Herodotus 2.143-146

מתוך Amitay.haifa.ac.il
גרסה מ־14:32, 29 ביוני 2010 מאת Eyalmeyer (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מקורות ראשוניים ועתיקים ה / מקורות ראשוניים ועתיקים H

טקסט

2.143: פעם בתבאי, כשהֵקַטָיוֹס הלוֹגוֹגְרָף מנה את תולדות משפחתו, והגיע לאל כאבי-משפחתו בדור ה-16 לפניו, עשׂו לו כהני זאוס מעשׂה שעשׂו גם לי, שלא מניתי את תולדות משפחתי. הם הביאו אותו לתוך המקדש העצום, ספרו שם דמויות עץ גדולות, והראו לו שמספרם כמו שאמרו; שכן כל כהן גדול מציב שם, בעודו בחיים, את פסלו. בספירתם ובהצגתם את הדמויות הצביעו הכהנים על כך, שכל כהן היה בנו של אביו הכהן הקודם, החל בדמות הכהן שמת לאחרונה ועבור דרך כל הדמויות. כשהקטיוס מנה את דורות משפחתו, וטען לאב-אל בדור ה-16, מנו גם הם את הדורות על פי ספירתם, ולא קיבלו את טענתו שבן-אדם נולד מאל. חישובם הנגדי היה מבוסס כך: הם אמרו שכל דמות מייצגת פּירוֹמיס בן-פּירוֹמיס, והציגו 345 דמויות כאלה, שאותן לא קישרו עם אל או עם הֶרוס. "פּירוֹמיס" ביוונית פירושו "אדם יפה וטוב".

2.144: הם הראו, אפוא, שכל המיוצגים בדמויות היו כאלה, רחוקים מאד מישות אלהית. לפני האנשים האלה היו שליטי מצרים אלים, והם דרו בין בני-האדם, ותמיד אחד מביניהם היה המושל; האחרון שבהם היה הוֹרוֹס בן אוסיריס, שהיוונים קוראים לו אפולון. הוא הדיח את טיפוֹן ושלט אחרון במצרים. אוסיריס ביוונית הוא דיוניסוס.

2.145: ביוון נחשבים לאלים הצעירים ביותר הרקלס, דיוניסוס ופּאן, אבל במצרים פאן הוא הקדום ביותר מן האלים, ואחד משמונת האלים שנחשבים לראשונים; הרקלס נחשב לאחד מ-12 האלים של הקבוצה השניה, ואילו דיוניסוס נמנה עם הקבוצה השלישית, שהם צאצאי ה"שנים-עשׂר". כבר הראיתי לעיל, כמה שנים עברו, לדבריהם, בין זמנו של הרקלס לזה של המלך אַמאסיס. נאמר, שבין זה לפאן עברו עוד יותר שנים, ואילו בין דיוניסוס לאמאסיס עברו פחות שנים מכולם, ולפי חשבון המצרים עברו בינו לבין אנאסיס 15,000 שנים. המצרים טוענים, שהם יודעים זאת בדיוק, מכיוון שתמיד חישבו ורשמו את מספר השנים. ואולם בין זמנו של דיוניסוס, שנחשב לבנהּ של סֵמֵלֶה בת קַדְמוֹס, לבין זמני, עברו כ-1,000 שנים; בין הרקלס בן-אַלְקְמֵנֶה לביני - כ-900; ובין פאן בן-פֶּנֵלוֹפֶּה (לדברי היוונים היה פאן בן פנלופה והאל הֵרמֶס) לביני עברו פחות שנים מאשר מימי מלחמת טרויה, לכל היותר כ-800.

2.146: הברירה בין שתי הגרסאות האלה בידי כל אחד; אני הבעתי את דעתי בעניין זה. אילו היו דיוניסוס בן סמלה ופאן בן פנלופה גלויים לעין והזדקנו ביוון כמו הראקלס בן אמפיטריון, כי אז יָכֹל מישהו לאמר, שגם הם היו בני-אדם שקיבלו את שמותיהם של אלים קדומים. אבל היוונים מספרים, שמייד אחרי לידתו תפר זאוס את דיוניסוס לירכו והביא אותו לניסה שבאתיופיא, מדרום למצרים, וכלל אינם יודעים לאן הגיע פאן אחרי לידתו. לפיכך ברור לי, שהיוונים למדו את שמותיהם עוד יותר מאוחר מאלה של שאר האלים, והם קבעו את הזמן שבו נודעו השמות לזמן לידתם.

הערות

לעניין דיוניסוס ואוסיריס, והבלבול בין מצרים והודו, השווי/ה הרודוטוס 3.97:

אלה אפוא המחוזות והיטלי המס. רק את ארץ פרס לא ציינתי כחייבת במס, כי הפרסים חיים בארץ פטורה ממס. לעומת זאת, העמים שאינם חייבםי במס, אבל שולחים מתנות, הם האתיופים הגובלים עם מצרים, שכנבוזי הכניע במסעו נגד האתיופים מאריכי-החיים, וכן אלה היושבים מסביב להר ניסה הקדוש והעורכים חג לכבוד האל דיוניסוס. מוצא אתיופים אלה ושכניהם זהה למוצאה הקאלאנטים ההודים, והם חיים במגורים תת-קרקעיים. שני עמים אלה שילמו במשותף (והם משלמים עד לימי) בכל שנה שנייה שני כוֹיניקֵס של זהב בלתי-מטוהר, מאתיים גזעי עץ הבנה, חמישה נערים אתיופים ועשׂרים שיני פיל גדולות.

  • לפי ההערה של Godley במהדורת Loeb של הרודוטוס, התוכן השערורייתי המסומן בירוק לעיל אינו משל הרודוטוס עצמו, אלא תוספת מאוחרת. אם כך, הרי שיש כאן עדות נהדרת להמשך הבלבול הגאוגרפי בין הודו ומצרים, גם לאחר המסע מגלה העולם של אלכסנדר.

נמצא בשימוש ב...

קישורים נוספים

Online Text (הטקסט היוונית בצמוד לתרגום באנגלית)