הבדלים בין גרסאות בדף "תשע מונותאיזם עבודה מסכמת מוטי נניקשוילי"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
(הסרת תחת עריכה)
 
(17 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
== שאלת מחקר ==
+
[[תשע מונותאיזם עבודה מסכמת מוטי נניקשוילי הערות והארות|הערות והארות לתיקון ועריכה]]
  
== רקע ==
+
=מדוע גורשו הנשים הנכריות? - תמצית=
 +
במאה החמישית לפני הספירה עולה עזרא לארץ ישראל, הוא נושא עמו אגרת מאת ארתחשסתא מלך פרס, ובה סמכויות רבות ומגוונות שניתנו לו; סמכויות שנותנות לו את היכולת למנות שופטים שישפטו על פי ספר התורה שהביא עמו, ללמד את התורה ועוד ועוד. בין כל הסמכויות הללו, מקדיש עזרא זמן יקר לעיסוק בנושא הנשים הנכריות - נושאה של עבודה זו.
  
== טקסטים  ==
+
מדוע גורשו הנשים הללו? הן לא רבות, לא נכריות ומרביתן הוא אף יהודאיות/ישראליות. בחלק הראשון של חיבור זה אעסוק בשאלת זהותן של הנשים: מי הן היו? מה היו אמונותיהן? האם היו עובדות אלילים? בחלק השני אנסה להראות שהיה סוג של מיסיון בארץ (וגם בגולה), שהתבטא במשיכה שחשו אנשים נמשכו כלפי היהדות ובהצטרפות אליה. בחלק השלישי אענה על השאלה המרכזית, מדוע גורשו הנשים?
  
לטקסטים שהובאו ע"י צוות המיסיון ראה: [["זרע קודש" ו"עם עולם"]]
+
בשני הפרקים הראשונים אנסה להראות שהנשים הן לא נכריות, ואם הן אכן בנות עם אחר, אז עם זה הושפע והצטרף ליהדות (מיסיון). בפרק השלישי אשתמש בכך כדי לטעון שהטיעון הפוליטי הוא הוא התקף ולא טיעון דתי אמוּני כלשהו.
<blockquote>
 
=== <span style="color: rgb(51, 153, 102);">"עם עולם" - הגישה האוניברסליסטית</span>  ===
 
<blockquote>
 
[http://kodesh.snunit.k12.il/i/t/t1040.htm ישעיהו מ ואילך]
 
</blockquote>
 
<blockquote>
 
==== <span style="color: rgb(0, 0, 128);">אור לגויים:</span>  ====
 
</blockquote> <blockquote>
 
*'''ישעיהו מב ו:''' אֲנִי יְהוָה קְרָאתִיךָ בְצֶדֶק, וְאַחְזֵק בְּיָדֶךָ; וְאֶצָּרְךָ, וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם--'''לְאוֹר גּוֹיִם'''.
 
</blockquote> <blockquote>
 
*'''ישעיהו מט ו:''' וַיֹּאמֶר, נָקֵל מִהְיוֹתְךָ לִי עֶבֶד, לְהָקִים אֶת-שִׁבְטֵי יַעֲקֹב, ונצירי (וּנְצוּרֵי) יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב; וּנְתַתִּיךָ '''לְאוֹר גּוֹיִם''', לִהְיוֹת יְשׁוּעָתִי עַד-קְצֵה הָאָרֶץ.
 
</blockquote>
 
  
=== <span style="color: rgb(51, 153, 102);">"זרע קודש" - הגישה הבדלנית</span>  ===
+
=תוכן העניינים=
<blockquote>
+
*[[מוטי נניקשוילי עבודה מסכמת תשע מונותאיזם - מבוא|'''מבוא''']]
[http://kodesh.snunit.k12.il/i/t/t35a01.htm ספר עזרא]
+
*[[מוטי נניקשוילי עבודה מסכמת תשע מונותאיזם - פרק ראשון|'''מי היו הנשים הנכריות?''']]
</blockquote>
+
*[[מוטי נניקשוילי עבודה מסכמת תשע מונותאיזם - פרק שני|'''האם היה מיסיון יהודי בתקופת שיבת ציון?''']]
<blockquote>
+
*[[מוטי נניקשוילי עבודה מסכמת תשע מונותאיזם - פרק שלישי|'''מדוע גורשו הנשים הנכריות?''']]
==== <span style="color: rgb(0, 0, 128);">העם הנבחר:</span>  ====
+
*[[מוטי נניקשוילי עבודה מסכמת תשע מונותאיזם - סיכום|'''סיכום''']]
*'''דברים י טו:''' '''רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק יְהוָה''', לְאַהֲבָה אוֹתָם; וַיִּבְחַר בְּזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם, בָּכֶם מִכָּל-הָעַמִּים--כַּיּוֹם הַזֶּה
+
*[[מוטי נניקשוילי עבודה מסכמת תשע מונותאיזם - ביבליוגרפיה|'''ביבליוגרפיה''']]
</blockquote>
 
<blockquote>
 
==== <span style="color: rgb(0, 0, 128);">גירוש הנשים הנכריות:</span>  ====
 
*'''עזרא י יא:''' וְעַתָּה, תְּנוּ תוֹדָה לַיהוָה אֱלֹהֵי-אֲבֹתֵיכֶם--וַעֲשׂוּ רְצוֹנוֹ; וְהִבָּדְלוּ מֵעַמֵּי הָאָרֶץ, וּמִן-הַנָּשִׁים הַנָּכְרִיּוֹת
 
</blockquote>
 
  
</blockquote>
+
= קישורים נוספים  =
  
== ביבליוגרפיה  ==
+
*[[מוטי נניקשוילי אינדקס מראי פריטי מחקר מודרניים לעבודה תשע מונותאיזם|אינדקס פריטי מחקר מודרניים]]
 
 
גג
 
 
 
גג
 
 
 
גג
 
 
 
גג
 
 
 
גג
 
 
 
== קישורים ==
 
 
 
{| width="500" border="1" cellpadding="1" cellspacing="1"
 
|-
 
! scope="col" | מחבר
 
! scope="col" | לינק
 
|-
 
| ב"צ לוריא
 
| [http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=14291&source=768 "זרע קדש" או "עם עולם" : חלוקי דעות בין שבי הגולה]
 
|-
 
| פרופ' משה ויינפלד
 
| [http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=13750&rel=1 המגמה האוניברסליסטית והמגמה הבדלנית בתקופת שיבת ציון]
 
|-
 
| א.ש. הרשברג
 
| [http://www.daat.ac.il/DAAT/kitveyet/hatkufa/tnuat1-2.htm תנועת ההתגיירות הגדולה בתקופת הבית השני]
 
|}
 

גרסה אחרונה מ־09:55, 22 באוגוסט 2010

הערות והארות לתיקון ועריכה

מדוע גורשו הנשים הנכריות? - תמצית

במאה החמישית לפני הספירה עולה עזרא לארץ ישראל, הוא נושא עמו אגרת מאת ארתחשסתא מלך פרס, ובה סמכויות רבות ומגוונות שניתנו לו; סמכויות שנותנות לו את היכולת למנות שופטים שישפטו על פי ספר התורה שהביא עמו, ללמד את התורה ועוד ועוד. בין כל הסמכויות הללו, מקדיש עזרא זמן יקר לעיסוק בנושא הנשים הנכריות - נושאה של עבודה זו.

מדוע גורשו הנשים הללו? הן לא רבות, לא נכריות ומרביתן הוא אף יהודאיות/ישראליות. בחלק הראשון של חיבור זה אעסוק בשאלת זהותן של הנשים: מי הן היו? מה היו אמונותיהן? האם היו עובדות אלילים? בחלק השני אנסה להראות שהיה סוג של מיסיון בארץ (וגם בגולה), שהתבטא במשיכה שחשו אנשים נמשכו כלפי היהדות ובהצטרפות אליה. בחלק השלישי אענה על השאלה המרכזית, מדוע גורשו הנשים?

בשני הפרקים הראשונים אנסה להראות שהנשים הן לא נכריות, ואם הן אכן בנות עם אחר, אז עם זה הושפע והצטרף ליהדות (מיסיון). בפרק השלישי אשתמש בכך כדי לטעון שהטיעון הפוליטי הוא הוא התקף ולא טיעון דתי אמוּני כלשהו.

תוכן העניינים

קישורים נוספים