שיחה:סנקה והמיסיון היהודי

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

העברה לדף יעודי

תשע מונותאיזם עבודה מסכמת אייל מאיר

מיסיון יהודי - פתיחה (אייל מאיר)

אייל -

יופי של התחלה. כבר אמרתי שאתה מזכיר לי קצת את מורי ורבי אֵריךְּ גרואן בשיטה שלך לתקוף את הטענות של מוריך. יפה שאתה פונה ישר להקפיד על עצמך, ומחפשׂ מקורות שיסתרו את טענתך אתה.

אני מקבל את ההערכה שפעולה נגד הדתות הזרות המתועדת אצל סנקא היא היא אותם ארועים הנזכרים אצל טקיטוס וסוויטונוס. למעשׂה, אני מתכנן ללמד את הסוגיא הזו בסמסטר הבא, ככל הנראה בקורס שאעביר באופקים. כדי להתקדם בחזית המסוימת הזו אני ממליץ לך לעיין, איך לא, בספרו של גרואן, גולה. וגם בספר 18 בענתיקות של יוספוס. שניהם יש גם אצלי במשׂרד.

לגבי אוגוסטינוס: דוקא משום שהוא חיפשׂ בקפדנות כה רבה את טובת הנצרות, הוא הופך למקור טוב ויעיל. אמנם, אפשר לחשוד בו שיגייס לטובת המטרה אי-אילו קטעים, או ישפץ אי-אילו עובדות, כדי להוכיח טענה. אבל נראה שלי שלכל הפחות אפשר לראות בעדות זו של סנקא (דרך אוגוסטינוס) סימן לפעילות מיסיונרית עולה בקנה אחד עם האגדות על הלל ושמאי. חפשׂ מאמר של ישׂראל שצמן על הנושׂא.

יופי של שימוש בהערת שוליים!


חיפה ד"ר א. 20:24, 26 בדצמבר 2009 (UTC)

אייל

היי כולם,

בזמן שחיפשתי טקסט שיעמוד במרכז העבודה נתקלתי בקטע קצר זה של סנקה. במהלך הקורס, בכל הנוגע למיסיון יהודי, חשבתי שהטקסטים שעסקנו בהם לא היוו הוכחה משמעותית וברורה לקיומו של מיסיון יהודי. אני חושב שהטקסט בדף התוכן מהווה הוכחה מוצלחת יותר מקודמיו. בקטע המדובר סנקה מספר שהוא למד על היתרונות של הימנעות מאכילת בשר, יתרונות שהוא החל לחוש בעצמו לאחר שנה של דיאטה צמחונית זו. האם יש פה עניין של כשרות? אמנם לא מצוין שהוא למד זאת מיהודים, אך שקרוב לוודאי שמדובר פה על רדיפות דתיות של יהודים ומצרים בשנת 19 לספירה שיזם טיבריוס קיסר,שגרמו לסנקה, בעצת אביו, לחדול ממנהגו החדש.[1] 

    הטקסט השני הוא של אגוסטינוס הקדוש, אשר מצטט את סנקה. יש לחשוד באוגוסטינוס, שללא ספק מחפש את טובת הנצרות בכתביו של סנקה, אך מכיוון שהוא כולל בציטוטו גם את ביקורתו של סנקה על היהודים, עולה אמינותו. לענייננו, סנקה מצוטט כאומר שחוקי היהודים, הצד המובס צבאית ומדינית, נתן את חוקיו למנצחים (אני משער שכוונתו לאישים או קבוצות באימפריה הרומית שקיבלו על עצמם את חוקי היהודים). יש כאן עדות נוספת להתפשטות עקרונות הדת היהודית עד כדי כך שסנקה מתרעם על מצב זה, שלפי ניסוחו מצטייר בעיניו כאבסורדי. מיסיון יהודי, לפי הגדרה צרה שמחייבת את הצד היהודי להיות היוזם - אני חושב שיש סיכוי טוב למצוא אותו כאן.

הערות, תוספות ורעיונות יתקבלו בברכה,

--אייל מאיר 12:26, 26 בדצמבר 2009 (UTC)

  1. Stern, Menahem. 1974. Greek and Latin Authoes on jews and Judaism. Vol. 1. Jerusalem: Keterpress Enteprises.