הבדלים בין גרסאות בדף "אלכסנדר בירושלם שמעון הצדיק"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
(נושׂאים)
(מתי נכתב הסיפור?)
שורה 16: שורה 16:
 
*(בימי חזקיהו) בדקו מדן ועד באר שבע, ולא מצאו עם הארץ; מגבת ועד אנטיפרס, ולא מצאו איש ואשה תינוק ותינוקת שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה. (בבלי סנהדרין צ"ד)
 
*(בימי חזקיהו) בדקו מדן ועד באר שבע, ולא מצאו עם הארץ; מגבת ועד אנטיפרס, ולא מצאו איש ואשה תינוק ותינוקת שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה. (בבלי סנהדרין צ"ד)
 
*בראשית רבה סא ג - תלמידים של עקיבא מגבת ועד אנטיפרס
 
*בראשית רבה סא ג - תלמידים של עקיבא מגבת ועד אנטיפרס
 +
 +
==בטיס, קוצים וברקנים==
 +
 +
[[Goldstein 1993]] ע 97: שילוב של התעללות אלכסנדר בגופת הקטור עם ענישת גדעון את אנשי סוכות ([https://he.wikisource.org/wiki/ביאור:שופטים_ח שופטים ח] ז-טז). מעניין שבזמן שכותבים גוים רואים בזה מעשׂה נוולה מצד אכילס, הרבנים מתגאים בכך מול השומרונים (אבל לא רואים בזה תקדים שצריך ללכת בעקבותיו...).
 +
*הזיהוי עם סוכות וגדעון מקובל על טרופר 2013 ע 144.
 +
 +
[[Tropper 2013]] ע 144:
 +
*משׂחק המילים בין ״מסורות״ ו״מסורין״ מרמז פה על מידה כנגד מידה גם בענישה
 +
*ענישת הקוצים והברקנים מרמזת שהרבנים שמעו על אלכסנדר ובטיס, והחליטו להחיל אותו עונש על השומרונים.
 +
 +
*[[Spak 1911]] ע 42 ה 1
 +
*[[גוטמן 1940]] 282
 +
*[[Amitay 2007]] ע 238
 +
 +
השווה [https://he.wikisource.org/wiki/סנהדרין_כו_ב בבלי סנהדרין כו], בעקבות [[גוטמן 1940]] 281, [[Tropper 2013]] ע 144 ה 86.
 +
  
 
==מתי נכתב הסיפור?==
 
==מתי נכתב הסיפור?==

גרסה מ־15:09, 25 בפברואר 2016

ביתנושׂאיםהקדמותהרומאנס היווניגביהא בן-פסיסאשמעון הצדיקיוספוסאבות כנסיה ושאר בֻּזנטיםהרומאנס הסוריהרומאנס העבריהגרסא השומרוניתמתוס והיסטוריא


טקסט

  • Tropper 2013 ע 137: גרסת הבבלי וכ״י פרמא למגילת תענית מספיק קרובים כדי להחשב גרסא אחת; כ״י אוקספורד שונה, אבל נחות בשל שיבושים. ברור שהשלוש מגיעות ממסורת אחת.

נושׂאים

אנטיפטריס

  • Tropper 2013 ע 143: אנטיפטריס היא מקום הגיוני עבור ירושלמים לתפוס את מי שנוסע בכביש החוף, ואין לראות באזכורה סימן לרקע היסטורי עובדתי לסיפור (כך Goldstein 1993 73, גולן 1982 50).


עוד מקומות בחז״ל:

  • (בימי חזקיהו) בדקו מדן ועד באר שבע, ולא מצאו עם הארץ; מגבת ועד אנטיפרס, ולא מצאו איש ואשה תינוק ותינוקת שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה. (בבלי סנהדרין צ"ד)
  • בראשית רבה סא ג - תלמידים של עקיבא מגבת ועד אנטיפרס

בטיס, קוצים וברקנים

Goldstein 1993 ע 97: שילוב של התעללות אלכסנדר בגופת הקטור עם ענישת גדעון את אנשי סוכות (שופטים ח ז-טז). מעניין שבזמן שכותבים גוים רואים בזה מעשׂה נוולה מצד אכילס, הרבנים מתגאים בכך מול השומרונים (אבל לא רואים בזה תקדים שצריך ללכת בעקבותיו...).

  • הזיהוי עם סוכות וגדעון מקובל על טרופר 2013 ע 144.

Tropper 2013 ע 144:

  • משׂחק המילים בין ״מסורות״ ו״מסורין״ מרמז פה על מידה כנגד מידה גם בענישה
  • ענישת הקוצים והברקנים מרמזת שהרבנים שמעו על אלכסנדר ובטיס, והחליטו להחיל אותו עונש על השומרונים.

השווה בבלי סנהדרין כו, בעקבות גוטמן 1940 281, Tropper 2013 ע 144 ה 86.


מתי נכתב הסיפור?

  • Tropper 2013 ע 115: It seems quite possible that the rabbinic account of this legend was already formulated in tannaitic times.

רשימת קריאה

ביתנושׂאיםהקדמותהרומאנס היווניגביהא בן-פסיסאשמעון הצדיקיוספוסאבות כנסיה ושאר בֻּזנטיםהרומאנס הסוריהרומאנס העבריהגרסא השומרוניתמתוס והיסטוריא