הבדלים בין גרסאות בדף "שטרן 1979"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
מ
מ
שורה 1: שורה 1:
<a _fcknotitle="true" href="מחקר מודרני S">מחקר מודרני S</a> / <a _fcknotitle="true" href="מחקר מודרני ש">מחקר מודרני ש</a>
+
[[מחקר מודרני S]] / [[מחקר מודרני ש]]
  
 
שטרן, מנחם. 1979. "גירושי היהודים מרומא בזמן העתיק." ''ציון ''44. ע"מ 1-27.  
 
שטרן, מנחם. 1979. "גירושי היהודים מרומא בזמן העתיק." ''ציון ''44. ע"מ 1-27.  

גרסה מ־09:33, 18 באפריל 2010

מחקר מודרני S / מחקר מודרני ש

שטרן, מנחם. 1979. "גירושי היהודים מרומא בזמן העתיק." ציון 44. ע"מ 1-27.

סיכומים

ע"מ 2:
זמן ניכר לפני כיבוש ירושלים הייתה קהילה יהודית ענפה ברומא כי כבר בשנת 59 אנו שומעים על השפעתם במשפטו של פלאקוס אצל קיקרו. 
העבדים היהודים הובאו לרומא בשנת 61 בעת ממצעד הניצחון שנעשה לכבוד פומפיוס. )
כיבוש אסיה הקטנה ומלכות פרגאמון שכללה אוכלוסייה יהודית רבה סייעה להתפתחות היישוב היהודי ברומא עוד לפני פומפיוס. ואלריוס מקסימוס חי בתקופתם של אוגוסטוס וטיבריוס ופרסם את חיבורו לאחר מפלתו של סיאנוס בשנת 31 לספירה.
ע"מ 3:
דיווחו נשמר על ידי יוליוס פאריס (Iuluis Paris) ועל ידי יאנואריוס נפוטינוס (Ianuarius Nepotianus). 
ע"מ 4:

מעלה את הטענה שואלריוס מאקסימוס שאב את הידיעה על גירוש היהודים מן ההיסטוריה של ליויוס (פפירוסים מאוקסירינכוס שבמצרים התיכונה מופיעים תקצירים לספרים לז-מו וכן מח-נה של ההיסטוריה הרומית של טיטוס ליויוס. בראשית הטור השמיני בשורות 191-192 מצוינים שמות הקונסולים וחלק מודיע על גירוש האסטרולוגים מן העיר – הכשדים. אין ציון לגירוש יהודים ) מקור אשר היה לו מקור עיקרי לתולדות הרפובליקה הרומית בחלקים אחרים של חיבורו. 
סרוויוס מוסר שהאתונאים והרומים אסרו הכנסת דתות חדשות לעריהם, איסור זה הביא לגזר הדין על סוקראטס באתונה ולגירוש האסטרולוגים והיהודים מרומא. סרוויוס הכיר את האירוע מקריאה אצל ליוויוס, אך יתכן שהמקור של סרוויוס היה ואלריוס מקסימוס ולא ליוויוס במישרין. 
למה לא המשלחת אשמה בגירוש: לא סביר שהשלטונות ברומא יתנהגו בגסות כלפי משלחת של מדינה ידידותית ושהמשלחת הגיעה בשנת 142. זאת בשל שמו של הקונסול גניאוס קאלפורניוס פיסו שבאפיטומה של פאריס לקונסול לוקיוס שבספר מקבים א טו טז. אך שמו היה גניאוס ולא לוקיוס ולכן היה זה לוקיוס קיקיליוס מטלוס (Lucius Caecilius Metellus) הקונסול של שנת 142. 
ע"מ 6:
אך מפיצי הדת לא היו תושבי רומא כי הקונסול פקד עליהם לחזור לבתיהם. מרכז פולחנו של יופיטר סבזיוס נמצא באסיה הקטנה והיה מקובל במלכות פרגאמון, מסייעת להנחה שהיהודים באו מאסיה הקטנה. 
יש השערה שמדובר בפולחן סינקרטיסטי פריגי יהודי שהביאו אותו היהודים לרומא. 
וארו זיהה את יופיטר הרומי עם אלוהי היהודים. (אצל שטרן, כרך 1, ע"מ 209-210) 
בלבול בין סבזיוס לדיוניסוס. או יהוה צבאות. או שבת. (
ע"מ 8:
המזבחות הציבוריים: מקומות תפילה, כבתי כנסת, שקיומם כמוסד ידוע היטב במרחה הפזורה היהודית ההלניסטית במאה השלישית והשנייה לפנה"ס. 
נימוקים לכך שואלריוס המציא את הכול כדי לסייע לטיבריוס: 
א. היעדר אישור ממקור נוסף
ב. היחסים בין רומא ליהודה היו כה טובים שקשה לשער גירוש יהודים מרומא.
ג. אזכורו של יופיטר סבזיוס הוא תוספת מאוחרת של פאריס כי רק בתקופת הקיסרות הוא זכה לפולחן ממשי ברומא.
ע"מ 9:
הפרכת הטענות:
א. מאורות רבים מן הזמן העתיק ידועים ממקור אחד. אך ישנו סרוויוס, שאפשרי ששאב את ידיעותיו הישר מליוויוס. טיעון מן השתיקה לא מספיק. יוספוס לא מציין סיפור זה אך גם לא את החלטת אסיפת העם לטובת שמעון המקבי או את פקודת הגירוש של קלאודיוס. וגם לא מתחייב שקיקרו יציין אירוע זה במשפט של פלאקוס.
ב. ההנחה שהמשלחת שהתה ברומא בשנת 139 לא נכונה.
ג. הצירוף של יופיטר סבזיוס אופייני לממלכת פרגאמון במאה השנייה לפני הספירה. 
ע"מ 12:
טקיטוס מלמד על השנה – שנת 19. לפי הקונסולים מארקוס סילאנוס ולוקיוס נורבאנוס. לא נאמר אצלו האם היו אלה מצרים או יהודים שהועברו לסרדיניה אלא רק שהיו נגועים באמונה תפלה, אך השוואה ליוספוס מבהירה שהיו אלה יהודים. 
סווטונויס גם מציין את רדיפות היהודים והמצרים אך משתמש בלשון יחיד כשהוא מדבר על האמונה שנגדה פעל הקיסר – אך הוא התכוון לדת המצרית. סווטוניוס לא מציע תאריך. 
ע"מ 13:
דיו קאסיוס – מניע גיור. תיאורו נתון במסגרת ההתרחשויות של שנת 19. 
גם יוספוס מציין את הפולחן המצרי. 
ע"מ 14:
בעיה כרונולוגית אצל יוספוס. טעון כרונולוגית ולא אירוע שונה.

ע"מ 16:
בקריאה של דיווחו של פילון מתקבלת הרגשה שהמאורעות התרחשו סמוך למפלתו. הוא הגיע לשיא השפעתו בשנת 23 כאשר טיבריוס עשב לקאפרי. פילון מנסה לזכות את טיבריוס מכל יוזמה אנטי יהודית כדי לנקותו. 
תומך בהשערה שהאירוע עליו מדבר פילון הוא לא הגירוש של שנת 19. 

הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

<a _fcknotitle="true" href="תשע מונותאיזם עבודה מסכמת אייל מאיר">תשע מונותאיזם עבודה מסכמת אייל מאיר</a>

קישורים נוספים