רק שמש! הרפורמה הדתית של אחנאתון

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

קישורים מהירים: מונותאיזם/ שער הקהילה/ מושגים/ מרחבי העבודה/ עבודות אישיות/מקורות/ מחקר

מבוא

כמו כל תופעה, גם לתופעה המונותאיסטית יש נקודת התחלה. חשוב לציין שיש שרירותיות בקביעת נקודת זמן מסוימת כתחילתו של תהליך, אך הרפורמה הדתית של אחנאתון מאפשרת גמישות בעניין זה. ככל הידוע, הפרעה אחנתאון היה האדם הראשון בהיסטוריה האנושית שהעלה את הרעיון, או אם להיות מדויקים את הדרישה, לסגוד לאל אחד בלבד - האל אתון. לא רק זאת אלא שאחנתאון דאג להפגין חוסר סבלנות דתית ביחסו למתחרה העיקרי על הבכורה, האל אמון, בכך ששלח את אנשיו לכל מצרים למחוק את שמו של אמון מהמקדשים ולהגלות את כוהני אמון למכרות במדבריות מצרים. בשל פעולה זו, אחנתאון הכריז על תחילתה של התנועה המונותאיסטית.

מרחב העבודה בנושא אחנאתון והרפורמה הדתית שהנהיג מכיל סיכומים למאמרים מרכזיים בנוגע לאירועים ההיסטוריים שהתרחשו בתקופתו של אחנתאון. מאמרה של פרופ' נילי שצ'ופק מספק סקירה מהירה ומאירת עיניים על האירועים שהתרחשו, תוך השמת דגש על מניעיו הפוליטיים של אחנאתון. המאמר השני, שסיכומיו מוצעים פה, הוא מספרו של יאן אסמן Moses the Egyptian, המסביר את הקשר שבין הרפורמה של אחנאתון ואת הקשרים וההשפעות האפשריות שהיו לרפורמה זו על משה ודתו של עם ישראל הקדמון.

כמו כן כללנו במרחב העבדוה רשימה של מושגים מרכזיים  ורשימה ביבליוגרפית מפורטת של פריטי מחקר מודרניים ומקורות עתיקים, בתקווה שהם יסייעו כל מי שמתעתד לחקור את הרפורמה של אחנאתון והשלכותיה ויספקו לו נקודת פתיחה טובה יותר.

חומר קריאה בנושא זה בסילבוס

ההמנון הגדול וההמנון הקטן (אנגלית+עברית). המנון גדול: תרגום Pritchard מתוך ANET.

Assmann, Jan. 1997. Moses the Egyptian. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1-6, 23-54, 168-207 (with notes: 219, 223-9, 256-66

שאלות מחקר

  • באיזו מידה הייתה 'דת אתון', אשר הובאה לעולם על ידי פרעה אחנאתון, הידוע גם בשם אמנחותפ הרביעי, מלך בין השנים 1362-1379 לפנה"ס, דת יחוד (מונותאיסטית)?
  • האם יש קשר בין דת אחנאתון לבין הדת העברית-ישׂראלית הקדומה?
    אם כן, מהן החוליות המקשרות? אם לא, כיצד נסביר את נקודות הדמיון הרבות? 
  • כנגד מה פיתח אחנאתון את ה-counter religion שלו? מה הפריע לו במערכת האמונות שמצא בעלותו לשלטון? 
  • כיצד הגיב העם המצרי לרפורמה שהנהיג האחנאתון?
  • מדוע הרפורמה של אחנאתון פעלה למחוק דווקא את שמו של אמון ולא אלים אחרים?
  • למה הרפורמה של אחנאתון חשובה להגדרת המושג מונותאיזם?
  • מדוע קוראים למשה משה?
תשובה: ההסבר שניתן לשם משה מתבסס - בכמו ברבים מסיפורי המקרא - על משחק מילים, ואינו משקף את מקורו האמיתי. מן הכתוב (שמות ב, ד-י) משתמע כאילו דיברה הנסיכה המצרית עברית. הנכון הוא, שהשם משה נגזר משם העצם המצרי ms (ילד) או מן הפועל msy (להיוולד). שם זה בא במצרית כשם תיאופורי בצירוף תחילית, שהיא שמו של האל: Ah Mose (הירח נולד) או Ra Mose (האל רע נולד). שמות כאלה ניתנו לילדים שנולדו ביום הולדתו של אחד האלים. לפעמים קוצר השם המלא בהשמטת התחילית, ונשאר Mose לבדו כשם פרטי. קרוב לוודאי שכך נוצר שמו של משה רבנו. לאור הנאמר, ברור שבת פרעה נתנה לתינוק שם מצרי טהור. השימוש החוזר במילה "הַיֶּלֶד" בסיפור (פסוקים ג, ו-י) מקרב את ההשערה שהיא פשוט כינתה אותה "הַיֶּלֶד" (Mose במצרית). אפשר שהצורה הפעילה "משה", כלומר: "זה המוציא" (מן המים), רומזת לייעודו של משה כמשחרר עמו, שהובילם דרך הים, ונראה כי לכך נתכוון ישעיהו באמרו: "מֹשֶׁה עַמּוֹ אַיֵּה הַמַּעֲלֵם מִיָּם" (סג, יא). [עולם התנ"ך, כרך ב', 1983-96, ע"מ 32]
  • לפי מדרשים מאוחרים הלויים היו קבוצה נפרדת כבר במצרים, ששמרה על המילה ולא עבדה בפרך כמו שאר העם. האם יתכן שהלויים הם החוליה המקשרת שהעבירה את הצדדים המונותאיסטיים של דת אחנאתון לדת ישׂראל הקדומה?(מי יביא מראי מקום?)
  • משה הוא דמות מפתח בחיפושׂ אחר החוליות המקשרות בין דת אחנאתון לדת ישׂראל (מתן תורה). משה מגיע משבט לוי (שמות ב א). מה נאמר על שבט לוי?
תשובה: לפי סיפור המסגרת המקראי, לשבט לוי היה מעמד דתי מיוחד בתקופת משה ואהרון. שני הסברים למעמדו המיוחד של שבט לוי: ראשית, שבט לוי, אשר מצטייר כקבוצה מלוכדת שלא לקחה חלק מהחגיגה סביב העגל, עמד לרשות משה מיד כשהוא ירד מן ההר וזעם על עגל הזהב (שמות לב כה-כט). שנית, כפי שצוין, מוצאו של משה הוא משבט לוי ולכן סביר יותר שהוא סמך על תמיכת בני שבטו בחוקיו ובדתו. בספר במדבר נכתב על מעמדו הדתי המיוחד של שבט לוי, שאנשיו מונו לשומרי המשכן (במדבר א מח-נד, ח ה-כו). בספר ויקרא אהרון ובניו ממונים לכוהנים על ידי משה, בציוויו של יהוה (ויקרא ח א-ט).

מושגים

אחנאתון

עמארנה

אמון

אתון

יאן אסמן

Counter Religion

Enclave Culture

ההמנון הגדול לאתון

הורוס

קארנאק

מונולאטריזם

Mosaic Distinction

נפרטיטי

פוליתאיזם

רע

ביבליוגרפיה

  • לסיכומי - Assmann, Jan. 1997.Moses the Egyptian - כאן.
קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.
  • לסיכומי המאמר: שצ'ופק נילי. 1995. "המונותאיזם של משה והמונותאיזם של אחנתאון". סביבות 34, ע"מ 18-25 - כאן
קישור למאמר המלא - כאן.
קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.
  • לרשימה ביבליוגרפית מפורטת בנושא הרפורמה של אחנאתון - כאן.

קישורים נוספים