שטרן 1979

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני S / מחקר מודרני ש

שטרן, מנחם. 1979. "גירושי היהודים מרומא בזמן העתיק." ציון 44. ע"מ 1-27.

סיכומים

ע"מ 1:

הערה 1 - הגירה יהודית פיניקית. שווה לבדוק.

הערה 2 - עבדים יהודים באיוניא.

ע"מ 2:
שבויים יהודיים רבים הובאו לרומא בשנת 61 לפנה"ס אחרי שפומפיוס כבש את יהודה. זמן ניכר לפני כיבוש ירושלים הייתה קהילה יהודית ענפה ברומא מכיוון שכבר בשנת 59 לפנה"ס אנו שומעים על השפעתם במשפטו של פלאקוס אצל קיקרו Cicero, Pro Flacco 66-69. גם כיבוש אסיה הקטנה וממלכת פרגאמון, שישבה בה אוכלוסייה יהודית רבה, סייעה להתפתחות היישוב היהודי ברומא עוד לפני פומפיוס.

ואלריוס מקסימוס חי בתקופתם של אוגוסטוס וטיבריוס ופרסם את חיבורו לאחר מפלתו של סיאנוס בשנת 31 לספירה.

הערה 3 - יהודיה משׂפרטא!!!
ע"מ 3:
דיווחו של ואלריוס מקסימוס על גירוש היהודים מרומא בשנת 139 לפנה"ס נשמר כפרגמנט בדיווחיהם של יוליוס פאריס (Iuluis Paris) ושל יאנואריוס נפוטינוס (Ianuarius Nepotianus). 
ע"מ 4:

שטרן מעלה את הטענה שואלריוס מאקסימוס שאב את הידיעה על גירוש היהודים מן ההיסטוריה הרומית של ליויוס (פפירוסים מאוקסירינכוס שבמצרים התיכונה מופיעים תקצירים לספרים 37 עד 46 וכן 48 עד 55 של ההיסטוריה הרומית של טיטוס ליויוס. בראשית הטור השמיני בשורות 191-192 מצוינים שמות הקונסולים והודעה על גירוש האסטרולוגים מן העיר. אין ציון לגירוש יהודים). ואלריוס מקסימוס השתמש בליוויוס כמקור עיקרי לתולדות הרפובליקה הרומית בחלקים אחרים של חיבורו. 

ע"מ 5:
סרוויוס (Servius) מוסר שהאתונאים והרומים אסרו הכנסת דתות חדשות לעריהם, ובגין איסור זה נשפט סוקראטס באתונה וגורשו האסטרולוגים והיהודים מרומא. סרוויוס הכיר את האירוע מקריאה אצל ליוויוס, אך יתכן שהמקור של סרוויוס היה ואלריוס מקסימוס ולא ליוויוס במישרין. 
מדוע המשלחת מטעם שמעון המקבי לרומא איננה אשמה בגירוש?

1. לא סביר שהשלטונות ברומא יתנהגו בגסות כלפי משלחת של מדינה ידידותית.

2. המשלחת הגיעה לרומא רק בשנת 142 לפנה"ס ולכן לא יתכן שחבריה גרמו לגירוש היהודים. הדימיון בין שמו של הקונסול גניאוס קאלפורניוס פיסו, שמצוין אצל פאריס, לקונסול לוקיוס שבספר מקבים-א טו טז מטעה. שמו היה גניאוס ולא לוקיוס ולכן היה זה לוקיוס קיקיליוס מטלוס (Lucius Caecilius Metellus) הקונסול של שנת 142 לפנה"ס. 
ע"מ 6:
אך מפיצי הדת לא היו תושבי רומא כי הקונסול פקד עליהם לחזור לבתיהם. מרכז פולחנו של יופיטר סבזיוס נמצא באסיה הקטנה והיה מקובל במלכות פרגאמון, מסייעת להנחה שהיהודים באו מאסיה הקטנה. 
יש השערה שמדובר בפולחן סינקרטיסטי פריגי יהודי שהביאו אותו היהודים לרומא. 
וארו זיהה את יופיטר הרומי עם אלוהי היהודים. (אצל שטרן, כרך 1, ע"מ 209-210) 
בלבול בין סבזיוס לדיוניסוס. או יהוה צבאות. או שבת. (
ע"מ 8:
המזבחות הציבוריים: מקומות תפילה, כבתי כנסת, שקיומם כמוסד ידוע היטב במרחה הפזורה היהודית ההלניסטית במאה השלישית והשנייה לפנה"ס. 
נימוקים לכך שואלריוס המציא את הכול כדי לסייע לטיבריוס: 
א. היעדר אישור ממקור נוסף
ב. היחסים בין רומא ליהודה היו כה טובים שקשה לשער גירוש יהודים מרומא.
ג. אזכורו של יופיטר סבזיוס הוא תוספת מאוחרת של פאריס כי רק בתקופת הקיסרות הוא זכה לפולחן ממשי ברומא.
ע"מ 9:
הפרכת הטענות:
א. מאורות רבים מן הזמן העתיק ידועים ממקור אחד. אך ישנו סרוויוס, שאפשרי ששאב את ידיעותיו הישר מליוויוס. טיעון מן השתיקה לא מספיק. יוספוס לא מציין סיפור זה אך גם לא את החלטת אסיפת העם לטובת שמעון המקבי או את פקודת הגירוש של קלאודיוס. וגם לא מתחייב שקיקרו יציין אירוע זה במשפט של פלאקוס.
ב. ההנחה שהמשלחת שהתה ברומא בשנת 139 לא נכונה.
ג. הצירוף של יופיטר סבזיוס אופייני לממלכת פרגאמון במאה השנייה לפני הספירה. 
ע"מ 12:
טקיטוס מלמד על השנה – שנת 19. לפי הקונסולים מארקוס סילאנוס ולוקיוס נורבאנוס. לא נאמר אצלו האם היו אלה מצרים או יהודים שהועברו לסרדיניה אלא רק שהיו נגועים באמונה תפלה, אך השוואה ליוספוס מבהירה שהיו אלה יהודים. 
סווטונויס גם מציין את רדיפות היהודים והמצרים אך משתמש בלשון יחיד כשהוא מדבר על האמונה שנגדה פעל הקיסר – אך הוא התכוון לדת המצרית. סווטוניוס לא מציע תאריך. 
ע"מ 13:
דיו קאסיוס – מניע גיור. תיאורו נתון במסגרת ההתרחשויות של שנת 19. 
גם יוספוס מציין את הפולחן המצרי. 
ע"מ 14:
בעיה כרונולוגית אצל יוספוס. טעון כרונולוגית ולא אירוע שונה.

ע"מ 16:
בקריאה של דיווחו של פילון מתקבלת הרגשה שהמאורעות התרחשו סמוך למפלתו. הוא הגיע לשיא השפעתו בשנת 23 כאשר טיבריוס עשב לקאפרי. פילון מנסה לזכות את טיבריוס מכל יוזמה אנטי יהודית כדי לנקותו. 
תומך בהשערה שהאירוע עליו מדבר פילון הוא לא הגירוש של שנת 19. 

הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

<a _fcknotitle="true" href="תשע מונותאיזם עבודה מסכמת אייל מאיר">תשע מונותאיזם עבודה מסכמת אייל מאיר</a>

קישורים נוספים