Plutarch, Alexander 2-3

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מקורות ראשוניים ועתיקים פ / מקורות ראשוניים ועתיקים P


טקסט

[2] לפי מוצאו היה אלכסנדרוס מצד אביו מצאצאי הרקלס וקאראנוס [מצאצאי הרקלס, שכבש את מקידון ומלך עליה שנים רבות. מלכי מקידון שלאחריו התייחסו עליו], ומצד אימו מצאצאי אייאקוס וניאופטולימוס [בנו של אכילס, גיבור מלחמת טרויה]. דבר זה אין עליו עוררים. מספרים, שפיליפוס נתקדש מסתורין של סאמותראקי [אי בצפון הים האיגיאי, לא רחוק מחוף תראקיה.] יחד עם אולימפיאס. הוא היה אז נער והיא ילדה יתומה מהוריה. הוא דבק בא לאהבה ונשא אותה לאשה לאחר ששידל את אחיה ארומבאס. [לפי המשפא היווני צריך שאחד מקרובי הנערה להשיאה.] בחעחה שחםני הנישואין חלמה הכלה שרעם הרעים וברק נפל על כריסה, מהמכה התלקחה אש גדולה, ולהבות סקעו ממנה ונישאו לכל העברים, ולאחר מכן כבו. בזמן מאוחר יותר, לאחר החתונה, ראה פיליפוס בחלומו שהוא שם חותם על כריסה של אשתו, והגלופה של החותה הייתה, כפי שנדמה לו, דמות של אריה. כל החוזים הניחו על סמך חזות זו שפיליפוס צריך לדקדק יותר בשמירת יחסי הנישואין. אך אריסטאנדרוס מטילמיסוס [ראש חוזיו של אלכסנדרוס לאחר זמן שמוצאו מהעיר בקאריה, אשר שכנה בחופה הדומי של אסיה הקטנה והייתה מפורסמת בחוזיה.] אמר, שהאשה מעוברת, כי אען שמים חותם על דברים ריקים, והיא נושאת בבטנה בן אמיץ אשר לבו כלב אריה. ופעם אחת ראו דרקון שרוע לצדה של אולימפיאס הישנה. ואמורים, שדבר זה בעיקר הקהה את אהבתו וחיבתו של פיליפוס אליה, ושוב לא היה בא תכופות אליה לנוח בצידה, אם מפני שפחד מכשפיה ולחשיה של האישה עליו ואם מפני שנרתע מחברתה של זו המקורבת לנעלים ממנו.

אך בעניים דברים אלו יש גם נוסח אחר: כל נשי המקומות ההם דבקות מקדמי-ימים בטפסים אורפיים [על שם אורםיאוס, המייסד המיתולוגי של תנועה דתית מיסטית.] ובהילולות של דיוניסוס (והן נקראות קלוֹדוֹנוֹת ומימאלוֹנוֹת) [שמות מקידוניים לבאקכאנטיות, מעריצות באקכוס-דיוניסוס).], והן הולכות בדברים רבים בדרכי נשי אידוֹנה [האידונים היו עם תראקי, ששכנו בין נהרות סטרימון וניסטוס. בימי פיליפוס סופחה ארצם למקדוניה.] ותראקיה השוכנות בסביבות הר היימוס. ונראה שמשמן נגדזרה המלה 'תריסקיבין' [פלוטרכוס גוזר פועל זה מהשם 'תריסאי' (נשים תראקיות).] המציינת טקסים של הוללות ותפלות. ואולימפיאס, שהייתה אדוקה בטירופים אלו יותר מנשים אחרות וחגגה השראות אלוהיות אלו בצורות פראיות, סיפקה לחבורות המתהוללות נחשים תמים גדולעים, שהיו מגביהים תכופות ראשם מהקיסוס ומסלי הזרייה [סלים דמויי מזרה, שהיו קדושים לדיוניסוס, והחוגגות היו נושאות אותם על ראשיהן.], או כורכים עצמם מסביב לשרביטים ולזרים של הנשים ומבעיתים את הגברים.

[3] מכל מקום לאחר המראה ההוא שלח פיליפוס את כיירון ממיגאלוֹפוליס [עיר דקרום הארקאדיה בחצי האי הפלופוניסי] לדלפוי, ומספרים שדבר אורים הוא לו מהאל [אפולון.] שבו נצטווה להקריב קרבנות לאמון ולהעריץ ביותר את האל הזה ואף נאמר לו שהוא יאבד אחת מעיניו, זו שדבקה לסדר שבדלת וראה את האל בא על אשתו בצורת נחש. ואיראטוסתיניס מספר, שבשעה ששילחה אולימפיאס את אלכסנדרוס למסעו, גילתה לו לבדו את סוד לידתו וביקשה ממנו שיהיו מחשבות לבו ראויות למוצאו. אך אחרים אורמים, שהיא כפרה בכול ואמרה: 'כלום לא יחדל אלכסנדר להלעיז עלי לפני הירה?' [אשתו של זאוס-אמון.].

אלכסנדרוס נולגד בתחילת חודש איקאטומבייאון [בשנת 356 לפנה"ס, בחודש יולי בערך.], שהמקידונים קוראים לו לואוס, בשישה לחודש, באותו יום שבו נשרף מקדש ארטמיס [בת זאוס, אלת הציד וגם העוזרת ליולדות.], מאחר שהייתה עסוקה ביילודו של אלכסנדרוס. אך גל האמגושים [מאגים, חוזים] עשו אז במקרה באיפיסוס ראו באסון המקדש סימן לאסון אחר, והם רצו אילך ואילך כשהם מכים בפניהם וצוחחלים, שחורבן ופורענות גדולה לאסיה נולדו ביום הזה. ופיליפוס, שאך זה לכד את פוטידייאה [בצפון חצי האי פאליני מדרום למקידון, לאחר שנחברה ונבנתה שו נקראה קאסאנדריאה.] הגיעו אליו שלוש בשורות טובות בבת אחת. הראשונה שפארמניון [שר צבאם המהולל של פיליפוס ואלכסנדרוס כאחד] הביס את האילירים [איליריה היא חבל ארת ממערב למקידון.] בקרב גדול, השנייה שסוסי המירוץ שלו ניצחו במשחקים האולימפיים, והשלישית הודיעה לו על לידתו של אלכסנדרוס. הוא שמח, כנוהג שבעולם, על בשורות אלו, והחוזים הזחיחו את דעתו עוד יותר כשגילו דעתם שבנו יהיה בלתי מנוצח, שכם נולד בשעה של שלושה ניצחונות.

הערות

לקוח מתוך: פלוטרכוס. 1986. חיי אישים: אנשי יוון. תרגם מיוונית: א. א. הלוי. ירושלים: מוסד ביאליק. עמ' 415-416.

נמצא בשימוש ב...

אלכסנדר בגורדיון

קישורים נוספים