אייל מאיר מספר הערות על פרדריקסמיר

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

Fredricksmeyer, Ernest A. 1961. "Alexander, Midas, and the Oracle at Gordium." Classical Philology, Vol. 56, No. 3. pp. 160-168. c

סיכומים

ע"מ 160:

זמן ומקום האירוע: אביב של שנת 333 לפנה"ס, גורדיון, בירתה של ממלכת פריגיה אשר באסיה הקטנה, מזהה האורקאל המקומי את אלכסנדר כשליט העולם.

השאלה שניצבת במרכז המאמר: כיצד השפיע הביקור בגורדיון על אלכסנדר?

הערה 2 (ע"מ 166): המקורות לסיפור: אריאנוס 2.3; פלוטרכוס, אלכסנדר 18.1-2; קורטיוס רופוס 3.1.11-17; יוסטינוס 11.7.3-16. יוסטינוס מציין שהאוראקל היא הסיבה להגעתו של אלכסנדר לגורדיון (מפה של אסיה הקטנה). אך מאריאנוס (1.24.1-4; 1.29.3-4; 2.3.1) וקורטיוס (3.1.14-16) עולה שהסיבה להגעה לגרודיון היא אסטרטגית ושאלכסנדר לא שמע על האוראקל לפני שהגיע למקום בעצמו. פלוטרכוס מתייחס לנבואה בנוגע לכיבוש העולם.

לפי טארן, אלכסנדר שחרר את הקשר דרך שחרור היתד שעמד בבסיסו (גרסה זו מסתמכת על דיווחו של אריסטובולוס, שנמצאת אצל אריאנוס 2.3.7 ואצל פלוטרכוס, אלכסנדר 18.2) ולא דרך חיתוך הקשר (הגרסה המופיעה אצל קורטיוס 3.1.18; יוסטיניוס 11.7.16; אריאנוס 2.3.7).

בכל מקרה, אלכסנדר ראה זאת כסימן נוסף לגורלו, וסערת ברקים איששה את פרשנותו.

אריאנוס ויוסטינוס מספרים על ההיסטוריה של הקשר הגורדי: אגדה על איכר שהומלך בשל נבואה. לפי יוסטינוס שמו של אותו מלך היה גורדיוס (Gordius), אביו של מידאס (Midas), ולפי אריאנוס (וגם פלוטרכוס, קורטיוס ואיליאנוס - Aelian) היה ئر המלך מידאס עצמו. קשה לקבוע איזו גרסה קדומה יותר, אבל מה שבטוח הוא שהייתה קיימת אגדה פריגית שסיפרה על מידאס כמלכה הראשון של פריגיה אשר הקדיש את העגלה לזאוס. גם אלכסנדר האמין שהיה זה מידאס.

במקדוניה היו שתי מסורות בנוגע למוצא הפריגים:

1. המסורת הרווחת בקרב הפריגים גורסת ששושלת המלוכה הפריגית היא ממוצא מקומי. 2. המסורת הרווחת במקדוניה, המופיעה אצל הרודוטוס (7.73), מספרת שבמקדוניה היה שבט בשם בריגיאנים (Brigians) אשר היגר לאסיה הקטנה ושינה את שמו לפריגים.

סטראבון מספר ששבט הבריגיאנים, לפני שעברו לאסיה הקטנה, ישבו בקרבת הר ברמיום (Bremium).

ע"מ 161:

הרודוטוס מספר בהמשך (8.138) על אגדה מקדונית שגיבורה הוא מלך מקדוני בשם מידאס בן גורדיאס (Gordias), שגני הוורדים המפורסמים שלו שכנו לרגלי הר ברמיום. לכן מידאס היה מלכם של הבריגיאנים.

הרודוטוס מספר על כיבוש מקדוניה על ידי פרדיקס (Perdiccas) ואחיו, ומציין את הגנים המפורסמים. ייתכן שהמסורת שעליה מסתמך הרודוטוס מתארת את הכיבוש הארגיבי של מקדוניה וגירוש הבריגיאנים (הערה 10: מחבר המאמר מנתח את המסורת ולא את האירועים ההיסטוריים).

אצל יוטינוס משתרבב שמו של קאראנוס (Caranus) ככובש אשר גירש ממקדוניה את מידאס ומלכים אחרים בעת הכיבוש הארגיבי, ולכן יוסטינוס מספק מסורת מקדונית.

הגרסה (ההפוכה) של אופוריון (Euphorion), מהרבע הראשון של המאה השלישית לפנה"ס, מספרת שמידאס ואנשיו עברו מאסיה הקטנה לאירופה, והתיישבו באדסה!!

אך גרסתו של יוטינוס מתיישבת עם זו של הרדוטוס ולכן היא כנראה המסורת המדויקת יותר.

ע"מ 162:

גורם אחר להגירה: מגע הזהב של מידאס, שניתן לו לאחר שסייע לסילנוס (Silenus) עזר לו לשכנע את עמו להגר לאסיה הקטנה. גורם זה הוא המצאה מאוחרת. גם הרודוטוס (8.138) מספר על סילנוס בהקשר של מידאס. הגירתו של מידאס לאסיה הקטנה שייכת למסורת מקדונית עתיקה.

מרסיאס (Marsyas), מהמאה השלישית לפנה"ס, אשר מספר על ההיסטוריה הקדומה של מקדוניה, מספר על התרת הקשר על ידי אלכסנדר ומאשש את המסורת המקדונית בנוגע למוצאו של מידאס.

ע"מ 163:

מדיווחו של תיאופומפוס (Theopompus), מתחילת המאה הרביעית לפנה"ס, עולה שמידאס היה מלך עוד במקדוניה, והמשיך להיות מלך גם באסיה הקטנה. לכן גם אלכסנדר הכיר את המסורת הזו. אלכסנדר עצמו שהה ב-nymphaeum, אשר נמצא בקרבת הגנים שלפי אותה מסורת היו של המלך מידאס, באזור שאגדות על נימפות ויצורים כסילנוס הסתובבו בשטח. גם אריסטו, מחנכו של אלכסנדר, חיבר דיאלוג בין סילנוס ומידאס, לאחר שהאשון נפל בשבי האחרון.

ניתן לסכם שקרוב מאוד לוודאי שאלכסנדר הכיר את המסורת המקדונית על המלך מידאס והגירתו לאסיה הקטנה, עוד לפני הגעתו לגורדיון.

ע"מ 164:

מכיוון שאלכסנדר הכיר את הגרסה המקדונית, מידאס ולא גורדיוס היה זה שהקדיש את העגלה לזאוס-בסילאוס. תפקידה של העגלה לא היה ברור לפריגים או לאלכסנדר - לכל הפחות היא שימשה את מידאס במהלך מסעו לאסיה הקטנה.

המסורת על מידאס לא התקיימה בגורדיון עד הגעתו של אלכסנדר, וסביר להניח שהיא נוצרה בעקבות מעשיו של אלכסנדר בגורדיון. מרסיאס מקשר בין מעשיו של אלכסנדר להגירתו של מידאס, ולכן אפשרי שמסורת זו התבססה בסביבות שנת 200 לפנה"ס.

הסבירות הגבוהה ביותר לזהות יוצר המסורת של העגלה בגורדיון (כשמידאס הוא מלך שהיגר ממקדוניה) הוא אלכסנדר עצמו, מכיווון שהוא הגיע לגורדיון בשל הנבואה, ולכן התעניין בהסיטוריה של העגלה והקשר, ובשל שהותו במקדש הנימפות בילדותו שעוררו בו עניין מיוחד במידאס.

הגרסה שבה מידאס הוא פריגי במוצאו נתקלה בקשיים רבים ואי התאמות ולכן נעלמה מן השטח.

ע"מ 165:

אלכסנדר האמין שבכך שהוא התיר את הקשר, זאוס-בסילאוס ידאג שהוא יהפוך לשליט של אסיה הקטנה.

אריאנוס מציין שלאחר התרת הקשר, סופת רעמים וברקים השתוללה ובכך אישרה את הנבואה (כמו בהולדתו של אלכסנדר). אלכסנדר הקריב קורבנות כהודיה לאלים על נבואתם.

אריאנוס מציין שהוא זבח לאלים ולא רק לזאוס, כשהפתרון הסביר ביותר שהוא זבח לשתי פונקציות שזאוס מלא בעיניו: זאוס-בסילאוס וזאוס אל הרעמים והברקים. כך, ללא קשר למוצאו של זה שהקדיש את העגלה, זאוס הוא שהבטיח לו את כיבוש אסיה הקטנה.

ע"מ 166:

אלכסנדר האמין שמידאס הביא את הפולחן שלו ממקדוניה ולכן האלים בפריגיה הם האלים של מקדוניה. בעיני אלכסנדר הנבואה לכיבוש אסיה הקטנה לא ניתנה על ידי איזו ישות פריגית אלא על ידי זאוס עצמו.

הביקור בגורדיו השפיע רבות על אלכסנדר וגרם לו להאמין בגורלו ככובש אסיה הקטנה, שבאותה עת הייתה שם נרדף לאימפריה הפרסית. לכן ניתן לקבוע שהחלטתו לכבוש את האימפריה הפרסית היה לא מאוחר מאביב 333 לפנה"ס.

ישנו קשר נוסף בין הביקור בגורדיון לביקור בסיווא, שגם שם אלכסנדר קיבל נבואה שהוא יכבוש את האימפריה הפרסית. ידוע שלאחר הביקור בסיווא, אלכסנדר הגיע לממפיס והקריב קורבנות לכבוד זאוס בסילאוס. כנראה לאחר שקיבל את אישורו של האוראקל בסיווא, הוא רצה להודות שוב לאוראקל של גורדיום.

מקורות עתיקים המספרים על ביקורו של אלכסנדר בגורדיום

Plutarch, Life of Alexander 18.1-4

Justin 11.7.3-16

Arrian, Anabasis 2.3

Curtius Rufus 3.1.11-18

דיון בשיעור

שימוש במאמר של פרדריקסמיר כמקרה בוחן לכתיבת מאמר - בנוגע לשאלות שיש לשאול.

הטענה של פרדריקסמייר: המיתוס הגורדי מוכר לאלכנסדר עוד מנעוריו במקדוניה. כלומר הוא לא שמע את המיתוס לראשונה בגורדיון עצמה.

המסע לגורדיון הוא סטייה מהדרך (כמו המסע לסיווא).

מדוע אלכסנדר סטה מדרכו ללב אסיה הקטנה?

אם המטרה האסטרטגית היא ניתוק האימפריה הפרסית מהים התיכון העיקוף לא מועיל.

איפה דיודורוס בסיפור?

לחפש מקומות חשובים על הדרך שהיה לאלכסנדר בעיקוף לגורדיון. לברר מה היה לממלכה הפרסית באזור?