מבוא

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

לדף הראשי

עמודים 85-86: מלומדים מודרניים בדר"כ מתייחסים בספקנות רבה למקורות הערביים האשׂלאמיים על החניפייה הפרה-אישׂלאמית, אשר המשיכה, כביכול, מסורת מונותואיסטית עצמאית מאז ימי אברהם אבינו, "דין אִבּראהים". ואכן בדיקה אגבית של המקורות המוסלמיים מצדיקה את הגישה הזו, גישה שמסבירה את החניפייה באפולוגטיות המוסלמית, למשל, מוצאו של מוחמד הוא, על פי המסורת, מחניפיים. אולם מספר מלומדים מערביים ציינו כי בין אותם אנשים שמוגדרים כחניפים ניתן למצוא אויבים מרים של מוחמד, המקורות לגבי אותם אנשים חייבים להיחשב כאותנטיים מכיוון שלשום מוסלמי לא היה אינטרס להציג את יריבי הנביא כחניפיים. בדפים הבאים נעשה ניסיון להבין את יסודות החניפייה של יריבי מוחמד ואת הסיבות לסכסוכים בינהם. כך אולי נבין טוב יותר את הרקע הערבי לחניפייה ו"דין אִבּראהים".