שיעור 11

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש


שיעור 11:

  • דקמווירי- עשרה גברים.


  • עשרה טריבונים= המוסדות הפלבאים משפיעים על הדקמווירים.
  • יודיקס- עשרת השופטים.

החלטות סנאט הופקדו בידי שומרי מקדש כרש. התנועה הפלבאית מושפעת מיוונים, שרושמים את חוקיהם כבר 200 שנה. יש משלחת שיוצאת מרומא לאתונה(454 לפנה"ס) ומקבלת את חוקי סולון, המחוקק הגדול של אתונה, הסרוויס טוליוס שלהם; חילק למעמדות לפי רכוש, ארגן את גוף האזרחים, ביטל שעבוד גוף, מצב בו אנשים משכנו את אדמתם ואז את גופם (סוף המאה השביעית לפנה"ס, 200 שנה לפני הזמן המדובר כרגע). סולון מונה בסמכויות דיקטטוריות, השביע את כולם לא לשנות את חוקיו ויצא לסיבוב של 10 שנים כדי שלא יבואו אליו בטענות.

  • אוֹרי: באתונה המשיכו לחוקק חוקים וקראו להם חוקי סולון כדי שיהיה להם תוקף.
  • בשנת הדסמווירט לא היו קונסולים או טריבונים. מוסדות הפלבס עשו הפסקה. בשנה השניה הם אמורים כבר לא להיות, אבל ממשיכים ולפתע יש 5 פלבאים ו5 פטריקים ולא 10 פטריקים כפי שהיה בשנה הראשונה. תפיסת שלטון באמצעים מפוקפקים.


ליוויוס על ווירג'יניה, תרגיל שאלות:

  • ליוויוס: היסטוריון שכתב על הרפובליקא של רומא, חי בסוף המאה הראשונה לפנה"ס עד תחילת המאה הראשונה לספירה, כתב בלטינית.
  • מהו אותו פשע ראשון אשר סיפורה של ווירגיניה מוצג כהמשך לו?
  • באיזו "עיר" התרחש הכל? רומא! Urbs.
  • LUCRETIA - היא הבחורה שאחרון מלכי רומא חשק בה, ונקט באמצעים לא כשרים כדי לכפות את עצמו עליה. מתוך הסקנדל הזה, פרצה המהפכה שבעקבותיה קצה הרפובליקא.
  • מי היה אפיוס קלאודיוס? מי הם ורגיניוס ואיקילוס הנ"ל? למה פובליוס נומיטוליוס הוא לא אבי המשפחה?
  • טיפ: לקרוא את כל הטקסט, לסמן את המילים הלא-מובנות, ואז ללכת לחפשׂ במילונים ואנציקלופדיות.


התפקיד הראשי של טריבון

הגנה על הפלבאים משרירות לבם של השליטים.
  • QUIRITES? מילה אחרת לאזרחים הרומיים.


ענייני תוכן:

  • ליוויוס- נערה מבית טוב, הורים שופרא דשופרא. האב- לוחם אמיץ נגד הסאבינים.

מרכוס קלאודיוס מגיע וטוען: ווירג'יניה היא שפחתי. מרכוס קלאודיוס ואפיוס קלאודיוס הם בני משפחה, או שיש ביניהם קשר משפחתי אחר (עבד משוחרר, נספח למשפחה), הם מאותו גנטס וגם פטרון וקליינט (מרכוס קליינט). זה כל מה שצריך כדי להתחיל נוהל משפטי. בשניה שהוא בא והכריז שהיא שפחתו, התחיל ה"קייס". ברור שזו תואנת שווא. אפיוס קלאודיוס רוצה שהיא תהיה במעצר ולא במעצר בית. היחס אליה הוא כאל רכוש. אשה בת טובים ובת חורין היא בחזקת אב המשפחה, הפאטר פאמיליאס, או החוג סביבו.

בכיכר העיר, מרכוס קלאודיוס רוצה לתפוס את ווירג'יניה בדרך לביה"ס, אנשים מתאספים. השליח זימן הילדה לבית המשפט. הכל שפיט=חלק מהמנטליות הרומית (כמו בארה"ב). חשיבות המשפט גבוהה בחברה הרומית. אפיוס ידע מראש שיהיה השופט בתיק זה, ירד לפורום. לכן שלח את מרכוס, הקליינט שלו, לתבוע בעלות על ווירג'יניה (כדי לבעול אותה).

  • הטענה: כשהיתה ילדה קטנה, נגנבה ווירג'יניה מבית קלאודיוס לבית ווירגיניוס, שגידל אותה כבתו. במצב כזה, אין סיבה שהיא לא תהיה שפחתו של מרכוס קלאודיוס.

לווירגינה אין מעמד משפטי חוקי כשלעצמה, היא או רכוש או שייכת לאביה.


קלאודיוס מסכים לקרוא לאביה של ווירגיניה, שבינתיים תהיה מוגנת אצל מרכוס קלאודיוס. איקיליוס (ארוסה של ווירגיניה) היה טריבון בעברו. לחטוף נערה=שרירות לבו של השלטון. בגלל הדסמווירים אין טריבון, אין מי שיגן על הפלבס. איקילוס מאיים במלחמה ונואם על חירות וכבוד. אפיוס טוען שאיקילוס מעוניין בהתססה פוליטית ולא בווירגיניה בכלל. קלאודיוס מסכים לתת לילה נוסף כדי לתת לאבי וירגיניה הזדמנות להגיע, בידיעה שלוקח לאביה יומים להגיע לעיר מהמחנה. ווירגיניוס מגיע, מוקדם בבוקר. קליינטים מתייצבים מול בית אדונם עם הזריחה, כדי ללכת לפורום. אפיוס לא מתרשם מווירגיניוס וחבורתו.


וורגיניוס, מיואש מכך שעומדים לקחת את בתו, מבקש מאפיוס רשות לדבר עם המינקת. לאחר שקיבל רשות, דקר ווירגיניוס את ווירגיניה, כדי לשמור על חירותה. בפורום יש מקדשים, אלים ופסלי אלים רבים. כאן, יש לנו בעצם טקס שבו אדם אחד שופך את הדם, אבל באופן פומבי, הוא מטיל את אשמת הדם על מישהו אחר. לאשמת דם יש היבט משפטי והיבט דתי. זה מוצג כמאבק על החירות ויש לזה ריח של קורבן אדם.