הבדלים בין גרסאות בדף "Modrzejewsky 1995"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
(דף חדש: מחקר מודרני ? / מחקר מודרני ? <div dir="ltr" align="left"> <div dir="rtl" align="right"> = סיכומים = ב = הערות = ב = נמצא בשימ…)
 
מ (קצת סדר)
 
(5 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[מחקר מודרני ?]] / [[מחקר מודרני ?]]  
+
[[מחקר מודרני M]] / [[מחקר מודרני מ]]  
 +
 
 +
 
 
<div dir="ltr" align="left">
 
<div dir="ltr" align="left">
 +
'''Modrzejewski, Joseph. 1995. ''The Jews of Egypt: from Rameses II to Emperor Hadrian''. Philadelphia: Jewish Publication Society.'''
  
 
<div dir="rtl" align="right">
 
<div dir="rtl" align="right">
 
= סיכומים  =
 
= סיכומים  =
  
ב
+
147: מתווה כללי לדיון במקבים ג, מאז איזק קזובון במאה ה-16.
 +
 
 +
148: לעומת הטענות שמדובר במיתוס גמור:
 +
*יש עדויות פפירולוגיות לקיומו ההיסטורי של Dositheos son of Drimylos, הנזכר בראשית מק"ב.
 +
*כתובת שנמצאה בפיתום, מטעם הכוהנה המצרית, לכבודו של תלמי ד פילופטור, מדברת על כניסה למקדשים בסוריא, בעקבות הנצחון בקרב רפיח.
 +
 
 +
149: אידאולוגיא דיונסית היתה חזקה מאד בקרב המלכים התלמיים, וביחוד אצל פילופטור.
 +
*בולט ביחוד ב: Pap. Berlin VI 1211 = [http://132.74.59.101/F/G5XICFL24A468D17D56BBNL6U8HMBTBUBMCIXGP3IFJ3LYPEFS-08269?func=item-global&doc_library=HAI01&doc_number=000935944&year=&volume=&sub_library=H1 C.Ord.Ptol.] 29, העוסק בכינוס באלכסנדריא הקשור בפולחן דיונסי באופן כלשהו. תוארך על-ידי E.G.Turner 1983: 148-52 ([http://aleph3.libnet.ac.il/F/XADHQ1PPX16PN5V4KQRP5MBFAYPUV85R9PK598L5GFKFMARCEK-03635?func=full-set-set&set_number=048811&set_entry=000001&format=999 בקובץ הזה, הספר בבר-אילן]) ללפני 215/4 לפנה"ס.
 +
*פילים - אכן השתתפו בקרב רפיח, כפי שמעיד גם פולביוס.
 +
 
 +
150: '''הפילים''' לא רק השתתפו ברפיח, אלא גם '''היו חלק בלתי-נפרד מהאיקונוגרפיא הדיונסית בתקופה ההלניסטית'''.
 +
 
 +
151: יתכן שהיהדות המצרית-הלניסטית נתפסה כקרובה לדת הדיונסית, ולכן הצו חל גם עליה. על סמך מה תפיסת הקרבה?
 +
*הדמיון אינו תאולוגי-פילוסופי, אלא נסמך יותר על סממנים חיצוניים: סגידה לאל נעלם מעידה על פולחן מסתורין.
 +
*(שתיית יין בקידוש; גפן בבית-המקדש הירושלמי; ד"ר א.)
 +
*הסופר האלכסנדריני היהודי אריסטובולוס מצטט חופשי כתבים אורפיים לביאור עמדתו הדתית.
 +
*ארטפנוס מציג את מוסאיוס (בד"כ, בנו של אורפאוס) דוקא כמורה של אורפאוס, וכשקול למשה רבנו. לפיכך, היהדות הוציאה מתוכה את האורפיזם, ומכאן הצעד קצר לשילוב עם דת דיונסוס.
 +
*גם בגירוש של 139 מרומא נתפסו היהודים כקשורים בבככוס.
 +
 
 +
152: תקרית ההיפודרום אכן התרחשה (באופן זה או אחר) בימי תלמי ד פילופטור. אין פירוש הדבר שלא היתה תקרית נוספת בימי תלמי ח פיסקון, כנטען אצל יוספוס. לא "או-או", "גם וגם".
  
 
= הערות  =
 
= הערות  =

גרסה אחרונה מ־14:37, 30 באוגוסט 2010

מחקר מודרני M / מחקר מודרני מ


Modrzejewski, Joseph. 1995. The Jews of Egypt: from Rameses II to Emperor Hadrian. Philadelphia: Jewish Publication Society.

סיכומים

147: מתווה כללי לדיון במקבים ג, מאז איזק קזובון במאה ה-16.

148: לעומת הטענות שמדובר במיתוס גמור:

  • יש עדויות פפירולוגיות לקיומו ההיסטורי של Dositheos son of Drimylos, הנזכר בראשית מק"ב.
  • כתובת שנמצאה בפיתום, מטעם הכוהנה המצרית, לכבודו של תלמי ד פילופטור, מדברת על כניסה למקדשים בסוריא, בעקבות הנצחון בקרב רפיח.

149: אידאולוגיא דיונסית היתה חזקה מאד בקרב המלכים התלמיים, וביחוד אצל פילופטור.

  • בולט ביחוד ב: Pap. Berlin VI 1211 = C.Ord.Ptol. 29, העוסק בכינוס באלכסנדריא הקשור בפולחן דיונסי באופן כלשהו. תוארך על-ידי E.G.Turner 1983: 148-52 (בקובץ הזה, הספר בבר-אילן) ללפני 215/4 לפנה"ס.
  • פילים - אכן השתתפו בקרב רפיח, כפי שמעיד גם פולביוס.

150: הפילים לא רק השתתפו ברפיח, אלא גם היו חלק בלתי-נפרד מהאיקונוגרפיא הדיונסית בתקופה ההלניסטית.

151: יתכן שהיהדות המצרית-הלניסטית נתפסה כקרובה לדת הדיונסית, ולכן הצו חל גם עליה. על סמך מה תפיסת הקרבה?

  • הדמיון אינו תאולוגי-פילוסופי, אלא נסמך יותר על סממנים חיצוניים: סגידה לאל נעלם מעידה על פולחן מסתורין.
  • (שתיית יין בקידוש; גפן בבית-המקדש הירושלמי; ד"ר א.)
  • הסופר האלכסנדריני היהודי אריסטובולוס מצטט חופשי כתבים אורפיים לביאור עמדתו הדתית.
  • ארטפנוס מציג את מוסאיוס (בד"כ, בנו של אורפאוס) דוקא כמורה של אורפאוס, וכשקול למשה רבנו. לפיכך, היהדות הוציאה מתוכה את האורפיזם, ומכאן הצעד קצר לשילוב עם דת דיונסוס.
  • גם בגירוש של 139 מרומא נתפסו היהודים כקשורים בבככוס.

152: תקרית ההיפודרום אכן התרחשה (באופן זה או אחר) בימי תלמי ד פילופטור. אין פירוש הדבר שלא היתה תקרית נוספת בימי תלמי ח פיסקון, כנטען אצל יוספוס. לא "או-או", "גם וגם".

הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

מיתוס דיוניסוס בעקבות אלכסנדר הגדול

קישורים נוספים

ב