Goldberg 1995

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני G / מחקר מודרני ג

Goldberg, Gary J. "The Coincidences of the Emmaus Narrative of Luke and the Testimonium of Josephus." The Journal for the Study of the Pseudepigrapha 13 (1995), pp. 59-77.

סיכומים

(עמ' 59) סביר שה-TF היא לא עבודת כותב יהודי. השוואה בינה לבין חלק מהגוספל של לוקאס – נרטיב Emmaus – חושף צירופי מקרים מעניינים.

(עמ' 60) ה-TF היא ההתייחסות היחידה לישוע במאה הראשונה שניתן לייחס לכותב יהודי. מהמאה הרביעית לספירה ואילך, היא נחקרה וצוטטה.

תארוך: אם מדובר בעבודה אמיתית, לפי עדות יוספוס עצמו כתיבת הענתיקות הושלמה בשנת 93-94 CE, כששלט דומיטיאנוס. משום שאין התייחסות לישוע במלחמת היהודים שנכתבה בין השנים 70-79 CE, סביר להניח שה-TF חוברה בטווח שבין השנים 80-94. לא ידוע לנו שום דבר נוסף על החיבור או המקור של ה-TF. יוספוס לא מפגין בשום מקום אחר השפעה של תיאולוגיא נוצרית (ומתייחס בשתי הזדמנויות אחרות לנוצרים – ג'יימס ויוחנן המטביל).

החל מהמאה ה-17 נשאלת השאלה, האם יוספוס כתב את ה-TF או כותב נוצרי? קשה להאמין שהגרסא המוכרת לנו כיום נכתבה על ידי יוספוס, למרות שהסגנון מתאים לו והסיפור על ג'יימס מרמז על התייחסות לישוע במקום אחר (משום ששם הוא מוזכר בקצרה). התוכן לא מתאים לזייפן ממאה מתקדמת יותר אלא לנסיבות המאה הראשונה.

נכון לשנת 1995, הדעה הרווחת במחקר היא שה-TF נכתבה במקור על ידי ישוע ועברה שינויים על ידי כותבים נוצרים מאוחרים יותר. השינויים הבולטים ביותר הם "אם אפשר לקרוא לו אדם", "הוא היה המשיח".

(עמ' 61) יש חוקרים שטוענים שכל הפסקא מזויפת (למשל, Birdsall).

אותנטית או לא, ה-TF כתובה בסגנון של יוספוס.

(עמ' 72) את הגרסא הערבית של ה-TF חקר שלמה פינס. לא ידוע אם הטקסט שלה שונה בשלב כלשהוא בכוונה תחילה, יתכן שהתרגום נעשה מסורית לערבית ולא מיוונית לערבית.

ההבדל העיקרי: העדר התייחסות נוצרית שהעלתה את שאלת האותנטיות מלכתחילה. יתכן שהגרסא הערבית מייצגת גרסא מקורית יותר של ה-TF, לפני עריכה נוצרית.

(עמ' 76) הצעה לטקסט כפי שהיה במקור ב-TF לפי שיטת הרוב קובע (מה שמופיע בשתיים משלוש הגרסאות – יוספוס, לוקאס והגרסא הערבית של אגפיוס).

מציע שה-TF מקורו בקלאופס (Cleopas), אבי שמעון, מנהיג הכנסייה של ג'יימס בירושלים בשנת 62, לכן יש התייחסות גם לג'יימס אצל יוספוס. זה רק ניחוש, מצטנע..

הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

רוני רשף תשעא ב העדות הפלביאנית

קישורים נוספים

למאמר