שיחה:מייקל שפירא תשעא ב לידת ישוע

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש


יש שיח שלם על הרעיון שסיפור הולדת ישו הוא סוג של שילוב בין מסורות דתיות הלנסטיות לבין המסרות היהודית המקומית. אם למישהו דעה בשאלה האם מדובר בחלק ששווה להתייחס אליו בערך, ובעיקר, באיזו מידה, אשמח שתחלקו מחשבות. --<a href="משתמש:Michael Shapira">Michael Shapira</a> 07:33, 2 באפריל 2011 (UTC)


אהלן מייקל, לדעתי שווה בהחלט להתייחס להיבט הזה בערך. הנושא של השפעה בין תרבותית\בין דתית וכולי יכול להעשיר אותו, ולדעתי ככל שתקרא על הנושא תתקל ביותר שאלות מעניינות שתצטרך לבחור בסוף אם להרחיב עליהן או לא. בקשר לשאלה השנייה שלך, באיזו מידה להתייחס, את זה תדע רק כשתסיים "ללמוד" את הנושא (וכשתראה את הזוויות האחרות שלו). בהצלחה <a href="משתמש:Ronny Reshef">רוני רשף</a> 11:09, 2 באפריל 2011 (UTC) </dd>


קיבוץ הבדלים בין הבשורות

הטבלה הזו היא טיוטה שתפקידה לנסות ולהקל במעקב על ההבדלים שבין הבשורות. מי ששם לב לעוד משהו, מוזמן.  --Michael Shapira 12:38, 2 באפריל 2011 (UTC)


מתי לוקאס הערות
מוצאו המשפחתי של הרך
  • אילן היוחסיין פותח את סיפור הלידה. (1:1-16) 
  •  אילן יוחסיין קצר שמזכיר 4 נשים (כולן גויות) (1:1-17) 
  • יכלל הגברים מוזכרים כ - "X , אבי הבא בתור.." רק יוסף הוא "בעלה של מרים, אמו של..." 
  • אילן היוחסיין מתחיל באברהם והולך קדימה עד יוסף.  


  • אילן היוחסיין אינו בסיפור הלידה כלל אלא מאוחר יותר בהקשר הטבילה (3:23-38) 
  • אילן היוחסיין ארוך יותר. 
  • אילן היוחסיין מתחיל ישוע והולך אחורה עד אדם. 
  • יוסף מצויין כמי ש"נחשב" האב של ישוע בניגוד ליתר. 
למרות שרב השונה מהדומה, לשניהם חשוב להראות שמדובר בנצר לבית דוד. משונה להתחשב בעובדה שבכל מקרה אין קשר בינו לבין יוסף. 
מקום המגורים המשפחתי * לא נאמר במפורש, ניתן להסיק כי מדובר בבית לחם או לפחות אזור יהודה שכן לאחר החזרה ממצרים, הסיבה לבחירת נצרת (אפשר להניח שבניגוד לחזרה הביתה) היא החשש מבנו של הורדוס ואולי נבואה שמקורה לא ברור (2:22-23)  * המשפחה הנה במפורש נצרתית (?) במקורה. ההגעה לבית לחם היא בעקבות קנזוס שבא בהנחית אוגוסטוס  (2:1-4) כלומר, יוסף אכן משוייך משפחתית לבית לחם, אבל באופן מובהק לא גר שם.  למרות הבדלי הסדר, אפשר לשים לב ששניהם מסכימים שהלידה היא בבית לחם והמעבר לבגרות נשעה בגליל. 
אזכורים תנ"כים
  • ב3.5 מנסה מתי להראות שהנעשה הוא מילוי של נבואות קודמות  לא ברור באיזו גירסא של התנ"ך הוא משתמש.  
ההודעה המשמחת *  בעוד יוסף שוקל גירושים שקטים מאשתו (ככנראה כאלו שלא מסתיימים בסק ילה) מלאך אדוני מופיע ומסביר לו את המצב המביך (1:19-21)  * מרים מקבלת את הבשורה על ידי גבריאל שמדווח לה על שני נסים. הראשון קשור בקרובת משפחתה אלישבע, שאמורה להכנס להיריון למרות גילה המתקדם. השני קשור בה עצמה, שאומר שהיא תכנס להריון בקרוב (היא מאורסת כבר), ושלבן יקראו ישוע....  (1:26-37)
מועד הלידה  * בימי הורדוס (2:1)  (הורדוס מת ב 4 לפנה"ס) 
  • בימי הורדוס (1:5)
  • במהלך קנזוס ענק שאוגוסטוס דרש (2:1)
    * בזמן שקורניוס היה  שליט בסוריא (2:2) 
  • בתקופת מרעה (2:1-28) אין מה להוציא צאן בחורף. 
תאור חופשת הלידה  * משפחת מנצרת בורחת מבית לחם מחשש לזעמו של הורדוס, שוהה במצרים וחוזרת רק כאשר דברים נרגעים. בוחרת בנצרת מחשש מבנו של הורדוס, ועל מנת להגשים נבואה. (2:13-23) * משפחת מנצרת מבלה 40 יום שקטים ושלווים בין בית לחם וירושלים. בירושלים הם עוברים את כלל הטקסים הפולחניים הנדרשים ואז חוזרים הבית לנצרת. (2:22-39)
מי במברכים * מגושים ממזרח לירושלים (2:1-12). הם מביאים גם מתנות ופוגשים את הורדוס לפני כן.  * קבוצת רועים כמעט אקראית שנמצאת באזור (2:8-18)