אלכסנדר בירושלם שמעון הצדיק

מתוך Amitay.haifa.ac.il
גרסה מ־15:09, 25 בפברואר 2016 מאת Oamitay (שיחה | תרומות) (מתי נכתב הסיפור?)
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

ביתנושׂאיםהקדמותהרומאנס היווניגביהא בן-פסיסאשמעון הצדיקיוספוסאבות כנסיה ושאר בֻּזנטיםהרומאנס הסוריהרומאנס העבריהגרסא השומרוניתמתוס והיסטוריא


טקסט

  • Tropper 2013 ע 137: גרסת הבבלי וכ״י פרמא למגילת תענית מספיק קרובים כדי להחשב גרסא אחת; כ״י אוקספורד שונה, אבל נחות בשל שיבושים. ברור שהשלוש מגיעות ממסורת אחת.

נושׂאים

אנטיפטריס

  • Tropper 2013 ע 143: אנטיפטריס היא מקום הגיוני עבור ירושלמים לתפוס את מי שנוסע בכביש החוף, ואין לראות באזכורה סימן לרקע היסטורי עובדתי לסיפור (כך Goldstein 1993 73, גולן 1982 50).


עוד מקומות בחז״ל:

  • (בימי חזקיהו) בדקו מדן ועד באר שבע, ולא מצאו עם הארץ; מגבת ועד אנטיפרס, ולא מצאו איש ואשה תינוק ותינוקת שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה. (בבלי סנהדרין צ"ד)
  • בראשית רבה סא ג - תלמידים של עקיבא מגבת ועד אנטיפרס

בטיס, קוצים וברקנים

Goldstein 1993 ע 97: שילוב של התעללות אלכסנדר בגופת הקטור עם ענישת גדעון את אנשי סוכות (שופטים ח ז-טז). מעניין שבזמן שכותבים גוים רואים בזה מעשׂה נוולה מצד אכילס, הרבנים מתגאים בכך מול השומרונים (אבל לא רואים בזה תקדים שצריך ללכת בעקבותיו...).

  • הזיהוי עם סוכות וגדעון מקובל על טרופר 2013 ע 144.

Tropper 2013 ע 144:

  • משׂחק המילים בין ״מסורות״ ו״מסורין״ מרמז פה על מידה כנגד מידה גם בענישה
  • ענישת הקוצים והברקנים מרמזת שהרבנים שמעו על אלכסנדר ובטיס, והחליטו להחיל אותו עונש על השומרונים.

השווה בבלי סנהדרין כו, בעקבות גוטמן 1940 281, Tropper 2013 ע 144 ה 86.


מתי נכתב הסיפור?

  • Tropper 2013 ע 115: It seems quite possible that the rabbinic account of this legend was already formulated in tannaitic times.

רשימת קריאה

ביתנושׂאיםהקדמותהרומאנס היווניגביהא בן-פסיסאשמעון הצדיקיוספוסאבות כנסיה ושאר בֻּזנטיםהרומאנס הסוריהרומאנס העבריהגרסא השומרוניתמתוס והיסטוריא