גביהא בן פסיסא

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

איך ללמוד היסטוריא מחז״ל?

  • שאלת הסוגה הספרותית
  • אין מוקדם ומאוחר

אלכסנדר בירושלם (מפרק דוקטורט לספר)

  • שמעון הצדיק ויוספוס - מאוחרים
  • הרומאנס היהודי-סלאוקי
    • בדור אחרי שנת 200 לפנ׳ (הכיבוש הסלאוקי של הארץ, מלחמת סורית חמישית)
    • תקדים של אלכסנדר כמיצג שלטון אימפריאלי זר


מקורות:

מגילת תענית, ימים טובים לישׂראל, איסור תענית ומספד:

  • תוספות ללוח השנה
  • מחייב הלכתית
  • סכוליון
  • שני כתבי יד שונים מאד!


מסקנות פילולוגיות:

  • ארבע מסורות טקסטואליות, הרבה שונוּיוֹת קטנות > קוי מסירה מקבילים, חיוּת של המסורת
  • מחויבות לסיפור ליבה
  • סיפור אלכסנדר במקדש במסורת הארץ-ישׂראלית, לא במסורת הבבלית


איך לתזמן אגדה חז״לית?

  • מגילת תענית התקבצה ונכתבה בפני הבית; הסכוליון לא. מדרש רבה ובבלי משלהי העת העתיקה
  • פומפיוס הגדול והפלישה לקודש הקודשים
    • פומפיוס ואלכסנדר
    • ה-arcana של המקדש הירושלמי
    • האסון הגדול ביותר באותו הזמן (יוספוס)
  • החששות לארץ-ישׂראל וקריסת האימפריא-זוטא החשמונאית
  • גביהא בן-פסיסא ומתתיהו קירטוס נכד שמעון פסלוס יוספוס, חיים, 1.3-5 - גביהא הוא סבא-רבא של יוסף בן-מתתיהו!


מסקנות ומחשבות המשך:

  • הסכוליון מביא סיפור מימי בית שני במעטפת חז״לית מאוחרת
    • בעת עתיקה תמיד חסרים מקורות > היו הרבה יותר סיפורים וכתבים משהגיעו לידינו!
    • מגילת תענית כמאגר חומר כזה, בזכות הקבלה ההלכתית
    • שאלות פתוחות על העברה בעל-פה לעומת העברה בכתב
  • אגדה היסטורית כהתמודדות עם מציאות גיאו-פוליטית משתנה
  • בחזרה למגילה: אתנטילו דימוסנאי מן ירושלם
    • מכיבוש פומפיוס לפרוץ המרד הגדול
    • מודעות היסטורית של חז״ל