הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:תשע מונותאיזם עבודה מסכמת רפי יפימובסקי"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
מ
שורה 20: שורה 20:
  
 
:::--[[משתמש:Eyalmeyer|אייל מאיר]] 19:08, 11 בינואר 2010 (UTC)<br>
 
:::--[[משתמש:Eyalmeyer|אייל מאיר]] 19:08, 11 בינואר 2010 (UTC)<br>
 +
 +
::::אייל, אני מקבל את הנקודה שהערת לגבי המיקום הגיאוגרפי אולם מתקשה למצוא לה סימוכין בקטעים שעברתי עליהם. אני לא חושב שהיהודים היוו אחוז גבוה באוכלוסיה אולם קבוצות מיעוט שפועלות בשיתוף פעולה מלא יכולות להשיג לעיתים יותר מהאחוז הריאלי שלהן באוכלוסייה. עדויות לכך מצאתי (לא מצליח להזכר איפה) על מקרים בהם האוכלוסיה היהודית בעיר "נתנה הופעה" אם אני לא טועה אחת הדוגמאות היא של הלוויות יוליוס קיסר. עם זאת, אני לא חושב שלקיסר עצמו הייתה מקום לחשוש מהם, שלטון הפרינקיפט היה מבוסס היטב בימיו של קלאודיוס ולא היו דיבורים על השבת הרפובליקה לתפארתה, הדיבורים האחרונים שאני מצליח למצוא זה בימי אביו של קלאודיוס שעוד תיכנן להחזיר את השלטון לעם (ואולי נרצח בפקודת אוגוסטוס).
 +
 +
:::: אני משער שהיו גורמים בעיר שיצרו מהומות ואולי היטו את לב העם ברעיונות דתיים כאלה ואחרים ועל כן הגיוני להקים קולגיום דתי שינהל עניינים כאלה ( או יתנגד להם). כרגע, אני לא חושב שאפשר לטעון ספציפית על היהודים (בעיקר כיוון שיש לי ויכוח עצמי על המסיון היהודי) אבל בהחלט ניתן להפיל חלק מהאשמה על כתות שמוצאן יהודי ועל כתות מצריות (לא זוכר איפה קראתי את זה).
 +
 +
:::: עד כאן לערב זה, נתראה מחר בשיעור.
 +
 +
::::[[משתמש:Refael Efimovski|ר. יפימובסקי]] 22:00, 11 בינואר 2010 (UTC)

גרסה מ־22:00, 11 בינואר 2010

בדף זה אני מרכז מספר שאלות שעלו אצלי במהלך הכנת דף התוכן. שאלות אלו עלולות שלא להיות קשורות לנושא אולם הם הטרידו אותי והחלטתי לרשום אותן לכל מקרה שלא יבוא:

שאלות שעולות מהמכתב:
  • היהודים חידשו את המהומות?
  • מי בדיוק חידש את המהומות?
  • כלפי מי כוונו המהומות?
  • על אף שהעניין נוגע ליהודים המכתב מופנה לכל ונקרא בפומבי. מדוע?
  • קלאודיוס גוער ביהודים ששלחו מספר משלחות. האם המשלחות מציינות ריכוזי אוכלוסיה שונים? קבוצות דתיות אחרות שנכללות תחת ההגדרה "יהודים"?
  • מדוע קלאודיוס אינו מזכיר את השגרירים היהודים עם שאר השגרירים במכתב?
היי רפי,
כמה רעיונות שעלו לי במהלך קריאת דף התוכן:
הסבר אפשרי לסתירה בין הסבלנות שמפגין קלאודיוס כלפי היהודים מחד וגירושם מרומא מאידך נוגע לענין הגיאוגרפי. כאשר ישנו מיעוט דתי מסוים שמתחיל לצבור כוח באיזור מסוים האימפריה, במקרה הגרוע יפרוץ מרד. אבל כאשר אותו מיעוט מתחיל לצבור עוצמה ברומא, בירת האימפריה, מסוכן מדי לחכות לפרוץ המרד. בנוסף לכך, היה הרבה יותר קל להרגיש ברומא התעצמותו של מיעוט כזה או אחר, התעצמות שתתפרש מיד כאיום ישיר על מוסדות השלטון. בקיצור, היה לקלאודיוס הרבה יותר קל להפגין סובלנות דתית כלפי יהודים שנמצאים באלכסנדריה הרחוקה, מאשר להסתכן ולתת להם לצבור יותר מדי כוח בעיר רומא עצמה.
אהבתי את ההשערה שהגעת אליה, שהחקיקה נבעה מהתפשטות הדת היהודית באוכלוסייה הרומית, אולי זה ישרת את טיעון שלי בחיפושיי אחר מיסיון בימיו של טיבריוס. אבל עלתה בי המחשבה להסבר נוסף לחקיקה. המהומות שמוקמות ברומא נבעו, כפי שאתה אומר, מהחופש הדתי. הנצרות כבר הייתה בשטח (אני חושב שסביר ביותר שהמילה משיח בתקופה זו מתייחסת לישו). הרי היהודים רדפו בעצמם את הנוצרים, והנוצרים גם כן הגיעו לרומא. לכן, אם היה חופש דתי יוצא דופן, אז קבוצות רבות יכלו לפרוח ולשגשג, ואם כבר היו מהומות הן לא הופנו נגד השלטון, שהפגין סובלנות, אלא אחת כנגד השנייה (כמו מונותאיסטים טובים). קלאודיוס חוקק חוקים אלו כדי לרסן את הקבוצות הללו. אין לשכוח שגם וגם אף הוא מתאים פה, לשמחתי.
אם יהיו עוד רעיונות, אני אחלוק איתך.
--אייל מאיר 19:08, 11 בינואר 2010 (UTC)
אייל, אני מקבל את הנקודה שהערת לגבי המיקום הגיאוגרפי אולם מתקשה למצוא לה סימוכין בקטעים שעברתי עליהם. אני לא חושב שהיהודים היוו אחוז גבוה באוכלוסיה אולם קבוצות מיעוט שפועלות בשיתוף פעולה מלא יכולות להשיג לעיתים יותר מהאחוז הריאלי שלהן באוכלוסייה. עדויות לכך מצאתי (לא מצליח להזכר איפה) על מקרים בהם האוכלוסיה היהודית בעיר "נתנה הופעה" אם אני לא טועה אחת הדוגמאות היא של הלוויות יוליוס קיסר. עם זאת, אני לא חושב שלקיסר עצמו הייתה מקום לחשוש מהם, שלטון הפרינקיפט היה מבוסס היטב בימיו של קלאודיוס ולא היו דיבורים על השבת הרפובליקה לתפארתה, הדיבורים האחרונים שאני מצליח למצוא זה בימי אביו של קלאודיוס שעוד תיכנן להחזיר את השלטון לעם (ואולי נרצח בפקודת אוגוסטוס).
אני משער שהיו גורמים בעיר שיצרו מהומות ואולי היטו את לב העם ברעיונות דתיים כאלה ואחרים ועל כן הגיוני להקים קולגיום דתי שינהל עניינים כאלה ( או יתנגד להם). כרגע, אני לא חושב שאפשר לטעון ספציפית על היהודים (בעיקר כיוון שיש לי ויכוח עצמי על המסיון היהודי) אבל בהחלט ניתן להפיל חלק מהאשמה על כתות שמוצאן יהודי ועל כתות מצריות (לא זוכר איפה קראתי את זה).
עד כאן לערב זה, נתראה מחר בשיעור.
ר. יפימובסקי 22:00, 11 בינואר 2010 (UTC)