שיעור 12

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש


שיעור שניים עשר:

שני אתרים מועילים לעת העתיקה:

Lacus Curtius **

    • Perseus.tufts.edu

הצבא הרומי נמצא באלגדוס, במלחמה מקומית עם הרבה זמן מת, בה מנסים למצוא תעסוקות יזומות. אנשים שהם עקורים, לפני או אחרי קרב קשה, שיכול להיות האחרון, הם בהשעייה רגשית. בשלב זה, אחד מחברי הפלבס עם תודעה חברתית גבוהה עוסק בענייני הפרט, לא מסכן את המדינה ונרצח. האויב מואשם, אבל חייליו רואים לפי פיזור הגופות שלא האויב פגע בו. זו התנקשות פוליטית שמכעיסה את הפלבס. ליוויוס מקשר את הסיפורים האלה. אולי זו סיבה למהפכה. כמו בסיפור על ווירגיניה, יש פה אקט אלים נגד הפלבס. זו אבולוציה של הרפובליקא הרומית. משני פרייטורים, בעקבות בקשה להעלות על הכתב את החוקים, אחרי שהמשלחת מיוון חוזרת, עברנו לדסמווירים שיתנו חוק כתוב, ולהשעיית כל פקידי המדינה, הפלבים והפטריקים, בו זמנית.


  • מייקל שואל מדוע לבטל את הקונסולים, הטריבונים והאידילים ושאר הפקידים בזמן כתיבת החוקים?


אם כל אלה יבחשו בקלחת, יהיה הרבה יותר קשה להגיע לתוצאה מאורגנת בסופו של דבר.


בשלב הזה, כדי לחוקק חוק (להביא למצב בו העם הרומי יצביע על הצעת חוק), לאדם שיוזם את התהליך צריך להיות אימפריום. בעקבות ההסדר של וולריו והוראטיוס, אפשר לחוקק חוק גם (אם אתה טריבון?) אם אין לך אימפריום. הפלבס בשלב זה צובר כוח, וכל עוד הפטריקיאט מול הפלבס יש מערכת של איזונים ובלמים שמפריעה לדקמווירי. אנו לא רוצים שהמדינה תסחף למקום אחד מהר מדי. כרגע לא צריך בלמים, כדי לחוקק. כשתהליך מדיני צובר תאוצה קשה לבלום אותו.

  • הסיפור בפרק 43, לכל הפחות ממחיש לנו את המתיחות הפוליטית שעדין קיימת ומביאה לכדי רצח של אזרחים. לכן קשור לעניינינו.

ווירגיניוס הוא בצבא, כיצד הוא יכול לעזוב את משמרתו ולחזור העירה? לא הגיע פקיד רשמי עם צו בית משפט, אלא הגיעו בריצה בהולה כמה בני משפחה שקראו לווירגיניוס בדחיפות לשוב לביתו.

  • אוֹרי קורא כאן (פרשנות לעובדות שמציג בפנינו ליוויוס) ריח של איום פרישה. טרם הזכרנו את העניין הקריטי הזה בקשר לפלבס.

הSECESSIO המקורי הוא כלי הנשק של הפלבס כנגד הפטריקים.

  • אם לא ימלאו את כל או לפחות מספיק מדרישותיהם, הם יקומו, יעזבו את המדינה וייסדו גוף פוליטי משלהם. לא מופרך. במזה"ת היה נהוג שקבוצה מהאוכלוסיה עוזבת ומקימה פוליס אחרת. הפטריקים לא רוצים שהפלבס יפרשו כי הם חלק חיוני מהמדינה. הפלבס (לפי אוֹרי) כנראה אסף אליו מספיק אנשים ונהיה מספיק מגוון כך שהפך לחלק משמעותי מהציבור שלא כדאי לוותר אליו באבחה אחת. היו 5 פרישות של הפלבס לגבעת הטרנטינוס עד שהושגה פשרה. הן לא היו אלימות. מלחמת אזרחים היא לא רצויה. נומיטוס הוא הסבא, כנראה מהצד של האם, אחרת הוא היה הפאטר פאמיליאס. ידוע לנו שווירגיניוס יתום.


מה הביטויים הפוליטיים של הסיפור הזה?

התחבולה של אפיוס קלאודיוס הופכת את כל הסיפור לפוליטי, כי הוא חושב לארגן את אירוע ההתייחדות דרך המערכת המשפטית, שהיא במהותה פוליטית. המחוקק, זה שהכל הושעה עבורו, יוצא בצד אחד של המשווה ובצד השני יש לנו את המשפחה, שהיא המוסד הכי מסורתי ובסיסי, ללא חוקים. החוק של המדינה, במובנים רבים, נעצר על סף הדלת. לא סתם ליוויוס שם בפיו של איקיליוס את המילים "את הווטו לקחתם לנו, אל תתעללו לנו בנשים ובילדים". הזכות שהייתה לטריבונים הייתה להתייצב בפני פקידי המדינה ולהגן פיזית על חברי הפלבס מפני שרירות לבו של השלטון (הם האיזונים והבלמים) . כאן זה נהיה סיפור פוליטי. יש רגע אחד בסיפור, שבו אנו רואים איך הסמכות של הפאטר פאמיליאס לא רק שלא מתחשבת בחוק של המדינה, אלא עולה עליו ומשאירה אותו באבק (רצח ווירגיניה).


לפי הסיפור, ווירגיניה נחטפה וסיננו אותה לתוך ביתו של וויריגניוס, לכן הוא לא אביה ואין לו עליה אבהות ושררה. כשווירגיניוס הורג את בתו, הוא מתעלם מפסק הדין של השופט. אין פה זכות ערעור. אולי ווירגיניוס יכל לפנות לעשרת הדקמווירים כערכאה גבוהה יותר. לא מכיר בסמכות בית המשפט, קורא בשמות האלים שהוא צודק בהורגו את בתו. ראינו רצח מקודש אחר שנקרא SACROSANCTITAS TRIBUNICIA. מי שיפגע בטריבון הוא מוחרם. SECER ESTO. אפיוס פוטר את כל מי שבא אליו בטענה שהוא מעורר בעיות מטעם הפלבס. ביום שבו אפיוס קלאודיוס בא לשפוט, אחרי המשפט של ווירגיניה, איש לא רוצה להשפט אצלו.כולם משוחחים על המקרה.


האם זה סיפור אמיתי?

לפי קורנל, לא. האם נאמין לקורנל? כבדהו וחשדהו.


כלל בהיסטוריה:

תמיד המניע האמיתי הוא הבחורה.

  • טיפ: תמיד לחשוד, לחשוב ולהטיל ספק.
  • כלל 2 בהיסטוריה: מי שכותב על ההיסטוריה מספר, אולי בעקיפין, גם על זמנו שלו.

ליוויוס הוא 400 שנה אחרי הסיפור של ווירגיניה, שמריח כסיפור עם. כבן תקופה שונה, הוא פועל בהקשר היסטוריה תרבותי שונה. אוגוסטוס עמד בפני בעיא אתיאולוגית ולוגיסטית גדולה מאוד: איך מקימים משטר מונכרי בלי שאף אחד שם לב. הדרך הייתה בשיטת הסלמי, חתיכה חתיכה בכל פעם. הכיסוי היה שהאנשים המשיכו לחשוב שיש רפובליקא. היה דגש על הערכים הישנים, ערכי משפחה, צניעות.

  • סיפור כזה, שיש בו גם הגנה על הפרט מפני שרירות לבו של השלטון, גם קידוש ערכי המשפחה וגם הגנה על תומתם של הנשים הלך מצוין באווירה הפוליטית ששררה במסדרונות השלטון בתקופת אוגוסטוס. ליוויוס הוא איש של אוגוסטוס. מי שמשלם את חשבונותיו הוא מאיקנס, מצנט שממן את עולם התרבות והאומנות והמשטרה החשאית.