שיעור 9

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

איך נוצרו הפטריקים והפלבאים?

אין מקור ראשוני, רק היסטוריונים שחיו מאות שנים אחרי כן.

  • האם זה מונע מאיתנו לארגן בסיס עובדתי?

אם יש מקורות משניים שונים שמספרים את אותו הדבר למעט הבדלים דקים זה טוב. לפי מקורות אלה, פלבאי הוא מי שהוא לא פטריקי. במאה הראשונה לפנה"ס, אין סכסוך מעמדי בין הפטריקים לפלבאים. יש רק משרות כהונה שפטריקים בלבד יכולים להתמודד עליהן. (שמרנות דתית). TRIBUNI PLEBS משרה בכירה, כלי פוליטי רב עצמה, שפתוח רק לפלבאים דווקא!

אלה שרידי הבדלי המעמדות שפעם היו ענין בוער ברפובליקא.

  • TRANSITIO AT PLEBEM טקס שעשה קלאודיוס הפטריקי במאה הראשונה כדי להיות טריבון.

הפיכה לפלבאי באמצעות טקס ואימוץ ע"י משפחה פלבאית. ברומא, אב יכול להרוג את בנו מבלי להסביר לאיש את מעשיו; אחראי גם על כספים, שידוכים וענייני משפט. מלך המשפחה. הנשים מנהלות הכל מאחורה.

  • זירה ציבורית- RES PUBLICA.
  • לכל פטרון יש קלינט עובד אדמה שפונה אליו כשכבשים משחיתות תבואתו. הפטרון ידבר עם הפטרון של רועה הכבשים. זה קשר מחייב, פטרון עם שאיפות פוליטיות (עד למאה השניה לפנה"ס, הן לא חשאיות), צריך את קולות הקליינטים שלו. אם יש סכסוך, הפטרון מאגד את הקליינטים שלו כדי לפתור אותו. פוליטיקאי רומי שיוצא לפורום שלו בבוקר, מחכים לו הקליינטים שלו ללוותו ונותנים כוח לדבריו.

 

קורנל סותר את הטענה כי חברים בסנאט הם פטריקים:

1 . אין שום עדות לכך שרק פטריקים היו בסנט, יש שם PATRES ET CONSCRIPTI, כלומר יש סנטורים שהם לא פטרס.

2. טיעון מהשתיקה: לא כתוב בשום מקום שפלבאים רוצים להיות בסנאט, שתיקה רועמת מדי בנושא זה.

 

לשם מה מביא קורנל את הטקסט הזה של פסטוס?

א. קיימת במחקר הנחה, שהפטריקיאט הוגדר באמצעות חברות בסנאט (כלומר, מי שהיה חבר בסנט, יוצא מכך שהיה פטריקים.)

ב. קורנל רוצה לסתור הנחה זו.

  • הסנאט כונס למטרה ספציפית, לכן לא יכול להיות שהגדרה מעמדית חדה תקבע לפיו, הוא לא גוף קבוע. מי שכינס את הסנאט הזמין את חבריו, בין אם פטריקים או פלבאים. לכן, לא יכול להיות שחברות בסנאט הגדירה את הפטריקיאט.