רשימה ביבליוגרפית בנושא הרפורמה של אחנתאון

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

.Aldred, Cyril. 1988. Akhenaten: King of Egypt. New York, N.Y.: Thames and Hudson

תקציר: הכת המהפכנית שאחנתאון ייסד וסוגיות שנלוו לכך כמו מעמדה של נפרטיטי כאלילה, חלקה של המגפה שהשתוללה במהלך שלטונו של אחנאתון, ואירועים נוספים שהתרחשו לקראת סוף שלטונו מקבלים בספר זה תובנות חדשות המוצבות במסגרת סקירה מהימנה של התקופה כולה.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


.Bille-De Mot, Eleonore. 1966. The Age of Akhenaten. London: Evelyn, Adams & Mackay

תקציר: בשל הקושי בחקר היסטורי להתחקות אחרי תקופת שלטונו של אחנאתון, והמאמציהם הרבים של המצרים עצמם למחוק כל עדות למה שהתרחש שם, ביל דה-מוט מתעמקת בהשפעתו של אחנתאון על האומנות והתרבות. היא בוחרת דווקא בתחום זה בגלל ההשפעה המשמעותית שהייתה לרצונו להשליט על נתיניו ואפילו על עמים זרים את רעיון האהבה והאחווה על תחום זה.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


Freed, Rita E. 1999. Pharaohs of the Sun: Akhenaten, Nefertiti and Tutankhamen. ed. Rita E. Freed, Yvonne J. Markowitz & Sue H.D'Auria. Boston: Museum of Fine Arts in association with Bulfinch Press

תקציר: דמויותיהן ההיסטוריות של אחנאתון, נפרטיטי ותות ענח' אמון משכו תשומת לב רבה בעולם המחקר. העיר עמארנה, שהוקמה על ידי הפרעה אחנאתון לפני 3,500 שנה, קמה לחיים דרך אוסף יצירות הפיסול, ארכיטקטורה, קרמיקה, תכשיטים, ביגוד, כלים. אסופת מאמרים זו, שחוברה על ידי אגיפטולוגים מובילים, מתארת בפנינו את השינוי חסר התקדים בארכיטקטורה, טכנולוגיה, תפקידה של האישה ודת, בעיקר המעבר מפוליתאיזם למונותאיזם.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


.Freud, Sigmund. 1955. Moses and monotheism. Trans. Katherine Jones. New York: Vintage Books

תקציר: הטענה המרכזית שמציג פרויד בספרו היא שמשה היה כוהן מצרי, אשר עזב את מצרים עם מאמיניו אחרי מותו של אחנאתון. אחנתאון היה הראשון ששאף לקדם את הדת המונותאיסטית, ומשה היה ממשיך דרכו. באמצעות מאפיינים משותפים שהוא גוזר מכל דת, טוען פרויד לקיומו של הקשר בין דת משה לדת אחנתון.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


.Gohary, Jocelyn. 1992. Akhenaten's Sed-Festival at Karnak. London & New York: Kegan Paul International

תקציר: במרכז ספר זה עומד פסטיבל שהנהיג אחנאתון בקומפלקס הבניינים שהקים בקארנק. אחת ממטרותיו המרכזיות של מחקר זה הוא לשפוך אור חדש על הכת של אתון והשפעתה של כת זו על הפסטיבל הדתי.
כחלק מהשגת מטרה זו מספק המחבר תובנות לאופי הפסטיבלים, הגדרתם, מקום התרחשותם, עדויות לקיומם והטקסים שקוימו במהלכם. הפרק המרכזי עוסק בפסטיבלים שהנהיג אחנאתון והעדויות הארכיאולוגיות לקיום פסטיבלים אלה.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


.Hendel, Ronald. 2001. "The Exodus in Biblical Memory". Journal of Biblical Literature. Vol. 120 No. 4. pp. 601-622

תקציר: במרכז מאמר זה עומד סיפור יציאת מצרים, או ליתר דיוק הזיכרון ההיסטורי לאירוע יציאת מצרים. הנדל מציין את הויכוח האם סיפור יציאת מצרים היה אירוע היסטורי או שהוא לא יותר מאגדת עם. העקרון שמאמץ הנדל הוא שגם אם נקבע שסיפור יציאת מצרים הינו אגדת פולקלור, הוא עדיין יהווה נושא מחקר פורה להיסטוריון, מכיוון שהוא עוסק בזכרון קולקטיבי של תרבות, ולכן ניתן ללמוד המון מאותו ערב רב של עובדות היסטוריות, אגדות ובדיות.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


Hornung, Erik. 1999. Akhenaten and the Religion of Light. translated from the German by David Lorton. Ithaca, New York: Cornell

.University Press

תקציר: ספר זה מכנה את אחנאתון מהפכן דתי (Religious Revolutinary) בשל הרפורמה שהנהיג במאה ה-14 לפנה"ס. לדידו הורנונג, אחד מהאג'יפטולוגים הבכירים בעולם, בריאתה של דת החדשה במצרים על ידי אחנאתון היא הראשונה הידוע עליה בהיסטוריה. הכת שהוא ייסד שברה את הפוליתאיזם המסורתי ששלט במצרים ודחף לסגידה ליישות אחת בלבד, אל השמש אתן (Aten). הורנונג מציע בספרו דיווח תכליתי ונגיש לאחנאתון ולדת האור שהנהיג. את תחילת הדיווח הורנונג מקדיש לבסיס הידע שנאגר לפניו על אחנאתון, מפועלם של היסטוריונים מן המאה ה-19 עד ממצאים ארכאולוגיים עכשיויים. הוא שם דגש על כך שהתיאולוגיה המונותאיסטית של אחנאתון מהווה למעשה ניסיון בהיסטוריה האנושית להסביר את עולם הטבע והאדם על עקרון בודד. הורנונג כותב: "Akhenaten .made light the absolute reference point and it is astonishing how clearly and consistently he pursued this concept" הורנונג גם מתייחס בספרו למקורות הדת החדשה, השינויים באמונות הנוגעות לחיים שלאחר המוות וגם לאל עמארנה,בירה החדשה שהקים אחנאתון לכבוד אל השמש החדש.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


.Montserrat, Dominic. 1964. Akhenaten: History, Fantasy & Ancient Egypt. London: Routledge
תקציר: פריט מחקר זה מתרכז בארכיאולוגיה של מצרים העתיקה בכלל ושל אחנאתון בפרט. משלב בין כתיבה תיאורטית שוטפת לתמונות התורמות רבות להבנת

הממצאים.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


.Murnane, William J. 1995. Texts form the Amarna Period in Egypt. Ed. Edmund S. Meltzer. Atlanta, Georgia: Scholars Press

תקציר: מכיל מאגר נרחב ומקיף של מקורות כתובים מתקופת עמארנה בתרגום לאנגלית. לענייננו חשובים ביותר כתבים מימי שלטונו של אחנאתון ואף מקורות לתקופה שאחריו, שמכילים בתוכם את גורלה של הרפורמה לאחר מותו של אחנאתון.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


.Redford, Donald B. 1984. Akhenaten: The Heretic King. Princeton, N.J.: Princeton University Press

תקציר: פריט זה פורס בפנינו את דיוקנו של אחנאתון וסגידתו המונותאיסטית לשמש, אשר חוקרים רבים הציגו את שליט מוזר זה כאישה בתחפושת, סריס, מורהו הרוחני של משה או כמבשרו של ישו.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


.Redford, Donald B. 2009. Research in Lower Egypt. Oxford : Oxbow Books, c2009

תקציר: ספר זה מספק סדרה של מחקרים חדשים העוסקים באזור הדלתא של הנילוס, הכולל גם את אל עמארנה.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


.Reeves, Nicholas. 2001. Akhenaten: Egypt False Prophet. London: Thames & Hudson

תקציר: דמותו המעוותת של אחנתאון, העולה מן הממצאים הארכיאולוגיים ששרדו מתקופתו, זכתה להסברים רבים. חוקרים מסוימים הסבירו את הסטטיה מן הדמות האתלטית והגברית שעלתה דמויותיהם של פרעונים אחרים במחלה גנטית או אפילו שאחנאתון היה למעשה אישה! אחנאתון ניסה לכפות על מצרים ואנשיה דת שסוגדת לאל אחד בלבד, ניסיון שהשפיע בצורה קיצונית על כל תחום בחיי החברה המצרית העתיקה, מהאמנות לשפה. ריבס מציע נקודת הסתכלות חדשה על שלטונו רווי האירועים של אחנאתון. הוא טוען שהאחנאתון השתמש בציניות בדת החדשה כדי לקדם אינטרסים פולטיים, והכל היה חלק מניסיון מחושב לבסס את סמכותו של המלך, ובכך לרכז את הכוח הפוליטי בידיו. הרפורמה של אחנתון נכשלה, וכתוצאה מכך שחיתות בתחומי הפוליטיקה, מוסר וכלכלה שטפה אצ מצרים. יורשו המסורתי, הראה מעט רחמים והרבה אכזריות כשפעל להעלמת מעשיו של קודמו ואף לקיומו של אחנאתון.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


.Sandman, Maj. 1938. Texts From the Time of Akhenaten. Bruxelles: Edition de la Fondation Egyptologique Reine Elisabeth

תקציר: פריט ביבליוגרפי זה מרכז בתוכו את כתב ההירוגליפים מתקופתו של אחנאתון ומחלקם לשלוש קטגוריות: הראשונה, טקסטים מהקברים של תל עמארנה. השנייה, פסלים (Stelae) מהאזור הסובב את עמארנה. ושלישית, כתובות מרחבי מצרים שנכתבו במהלך שלטונו של אחנאתון.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.

Silverman David P., Wagner Josef W. & Wagner Jennifer H. 2006. Akhenaten and Tutankhamun: Revolution and Restoration. Philadelphia: University of Pennsylvania Museum of Archaeology and Anthropology

תקציר: ספר זה מספר דיווח נגיש ופרשנות חדשה לרעיונות הקיצוניים, הן פוליטית והן דתית, של אחנאתון. ספר זה סוקר את הטקסים, הפולחנים, המוטיבים האומנותיים, הפסטיבל והחזרה למסורת הישנה שהונהגה על ידי בנו ויורשו. מחקר זה עשיר במראי בעדויות מעולם הארכיאולוגיה, ומשובץ בתמונות ולוחות של אותם ממצאים, ובנוסף מפות, תרשים ותמונות מהאתר הארכיאולוגי בעמארנה.

קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.


.Watterson, Barabara. 1988. The Gods of Ancient Egypt. New York & Oxford: Facts on file Publications

תקציר: במרכז ספר זה עומדת השפעתה של הגיאוגרפיה על הדת במצרים. כולל פירוט נרחב של אלי מצרים העתיקה,  אל השמש אתון ושאר המיתולוגיה המצרית.
קישור לפריט הביבליוגרפי באתר ספריית אוניברסיטת חיפה - כאן.