קמפוס רומא - תשפג

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
האמפיתאטרוּם פְלַוויאנום (הידוע יותר בכינוי החיבה Colosseum) ביום סגרירי

סדר יום:

  • התנצלות
  • מבנה הקורס: הכנה ומטלות, קשר עד הנסיעה (פגישות; קבוצת דיון)
  • מנהלות


קמפוס רומא הוא קורס בשתוף של בית הספר להיסטוריא ושל אוֹפקים, תכנית המצטיינות והמצטיינים של אוניברסיטת חיפה. עיקר הקורס הוא סיור אקדמי בעיר רומא. הסיור האקדמי יתקיים בתאריכים 30 אפריל עד 4 מאי (ימי ראשון עד חמישי) 2023. לפני הסיור יתקיים מספר מצומצם פגישות הדרכה ותיאום (2-3 לסמסטר), ובעקבות הקורס תכתבנה עבודות גמר בתאום עם מנחי הקורס, ד״ר אייל בן-אליהו וד״ר אוֹרי אמיתי (זה אני), בהתאם לרמת ההשתתפות בקורס.

  • ד״ר אייל בן-אליהו: eyalb-ב-univ.haifa.ac.il
  • אני: ory.amitay-ב-gmail.com

הכנה

ההכנה לקורס מבוססת על שלושה היבטים:

  1. צפיה בשעורים מוקלטים
  2. קריאה
  3. עבודת הכנה עצמית על המסלול, האתרים והנושׂאים

קריאה

מסלול בסיסי:

  • על התקופה המלוכנית והרפובליקנית: מזור, מעין. 2021. מבוא קצר לתולדות רומא: מייסודה ועד סוף תקופת הרפובליקה. ירושלם: כרמל. — גישה דיגיטלית דרך אתר הספריה.
  • על התקופה הקיסרית: שטראוס, בארי. 2022. עשׂרה קיסרים: רומא מאוגוסטוס ועד קונסטנטינוס. ת״א (?): דביר.

מסלול למתקדמות ולמתקדמים:

  • על התקופה המלוכנית והרפובליקנית: שצמן, ישראל 1989. תולדות הרפובליקה הרומית. ירושלם: מאגנס.
  • על התקופה הקיסרית: עמית, משה. 2002. תולדות הקיסרות הרומית. ירושלם: מאגנס.

באנגלית יש כמובן חומר קריאה לאין קץ. כנקודת התחלה מומלץ ספרה של אחת מההיסטוריוניות החשובות של רומא העתיקה בדור הזה, מֶרי בִּירד:אס Beard, Mary. 2015. SPQR: A History of Ancient Rome. London & New York: Liveright.

שמות ומושׂגים:

  • המקום הטוב ביותר לברר בו דברים הוא האנציקלופדיא New Pauly Online. יש אליה גישה דיגיטלית דרך אתר הספריה, והיא נמצאת בדפוס בספריה תחת הכותר Brill's New Pauly. מדובר באנציקלופדיא העכשווית המקיפה ביותר לעולם הקלאסי (יוון ורומא) ולסביבותיו.
  • כמובן, ויקיפדיא באנגלית, ולעתים אפילו בעברית. כאן, כמובן, צריך לנהוג משנה זהירות, אבל גם יש יותר חומר, שהרבה ממנו איכותי ומועיל.


שׂימו לב: חומר הקריאה רב, ויש להתחיל בקריאה כבר עכשיו, כדי להספיק הכל.

צפיה

חומרי וידאו לצפיה מבוססים על שלושה הקשרים שונים. הראשון הוא סדרת השעורים של הקורס המתוקשב העולם הקלאסי (שאינו פעיל כרגע כשיעור עצמאי); השני הוא הקורס הולדת תרבות המערב (שכן פעיל); והשלישי הוא הסרטונים הקצרים שהוקלטו במהלך הקמפוס של שנת תשעה (ראו כאן לכל הסדרה ביוטיוב).

  • כמו הקריאה, גם הצפיה תיקח זמן. התחילו עכשיו!
  • מן הסתם, חלק מהדברים חוזרים על עצמם במקומות שונים. המקומות האלה יעזרו לכםן להבין את האופן בו אני מבין את ההיסטוריא הרומית. שאלו את עצמכםן – כיצד אתםן מבינות ומבינים אותה?

מעבר לסדרה על הולדת תרבות המערב, המתארת את המאורעות ב-zoom out מסחרר כמעט, להלן רשימת צפיה ממוקדת, לפי תקופות ונושׂאים:

רקע כללי

לצפיה:

העקרון הרפובליקני

שעור זה עוסק בהיסטוריא הקדומה של רומא, מתקופת המלוכה, דרך כינון המשטר הרפובליקני והתגבשותו. במהלכו תראו במה דומים התהליכים שעברה רומא לתהליכים מקבילים בעולם היווני, וכיצד השׂכילו הרומאים להתמודד עם שלל בעיות חברתיות, כלכליות ופוליטיות, מבלי להגרר למלחמת אזרחים. מבחינת הממצאים בשטח, אין כמעט דבר שאפשר לראות בעיר המודרנית, השייך לתקופת המלוכה. עם זאת, במהלך הקמפוס נבקר ללא ספק ב-Forum Romanum, שראשיתו בימי המלכים, ואולי נראה גם את אחת הכתובות העתיקות ביותר ששׂרדו מקדמוניות רומא (ובכל מקרה תראו אותה בסרטון המקושר).

לצפיה:

האימפריאליזם הרומי

שעור זה עוסק בשאלה, כיצד הפכה עיר איטלקית אחת למעצמה השלטת בכל ארצות הים התיכון. הוא סוקר מספר עקרונות יסוד בבסיס כוחו של האימפריאליזם הרומי, וביניהם הנכונות לאמץ ולהכיל אנשים ורעיונות, מערכת הבריתות שהקנתה לרומא יתרון מתמיד בכח-אדם צבאי, אי-נכונות לקבל הפסד במלחמה, עקרון הפרד ומשול, קולוניזציה, סלילת דרכים ועוד.

לצפיה:

צדק חברתי ומלחמת אזרחים

בתחילת שעור זה נראה כיצד טאטאו השנים הארוכות של ההתפשטות האימפריאליסטית את הבעיות חברתיות של רומא אל מתחת לשטיח, עד שבשליש האחרון של המאה ה-2 לפנ' חזרו בעיות אלה והתפרצו ביתר שׂאת, מבלי שעמדו לרשות המדינה התחבולות הישנות לפתירת סכסוכים ללא אלימות. נראה כיצד הולידו הבעיות החברתיות שורה של פתרונות, שכל אחד גרם נזק רב יותר משהצליח לתקן, וכיצד הובילה הצטברות הנזקים הללו להסלמה באלימות בחיים הפוליטיים ברומא, עד כדי התרסקות המשטר הרפובליקני לתוך מלחמת אזרחים.

לצפיה

קיסרות הים-התיכון

שעור זה מוקדש בחציוו הראשון לאדריכל הגודל של הקיסרות הרומית – אוגוסטוס. נראה כיצד הצליח אוגוסטוס לארגן את המעבר מרפובליקא למונרכיא באופן הדרגתי, ששילב העמדת פנים רפובליקנית ופיתוי במנעמי השלום. כתוצאה מהצלחתו הכבירה של אוגוסטוס הפך הים התיכון הפך לאגם פנימי – mare nostrum – בו שׂוררים שלום, שׂגשׂוג ורווחה. לאחר מותו של אוגוסטוס שׂורר ברומא משטר מונארכי לכל דבר ועניין, שסבל, שלא במפתיע, מהבעיות הרגילות הפוקדות משטרים שושלתיים-משפחתיים. כמו כן נראה כיצד התגבר המשטר הקיסרי על בעיא זו במאה השניה לס', ונסקור בקיצור נמרץ את תקופת הזוהר שפקדה את רומא בעקבות כך. בסוף השעור נראה כיצד החזרה לעקרון השושלתיות לווה בבעיות קשות שפקדו את הקיסרות במאה ה-3.

לצפיה:


העולם הקלאסי והמונותאיזם (א)

שעור זה הוא הראשון מבין שניים, המתארים את המפגש של העולם המונותאיסטי עם התרבות הקלאסית. השעורים הללו מוצגים, ברובם, מנקודת המבט המונותאיסטית. המפגש הראשון מוקדש למפגש הראשוני של היהדות עם העולם ההלניסטי. הוא סוקר את הערוצים הרבים לשתוף פעולה פורה בין התרבויות השונות, עד לרגע המשבר החמור בימיו של המלך הסלאוקי אנטיוכוס הרביעי "אפיפנס". נבחן כמה מההשפעות מרחיקות הלכת של משבר זה על התעצבותה של תרבות המערב, ונסקור בקצרה גישות שונות לחזון הכלל-עולמי שרווחו באותה עת בחוגים יהודיים שונים. לסיום נעמוד על מערכת היחסים של יהודה והיהודים עם רומא, מאז הברית הראשונית עם יהודה המקבי ועד החרבן הכללי במרד בר-כוכבא.

לצפיה:


העולם הקלאסי והמונותאיזם (ב)

שעור זה הינו המשך ישיר לשעור הקודם, והוא עוסק ברובו המכריע בעלייתה של הנצרות, מכת יהודית משיחית, אחת מני רבות, שנסמכה על משיחיות, על שׂהידיות (martyrdrom) ועל תחיית המתים, ועד השתלטותה על הקיסרות הרומית כולה. בהקשר זה נבחן את חשיבותן של שמירת הכשרות ושל ברית המילה, של השימוש בשׂפה היוונית בכתבי-הקודש הנוצריים, של נתיבי התחבורה בים התיכון ושל מדיניות המיסוי הרומית.

לצפיה:

מטלות והערכה

טרום הנסיעה, יש לקרוא לפחות שני ספרים (משני המסלולים, לבחירה), ולצפות בכל חומרי הצפיה המפורטים לעיל.

  • בהתאם לרצון ולצורך, נקיים קשר שוטף במדיום כלשהו, לתמוך בצפיה ובקריאה.

בחירת מטלות הסיום תערך בהתאם לרמת הקורס ובהתיעצות עם ד״ר אמיתי ועם ד״ר בן-אליהו.

  • תלמידות ותלמידי אוֹפקים יבחרו בין עבודה סמינריונית לבין עבודה קטנה.
  • תלמידות ותלמידי ביה״ס להיסטוריא יתאמו את המטלה המסכמת בהתאם לרמה בה ילקח הקורס.

מצגות קדם ושטח:

  • מי שירצו להכין מצגות עצמאיות, שתוצגנה בפני הכיתה בפגישות בסמסטר ב שלפני הנסיעה, או לחילופין בשטח באתר ספציפי, מוזמנות ומוזמנים בחום. במקרה כזה, צרו קשר אתי או עם ד״ר בן אליהו בהקדם, כדי שנוכל לכוון ולתאם את המצגת. מצגות מוצלחות תתרומנה כמובן להערכה המספרית בסוף הקורס.

אחת האפשרויות למטלה מסכמת, שניתן להתאים אותה לכל הרמות והמסגרות, היא כתיבת ערך ויקיפדי. כדי להתרשם מאופי המשׂימה ולקבל הנחיות בסיסיות ראו את הדף כתיבת ערך ויקיפדי. ערכים לדוגמא, שיש מקום לכתוב, או להרחיב באופן משמעותי:

מי שרוצה לבחור במסלול זה - נא לפנות אלי.


שׂימו לב:

  • אין לכתוב מטלת סיום ללא התיעצות מוקדמת!
  • מועד הגשה: היום האחרון של הסמסטר (למעט עבודות סמינריוניות, שתוגשנה במועד הקבוע בתקנון הלימודים).

מנהלות

מחיר: הערכה כללית, 1200 יורו, לפני אוכל ושתיה, מזכרות ודיוטי פרי

  • הדרכה
  • שערים משתנים

טיסות עצמאיות: קנו כרטיסים בהקדם

לינה: במרוכז או עצמאית?