Dowden 1992

מתוך Amitay.haifa.ac.il
גרסה מ־09:24, 23 בפברואר 2010 מאת Oamitay (שיחה | תרומות) (סיכום זריז ביותר)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל:ניווט, חיפוש


3-7: הגדרות בסיסיות של מונחים, ואחריהם הזהרה נבונה שלא להתפס להגדרות יותר מדי.

22-37: שיטות שונות לפרש מיתוסים:

  • היסטוריציזם - ההנחה שמיתוס אינו אלא היסטוריא שהתקלקלה והתבלבלה, אבל עדיין ניתן לזהותה בבסיס המיתוס.
  • אלגוריא - לא היה, אלא משל היה. הסיפור כשלעצמו חסר מובן, אלא שכל אחד ממרכיביו מסמל משהו אחר, ושם המובן.
  • אלגוריא טבעית ומיתולוגיא השוואתית - שיטה מיסודו של Max Müller (אוקספורד, מחצית שניה של מאה 19), המפרשת מיתולוגיות כהסבר להשתאות האדם אל מול פני הטבע. עם הזמן השחיתה השׂפה את ההסברים, ורק באמצעות פילולוגיא השוואתית ומיתולוגיא השוואתית ניתן לשחזר את המשמעויות המקוריות.
  • מיתוסים וטקסים: נוסח קיימברידג' - (Robertson Smith, Frazer) מטרתם של המיתוסים ללוות טקסים שונים (החייאה שנתית של האל, טקסי חניכה ועוד), ולהעניק להם משמעות וערך בידורי.
  • מיתולוגיא השוואתית "חדשה" - (Dumezil) נסיון מתוחכם יותר להגיע ל"שורשי המיתוס" באמצעות השוואת מיתוסים מתרבויות קשורות. (דומזיל "הוכיח" מתוך המיתוס, למשל, את המבנה החברתית של מתפללים-לוחמים-עמלים).
  • פסיכואנליזא - מיתוסים משקפים את הנפש החברתית, ממש כשם שחלומות משקפים נפש פרטית.