Boardman 1989

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ב / מחקר מודרני B

Boardman, John. 1989. "Herakles, Peisistratos and the Unconvinced." The Journal of Hellenic Studies. Vol. 109. pp. 158-159.

סיכומים

עמ' 158

תשובה למאמר של קוק.

היה יותר קל להפוך את הרקלס לגיבור של אתונה מכיוון שכבר היו מיתוסים שלו בתור בן טיפוחיה של אתנה, למרות שהם לא תרחשו באטיקה עצמה. השילוב שלו בפולחן הסוד הקטן ובכך הפיכתו לאזרח אתונאי.

הרקלס אל צריך לייצג ספציפית את פיסיסטראטוס, אלא את מנהיגי העיר.

החיבור בין הרקלס לאתנה לא היה המצאה של פיסיסטראטוס אלא תוצאה של מאמצים של משפחת האלקמאיונידים, במהלך המלחמה הקדושה הראשונה על דלפי. הרי היה זה מגאקלס שרקח ביחד עם פיסיסטראטוס את חזרתו מלווה ב'אתנה'.

הטענה שהרקלס היה גיבור אלים ואגרסיבי לא מנעה ממנהיגים רבים להזדהות עימו.

ההחלטה מה לצייר על הכדים לא הייתה רק של הכדרים שייצרו אותם אלא תוצאה של מניפולציה פוליטית של מיתוס.

אכן, אחרי נפילת הטיראניה המיתוס של הרקלס דעך, אך לא נעלם כי הוא היה קשור לאתנה.

עמ' 159

החזרה של פיסיסטראטוס לאתונה מלווה ב'אתנה' הייתה רק נקודת ההתחלה.

הטענה שקוק משתמש בה (שהיא של מון הצרפתי) שמוטיב המרכבה של אתנה היה קדום סביר ביותר, מכיוון שהוא תורם לכך שהאתונאים יבינו את הסמליות של המראה שנראה בפניהם. אבל התמונה הזו של הרקלס אתנה על מרכבה התחזקה עם הטיראניה.

אין דאגה של חילול קודש בהתחזות לאתנה מכיוון שבחברה האתונאית של המאה השישית התנהגות כזו הייתה מקובלת, כחלק מפולחן ודרמות הקשורות לפולחנים שונים.

לא צריך להחשיב את הכדים כאמצעי מרכזי וחשוב להפצת תעמולה. הציורים על הכדים משקפים רגשות, אמונות ונקודות מבט על המיתוס, בהשראת צורכי החברה, המנהיגות והפולחנים השונים. היוונים השתמשו במיתוס כחלון לעבר, להיסטוריה העתיקה שלהם.

הערות

תשובה לטענות והבעיות שמעלה קוק בנוגע למאמר הקודם של בורדמן.

נמצא בשימוש ב...

אייל מאיר הגיאופוליטיקה של יוון הקלאסית

קישורים נוספים

ב