שיחה:מיתוס והיסטוריא - תשעט

מתוך Amitay.haifa.ac.il
גרסה מ־09:59, 20 בנובמבר 2018 מאת Oamitay (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "אלכסנדר עבר ופעל בארץ, זו עובדה. עם זאת, חלק מהפרטים בגרסאות השונות של הסיפור, שלא לאמר רו...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

אלכסנדר עבר ופעל בארץ, זו עובדה. עם זאת, חלק מהפרטים בגרסאות השונות של הסיפור, שלא לאמר רובם, נעדרים כל בסיס עובדתי. אם אכן פגש אלכסנדר כהנים (במקדש? אנטיפטריס?), הרי שפגישה זו לא הותירה עליו רושם מיוחד. זאת ניתן להסיק מכך שהמקורות הראשיים לתולדות אלכסנדר – דיודורוס, קורטיוס, פלוטארכוס, אריאנוס ויוסטינוס – אינם מזכירים במילה את ירושלם או את יהודיה. סיפורי המפגש מוכרים לנו אך ורק מתוך מקורות יהודיים. לא מפתיע, אם כן, לראות שכל גרסאות הסיפור מאדירות ומעצימות את הצד היהודי, וביחוד את המקדש בירושלם.

הקונפליקט המרכזי, המניע את העלילה כולה, טמון בעימות בין שומרונים ויהודים, ובא לידי ביטוי בסיפור בפניה השומרונית לאלכסנדר. מה הרקע למאבק בין השומרונים והכהנים בירושלם?

  • גריזים > עוד מימי יהושע; הר הבית > דוד ושלמה > שליש אחרון של אלף שני לפ׳
  • הגירות כפויות בעקבות הכיבוש האשורי > גרי אריות > מלכים ב > תחילת מאה 7
  • בבלים מחריבים את ירושלם ומָגלים גם גלות יהודה > עם עליית הפרסים (כורש ואילך) מתחיל תהליך שיבת ציון (יהודים שבים לירושלם; מקימים שוב המקדש) > הקונפליקט מתחדש > שבי ציון מתנשׂאים על השומרונים, מדירים אותם מהיהדות, מסרבים לשתפם בבית המקדש בירושלם

סנבלט!!! (יוספוס) כח מניע בסכסוך בין השומרונים בגריזים לבין היהודים בירושלם.