הבדלים בין גרסאות בדף "תשע ב - בין אלים ובני אדם"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
(בין אלים ובני-אדם, שעורי בית ל-16 מאי)
(אנטיוכוס III הגדול)
שורה 95: שורה 95:
 
*צו מלכותי על פולחן למלכה לאודיקה. ([http://tadpisim.haifa.ac.il/user/course_tadpisim.php?1!2010-108.2026.2.01!20!3!029001203 תו"ת]) ; [[אנטיוכוס III - על פולחן המלכה לאודיקה|טקסט המסמך באתרנו]]  
 
*צו מלכותי על פולחן למלכה לאודיקה. ([http://tadpisim.haifa.ac.il/user/course_tadpisim.php?1!2010-108.2026.2.01!20!3!029001203 תו"ת]) ; [[אנטיוכוס III - על פולחן המלכה לאודיקה|טקסט המסמך באתרנו]]  
 
*Sherwin-White, Susan &amp; Amélie Kuhrt. 1993. ''From Samarkhand to Sardis: A new approach to the Seleucid Empire''. Berkeley: University of California Press. pp. 202-210 ([http://tadpisim.haifa.ac.il/user/course_tadpisim.php?1!2010-108.2026.2.01!12!0!029001203 תו"ת])<br>  
 
*Sherwin-White, Susan &amp; Amélie Kuhrt. 1993. ''From Samarkhand to Sardis: A new approach to the Seleucid Empire''. Berkeley: University of California Press. pp. 202-210 ([http://tadpisim.haifa.ac.il/user/course_tadpisim.php?1!2010-108.2026.2.01!12!0!029001203 תו"ת])<br>  
*אנטיוכוס והיהודים: יוסף בן-מתתיהו, קדמוניות 12.129-153
+
*אנטיוכוס והיהודים: [[Josephus, Antiquities 12.129-153|יוסף בן-מתתיהו, קדמוניות 12.129-153]]
  
 
=== אנטיוכוס IV אֵפּיפַנֶס: אל-נגלה, משוגע ורשע  ===
 
=== אנטיוכוס IV אֵפּיפַנֶס: אל-נגלה, משוגע ורשע  ===

גרסה מ־11:00, 16 במאי 2010

ימי א,ג 14-16 רבין 7036 / שעת קבלה א 10:30-11:30

על הקורס

במהלך הסמסטר נבחן מספר מקרים בהם חצו בני-תמותה את הקו המפריד בין האנושות לאלוהות. המקרה הראשון, זה של דיוניסוס, הוא מיתי במהותו. שאר המקרים היסטוריים לגמרי.

חובות ההשתתפות בקורס:

  • קריאה והכנה שוטפת של החומר משעור לשעור
  • מבחן, בו יוצג הנושׂא לעבודה והמקורות הראשוניים שיעמדו בלבהּ
  • עבודה פרוסמינריונית

מה בתכנית? Syllabus

מבוא מתודולוגי

פברואר 23 - 2 מרץ

חקר המיתוסים: סקירה היסטורית

פברואר 23

  • Dowden, Ken. 1992. The uses of Greek mythology pp. 3-7, 22-38 (תו"ת)

Dowden 1992

Memetics

מרץ 2

דיוניסוס

מרץ 7-23

הבקכות של אֵוּריפּידֶס

מרץ 7-9

  • אוריפידס. תשנ"ה/1994. הבקכות. תרגם אהרן שבתאי. ת"א-יפו: שוקן.

שעורי בית ליום ג:

  • עיינו בהערות שהעלינו בכתה ונרשמו בדף השׂיחה
  • קראו שוב את המחזה, וראו אילו קטעים ממנו יכולים לענות על שאלות, או לפתח דיון
  • עקבו אחרי התפתחות בסלבוס ובחומר הקריאה

אֵוּהֶמֵריזם, סינקְרֶטיזם, רציונליזם

מרץ 14-16, 21-23

הכנה לקראת 14 מרץ: לקרוא את דיודורוס על הפרשנות האוהמריסטית, את הרודוטוס על הזיהוי עם אוסיריס, ואת הקטע מספרו של סאקס. אחרי כל אלה להתחיל עם הקטעים הארוכים יותר מדיודורוס.

הכנה לקראת 16 מרץ: לקרוא את דיודורוס, לפי הסדר, ולעקוב אחרי ההערות שלי בדף השׂיחה.

הכנה לשבוע הבא:

  • לסיים לקרוא את דיודורוס על דיוניסוס-אוסיריס
  • ערכו רשימת מֵמים המופיעים בסיפורים השונים, עם מראי מקום.

אלכסנדר הגדול

אפריל 11-13

בן-אלהים

אלכסנדר ודיוניסוס במזרח

אפריל 18, 25-27

שני אנטיוכוס

מאי 2-16

אנטיוכוס III הגדול

מאי 2-4

  • רקע: גולן, דוד. תשמ"ז/1987. תולדות העולם ההלניסטי (מהד' 2). ירושלם: מאגנס. עמ' 406-422, 435-438.
    • ראו גם את התקציר ואוסף המקורות באתר Livius.org
  • צו מלכותי על פולחן למלכה לאודיקה. (תו"ת) ; טקסט המסמך באתרנו
  • Sherwin-White, Susan & Amélie Kuhrt. 1993. From Samarkhand to Sardis: A new approach to the Seleucid Empire. Berkeley: University of California Press. pp. 202-210 (תו"ת)
  • אנטיוכוס והיהודים: יוסף בן-מתתיהו, קדמוניות 12.129-153

אנטיוכוס IV אֵפּיפַנֶס: אל-נגלה, משוגע ורשע

מאי 9-11, 16 AntiochusIVEpiphanes.jpg

אנטיוכוס המשוגע

מקורות:

משׂימה

  • לקרוא את המקורות העתיקים לעיל
  • לקרוא רקע כללי על אנטיוכוס הרביעי:
    • בספרו של דוד גולן לעיל
    • באתר Livius.org, שם גם הפניות למקורות עתיקים נוספים.
    • בספריה

אנטיוכוס הרשע

  • מקבים א (מק"א) א = רפפורט, אוריאל. תשס"ד/2004. ספר מקבים א: מבוא, תרגום ופירוש. ירושלם: יד בן-צבי. עמ' 93-122. (תו"ת; תרגום King James ל: מקבים א ומקבים ב
  • מקבים ב (מק"ב) ד ז - ו ט = שוורץ, דניאל. תשס"ה/2004. ספר מקבים ב: מבוא, תרגום ופירוש. ירושלם: יד בן-צבי. עמ' 119-154. (תו"ת)
  • פולֻביוס 30.25-27 וביחוד 30.25.13-15 ו-30.26.9.

משׂימה ל-16 מאי:

  • לעבור שוב על הקטעים ממק"א ומק"ב, ולמצוא פסוקים בהם הניגוד בין השקפות העולם האמוניות (של אנטיוכוס ושל היהודים), באות לידי ביטוי מפורש.
  • השוו את הגישה הקונפליקטואלית העולה מן הפסוקים שמצאתם/ן לעיל, לבין הגישה הפשרנית של אנטיוכוס III העולה מיוסף בן-מתתיהו, קדמוניות 12.129-153.

קלאודיוס האלוהי

23 מאי - 1 יוני

רקע יוליו-קלאודיי

מאי 23

  • יוליוס קיסר: יעבץ, צבי. תשנ"ב/1992. יוליוס קיסר: תהפוכותיה של כריזמה. ת"א-יפו: דביר. עמ' 190-195, 238-240. (תו"ת)
  • אוגוסטוס: עמית, משה. תשס"ג/2003. תולדות הקיסרות הרומית (מהד' 2). ירושלם: מאגנס. עמ' 178-186. (תו"ת)

קלאודיוס: קיסר, אל, דלעת

מאי 25: רקע ; מאי 30, יוני 1: טקסט

  • רקע: עמית, משה. תשס"ג/2003. תולדות הקיסרות הרומית (מהד' 2). ירושלם: מאגנס. עמ' 178-186. (תו"ת)
  • טקסט: סנקה, ההדלעה = Seneca (Minor), Apocolocyntosis. לטקסט באתר פרסאוס

ישוע

6-15 יוני

  • רקע ומחקר: Collins John, J. & Adela Y. Collins. 2008. King and Messiah as Son of God. Grand Rapids, Mich.: Eerdmans. pp. 1-74. (תו"ת)