם) אמר לו, בן שלשים שנה, אמר לו, אתה בן שלשים שנה ותעבוד לזה שעשיתי אותו היום, נסתלק והלך לו.  
  
(מנה=מידה, משקל שמונים המטבעות לערכו. תחת קטגוריא מילים שמופיעות רק בספר בראשית [http://tora.us.fm/tnk1/ljon/jorj/mnh1.html פה]. אברהם לועג ללקוח כדי להסביר לו -לדעתי, שאין טעם לקנות פסל שנעשה בו ביום שבו הלקוח מגיע לדוכן\חנות\באסטה. חזרה על המספר שלוש, בהקשר מודרני מזכיר את האב, הבן ורוח הקודש. נראה שאברהם תכנן את השיחה ככה, או שככה אנחנו קוראים את זה היום כדי שנחשוב שהוא ידע, שלושה מנה, שלושים שנה. מדוע אין פה את תגובת הלקוח לעלבון של אברהם? בן כמה היה אברהם, שחי עוד בבית אביו? אילו היה אברהם נער חצוף, הסתכן בהתנכלויות.) שוב בא אחר, אמר לו, בכמה פסל זה, אמר לו בחמשה מנה, אמר לו, בן כמה שנים אתה, אמר לו, בן חמשים שנה, אמר לו, אתה בן חמשים שנה ותעבוד לזה שעשינו היום, נסתלק והלך לו. (בתחילה אברהם עשה את הפסל ועכשיו עשינו, למה ההבדל? חזרה על המספר חמש, אותו מבנה כמו עם האדם שבן שלושים. גם פה, הלקוח לא משיב לעלבון של אברהם. כמה אנשים מבית אב אברהם היו איתו שם? אולי בגלל זה הלקוח הלך. אבל אם כן – מדוע נתנו לו לעלוב בלקוחות? האם זו הייתה פרנסתם העיקרית והיחידה? ולמה דילגנו על לקוח בן ארבעים? קפיצה של עשרים שנה.)  
+
(מנה=מידה, משקל שמונים המטבעות לערכו. תחת קטגוריא מילים שמופיעות רק בספר בראשית [http://tora.us.fm/tnk1/ljon/jorj/mnh1.html פה]. אברהם לועג ללקוח כדי להסביר לו -לדעתי, שאין טעם לקנות פסל שנעשה בו ביום שבו הלקוח מגיע לדוכן\חנות\באסטה. חזרה על המספר שלוש, בהקשר מודרני מזכיר את האב, הבן ורוח הקודש. נראה שאברהם תכנן את השיחה ככה, או שככה אנחנו קוראים את זה היום כדי שנחשוב שהוא ידע, שלושה מנה, שלושים שנה. מדוע אין פה את תגובת הלקוח לעלבון של אברהם? בן כמה היה אברהם, שחי עוד בבית אביו? אילו היה אברהם נער חצוף, הסתכן בהתנכלויות.) שוב בא אחר, אמר לו, בכמה פסל זה, אמר לו בחמשה מנה, אמר לו, בן כמה שנים אתה, אמר לו, בן חמשים שנה, אמר לו, אתה בן חמשים שנה ותעבוד לזה שעשינו היום, נסתלק והלך לו. (בתחילה אברהם עשה את הפסל ועכשיו עשינו, למה ההבדל? חזרה על המספר חמש, אותו מבנה כמו עם האדם שבן שלושים. גם פה, הלקוח לא משיב לעלבון של אברהם. כמה אנשים מבית אב אברהם היו איתו שם? אולי בגלל זה הלקוח הלך. אבל אם כן – מדוע נתנו לו לעלוב בלקוחות? האם זו הייתה פרנסתם העיקרית והיחידה? ולמה דילגנו על לקוח בן ארבעים? קפיצה של עשרים שנה.)
  
 
== [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%93 נמרוד]  ==
 
== [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%93 נמרוד]  ==

גרסה מ־07:19, 27 במאי 2010

שיחת משתמש:Ronny Reshef

תשע ב - מיתוס והיסטוריא (אופקים)

תנא דבי אליהו ו

הטקסט: תנא דבי אליהו ו\הסבר מויקיפדיא\ומדעת\מהדורה מאירת עיניים מדעת*\איש שלום \אינדקס על אברהם במטח

אברהם והלקוחות

מפני מה זכה אברהם לחיים שלא בצער ושלא ביצר הרע בעולם הזה מה שעתיד ליתן לצדיקים לעולם הבא,

(עם מי היה אברהם בתחרות? זכה. מי החליט שהוא זה שזכה בה? מי כן זכה לחיים שבצער וביצר הרע בעולם הזה? מדוע שתי הקטגוריות באות יחד? האם יצר הרע מוביל לצער, צער ליצר הרע או גם וגם? אמונה בעולם הבא, אברהם מעל צדיקים רגילים? אין הקדמה, ניגשים ישר לעניין)

מפני שמסר עצמו על כבוד שמיים למיתה באור כשדים, וכל המוסר את עצמו על כבוד שמיים למיתה נותנין לו חיים לעולם הזה וחיים רבים וארוכים לעולם הבא שאין להן סוף,

(אברהם ניאות להקריב את עצמו ולמות באור כשדים -מוות על קידוש השם? חיים בעולם הזה מול חיים רבים וארוכים בעולם הבא שאין להם סוף – האם בעולם הבא, יש אנשים שיש לחיים שלהם סוף? ואז יש עולם הבא הבא או מה? מי עוד מסר את עצמו על כבוד שמיים למיתה? כמה חיים בעולם הזה נותנים במקרה כזה? ובעולם הבא, אינסוף. האם ידוע על מקרים דומים מהתקופה? והפוכים, של נוולים שלא מסרו את עצמם על כבוד שמיים למיתה?)

מנין, תדע לך שכן, בית אביו של אברהם עובדי עבודה זרה היו עושין עבודות זרות ויוצאין ומוכרין בשוק,

(בית אביו=משפחת? בני משפחת אבי אברהם הכינו פסילים, או טחורים, ומכרו אותם בשוק. כמה דוכנים מתחרים היו בשוק הזה לפסלי אלילים? אברהם היה חניף-מונותיאיסט, מתחילים לבנות את הניגוד בין סביבתו לבינו. בראשית האסלאם אף התחרה במוחמד בחשיבותו אך עם הזמן נדחק לצד ומוחמד כיכב, כמו היום. חטא כפול – גם הכנת פסילים, לא תעשה לך פסל... וגם מכירתם והפצת הג'אהיליה.)

יום אחד הגיע לאברהם למכור, בא אחד ואמר לו, בכמה פסל זה, (האם הושקעה מחשבה ברכישת הפסלים, או שאנשים סתם אספו אותן כמו פרות? בג'אהיליה סגדו גם לעצים ואבנים, לשמש ולירח – מדוע בכלל התחיל המנהג של פסילים? למה להשקיע כסף? - סמל סטטוס, הוכחת האמונה)

(אברהם ללקוח) אמר לו, בשלשה מנה, אמר לו בן כמה שנים אתה,

(הלקוח לאברהם) אמר לו, בן שלשים שנה, אמר לו, אתה בן שלשים שנה ותעבוד לזה שעשיתי אותו היום, נסתלק והלך לו.

(מנה=מידה, משקל שמונים המטבעות לערכו. תחת קטגוריא מילים שמופיעות רק בספר בראשית פה. אברהם לועג ללקוח כדי להסביר לו -לדעתי, שאין טעם לקנות פסל שנעשה בו ביום שבו הלקוח מגיע לדוכן\חנות\באסטה. חזרה על המספר שלוש, בהקשר מודרני מזכיר את האב, הבן ורוח הקודש. נראה שאברהם תכנן את השיחה ככה, או שככה אנחנו קוראים את זה היום כדי שנחשוב שהוא ידע, שלושה מנה, שלושים שנה. מדוע אין פה את תגובת הלקוח לעלבון של אברהם? בן כמה היה אברהם, שחי עוד בבית אביו? אילו היה אברהם נער חצוף, הסתכן בהתנכלויות.) שוב בא אחר, אמר לו, בכמה פסל זה, אמר לו בחמשה מנה, אמר לו, בן כמה שנים אתה, אמר לו, בן חמשים שנה, אמר לו, אתה בן חמשים שנה ותעבוד לזה שעשינו היום, נסתלק והלך לו. (בתחילה אברהם עשה את הפסל ועכשיו עשינו, למה ההבדל? חזרה על המספר חמש, אותו מבנה כמו עם האדם שבן שלושים. גם פה, הלקוח לא משיב לעלבון של אברהם. כמה אנשים מבית אב אברהם היו איתו שם? אולי בגלל זה הלקוח הלך. אבל אם כן – מדוע נתנו לו לעלוב בלקוחות? האם זו הייתה פרנסתם העיקרית והיחידה? ולמה דילגנו על לקוח בן ארבעים? קפיצה של עשרים שנה.)

נמרוד

גרסא דומה בבראשית רבה ל"ח י"ג. עוד הסבר על בראשית רבה

נשמעו דבריו לנמרוד, שלח והביאו והעמידוהו לפניו,

(נמרוד בן כוש בן חם בן נוח, היה ידוע כשליט אכזר על ארץ שנער. דמות שלילית במקרא, כי אחד מפירושי שמו הוא שרצה למרוד באלוהים. האם הייתה מעורבת אלימות בהבאת אברהם לנמרוד? ואילו דברים סיפרו לנמרוד על אברהם כך שהחליט להביאו? העמידוהו לפניו – כפות? קשור? בריא ושלם?)

אמר, בן תרח עשה לי אלוה יפה שיהא לי,

(נמרוד קורא לאברהם בן תרח ולא בשמו, מדוע? -השפלה, הקטנה. דווקא אלוה יפה ולא חכם או חזק או גדול? הדגשה של הריקנות שביופי, כמו שאומרים, יופייך נמדד בצניעותך ואולי גם כל כבודה בת מלך פנימה. האם כל הזמן כמו אלים קטנים חדשים, שעבדו אותם מעטים? בג'אהיליה היו כמה אלילים מובילים ויותר קטנים, מדרג שמיימי.)

נכנס ואמר לבית אביו, עשו לו פסל יפה, תיקנוהו פיסקוהו והירבו לו סימנין,

(אברהם נכנס ואומר לפועלים של אביו לעשות לו פסל יפה. מדוע להרבות לו סימנים?=סימנים כמו סממנים שצבעוהו יפה ולתקן? האם נתנו לו פסל שבור או שהכוונה פי היא להתקין, כלומר לעשות? מה זה לפסק?=שנתנו עליו פסיקיא דהיינו חגורה, לפי מאיר עין פרק (ה) ו)