הבדלים בין גרסאות בדף "אלכסנדר הגדול בחייו ואחריהם (תשפב)"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
(בין ירושלם וראש העין)
(בין ירושלם וראש העין)
 
(אין הבדלים)

גרסה אחרונה מ־17:09, 10 בינואר 2022

שני , 16:15-17:45 חינוך, 401 / רביעי 16:15-17:45 בניין ראשי, 620 מס׳ קורס: 22 2882 א01

פתח דבר

קורס זה ניתן במסגרת החוג להיסטוריא כללית (מתקדם), ובמסגרת תכנית אוֹפקים למצטיינות ולמצטיינים (ליבה). במסגרת הקורס המטלה המסכמת תהיה בחינה, ובשניה עבודה מסכמת (רגילה או סמינריונית). שאר החובות – הכנה לקראת השעורים, נוכחות, השתתפות בכתה וכתיבת תרגילים – משותפות לשתי הקבוצות.


מקורות

מחקר

במהלך הסמסטר נקרא את ומתוך הספרים והמאמרים הבאים:

• גולן, דוד. 1983. תולדות העולם ההלניסטי. י"ל מאגנס: ירושלים. בהמשך הדף נקרא לספר זה פשוט ״גולן״.

• כשר, אריה. 1975. כשר, אריה. ״מסע אלכסנדר הגדול בארץ-ישׂראל", בית מקרא: כתב-עת לחקר המקרא ועולמו, 20: 187-208.‎

• Amitay, Ory. 2010. From Alexander to Jesus. Berkeley: California University Press

• Heckel, Waldemar. 2006. Who's Who in the Age of Alexander the Great: Prosopography of Alexander's Empire. Malden, Mass: Wiley-Blackwell.

• Heckel, Waldemar, and J. C. Yardley. 2004. Alexander the Great: Historical Sources in Translation. Malden, Mass: Wiley-Blackwell.

• Tarn, William W. 1933. "Alexander the Great and the Unity of Mankind", Journal of Hellenic Studies, 53: 124-66.

אלכסנדר בחייו

כהכנה לחלק זה של הקורס, צפו בשעור המוקלט במסגרת המבוא לעולם הקלאסי העוסק באלכסנדר (מס׳ 3.5 בדף הויקי).

מלך מקדון

מוצא

לקרוא:

  • גולן 3-10
  • הקל ויארדלי 2004, 30-31
  • פלוטארכוס, אלכסנדר 1-3

שאלות מנחות:

  1. מי הם הסופרים השונים המצוטטים אצל הקל ויארדלי?
  2. מה המידע החשוב בידינו אודות מוצאו של אלכסנדר?

המצור על צור

לקרוא:

  • גולן 10-26
  • אריאנוס 2.15.6 עד 2.24.6 (=הקל ויארדלי 2004, 139-147)
  • דיודורוס סיקולוס 17.40
  • קורטיוס רופוס 4.2.1-15

הערות מקדימות:

  • מלחמת בזק כפתרון למחסור במשאבים > פירות הנצחונות בגרניקוס ובאיסוס
  • ההתמקדות האישית בדריוש כמפתח להכרעת פרס (והשתלטות עליה?)
  • ניתוק הפרסים מהים (אחרי כיבוש הליקרנסוס; אסיא הקטנה); פיזור הצי וכיבוש הלוואנט (ומצרים)
  • סיבוב נוסף מול דריוש

שאלות מנחות:

  1. מה היתה חשיבותה של צור עבור אלכסנדר?
  2. מדוע סרבו הצורים להניח לאלכסנדר להכנס לעירם?
  3. אילו דעות מביעים המקורות העתיקים בתשובה לשאלה 2?


הביקור אצל אמון

לקרוא:

  • גולן 26-29
  • סטראבו (מביא מדברי קליסתנס) 17.1.43 = Strabo, Geography
  • דיודורוס סיקולוס 17.49-51
  • קורטיוס רופוס 4.7.5-32
  • פלוטרכוס, אלכסנדר 26.6-28.1
  • אריאנוס 3.3-4
  • יוסטינוס 11.11

שאלות מנחות:

  1. מה נוכל ללמוד מבחינת הזהה, הדומה והשונה בין הגרסאות השונות לסיפור?
  2. על מה התבססו הכותבים ששׂרדו והגיעו לזמננו בבואם לכתוב את הסיפור?
  3. מה היתה מטרתו של אלכסנדר בצאתו לסיווא?
  4. האם השׂיג את מטרתו?

קישור לטבלא

מלך פרס

התמזרחות, מלכת האמזונות

  • גולן 29-43
  • סטראבו 11.5.1-5
  • דיודורוס סיקולוס 17.77.1-78.1
  • קורטיוס רופוס 6.5.24-6.11
  • פלוטרכוס, אלכסנדר 45-47
  • יוסטינוס 12.3-4

פּרוֹסקֻנֶסיס

לקרוא

  • גולן 29-43 (לקרוא שוב, לא להתבייש)
  • דיודורוס, תוכן העניינים של ספר 17 — עִברוּ על כולו (בראשית הדף ב-Lacus Curtius), כדי לקבל רושם מראשי הפרקים לעומת העלילה כולה, ושׂימו לב במיוחד לראשי הפרקים של החלק האבוד (ה-lacuna) בספרו של דיודורוס, בין פרקים 83 ו-84.
  • קורטיוס רופוס 8.5
  • פלוטרכוס, אלכסנדר 54-55.1
  • אריאנוס 4.9-12
  • יוסטינוס 12.6-7.1 (כל פרק 6, הפסקא הראשונה של פרק 7)

נקודות למיקוד בקריאה:

  • בדיון בעד ונגד השתחוות (proskynesis) אצל קורטיוס ואריאנוס יש לנו שני צמדי נאומים: בעד מדברים קלאו (אצל קורטיוס) ואנאכסארכוס (אצל אריאנוס), ונגד קליסתנס (אצל שניהם). השוו בין הטיעונים של קלאו ואנאכסארכוס מצד אחד, ובין הטיעונים המיוחסים לקליסתנס אצל שני המחברים מצד שני. מה אפשר ללמוד מהדומה והשונה?
  • נסו להכנס לחויה של סצינות הפרוסקינסיס: מה הפעולות והמחוות? מי הרגיש איך באיזה שלב?

קראו שוב את המקורות על הפרוסקינסיס.

  • בשני צמדי הנאומים, מה הנימוקים הכרוכים באיזכור הרקלס ודיוניסוס?


דף עבודה פרוסקֻינסיס

המעבר להודו

לקרוא:

  • גולן 43-48
  • אמיתי 2010, 39-55, 180-85

בנו השלישי של זאוס

מקורות עתיקים:

  • מץ אפיטום 34
  • סטראבו 15.1.7, 15.1.64
  • קורטיוס רופוס 8.10.1, 9.8.5-7
  • אריאנוס 5.1.2

אָאוֹרנוֹס

    • דיודורוס סיקולוס 17.85
    • סטראבו 15.1.8-9
    • קורטיוס רופוס 8.11
    • אריאנוס 4.28.1-30.4
    • יוסטינוס 12.7.12-13
    • אלכסנדר-רומאנס (A) 3.4
    • אמיתי 2010, 45-47, 182-183


תרגיל כתיבה ראשון:

  • בחרו נושׂא מתוך אלה הנסקרים באמיתי 2010, 39-55 (שקראנו לשבוע החולף).
  • כתבו חיבור של 600-1000 מילה, המורכב משאלה ומתשובה, כפי שתרגלנו בכתה.
    • כמובן, רוב המילים תהיינה בתשובה (שאלות, רצוי שתהיינה כמו שיותר קצרות).
    • חיוני ביותר, שהתשובה תענה באופן ישיר ומדויק על השאלה. לאחר שתסיימו לכתוב את התשובה, ותוודאו שהיא מהודקת ומגובה, מותר (ולעתים אף רצוי) לנסח מחדש את השאלה כך שתתאים באופן מושלם.
  • התשובה צריכה להסתמך, לדון, לכלול עיון בלפחות קטע אחד של מקור עתיק – ובהחלט אפשר ואף רצוי יותר מאחד.
    • אתרו את המקורות העתיקים באמצעות האתר (מה שמופיע בו), באמצעות הערות השוליים באמיתי 2010, או (אם תחושו הרפתקנוּת) באופן עצמאי.
  • מותר בהחלט להשתמש במקרים שכבר עסקנו בהם בכתה, ושהרכבנו להם שלדי עבודה בדף השׂיחה של השיעור.

חוץ מזה —

קראו עמ׳ 124-148 בטארן 1933 (ראו רשימה ביבליוגרפית; הקובץ במאגר הקבצים במודל.

  • מדובר בעמודי הטקסט, בינתיים ללא הערות השוליים.
  • הכינו גרסת מעלית בתשובה לשאלה: מה הוא בעצם רוצה להגיד במאמר שלו, מר טארן?

מוות בבבל

  • גולן 49-57
  • פלוטרכוס, אלכסנדר 73-77
  • אריאנוס 7.24-28
  • קורטיוס רופוס 10.5
  • דיודורוס סיקולוס 17.112, וגם 116-118
  • יוסטינוס 12.13-16


  • לקרוא שוב את המקורות על מות אלכסנדר
    • שׂימו לב לתוספת הקריאה אצל דיודורוס!
  • לעיין היטב בטבלת ריכוז המקורות
  • היו מוכנות ומוכנים להסביר לי ולכיתה מה ערוץ החקירה שיש להמשיך בו, ומדוע

קראו שוב את המקורות שכבר קראנו על מחלת אלכסנדר ומותו, והוסיפו לכך את:

  • פלוטארכוס, חיי עשׂרת הרטורים - הֻיפֵּרֵידֶס = מורליא (Moralia) עמ׳ 849f (ראו תרגום כאן)
  • אלכסנדר רומאנס, אלפא, 3.30-34 (עמ׳ 123-135 במהדורת Haight)
    • ובתור רקע לטקסט עצמו: נָבוֹטקא 2017, 1-5 (ולמי שממש רוצה להשקיע, גם את הקומנטאר עצמו, עמ׳ 228-269)


תרגיל כתיבה שני:

  • כתבו חיבור בן 600-1000 מילה, שהוא המלצות לפרקליטות בשאלת מותו של אלכנסדר הגדול. מה לעשות עם התיק?
  • כתבו את החיבור כתשובה לשאלה: ממה מת אלכסנדר?
  • התשובה תסתמך על המקורות העתיקים שפגשנו
  • אסור להמציא עובדות! כל העובדות על סמך המקורות, עם מראה מקום
  • הגישו את החיבור כקובץ וורד, לדוא"ל שלי

אלכסנדר לאחר מותו

בין ירושלם וראש העין

קראו:

  • מקבים א, א 1-10
    • מהו ספר מקבים א?
  • יוסף בן-מתתיהו, קדמוניות היהודים, יא 302-347 (תרגום לעברית במאגר פדפ)
    • מיהו יוסף בן-מתתיהו?


  • קראו שוב את סיפורו של יוסף בן-מתתיהו על ביקור אלכסנר בארץ בכלל ובירושלם בפרט
    • פרקו את הסיפור לגורמים (מרכיבים בעלילה, ״עובדות״), וגבשו דעה לגבי כל גורם, היכן הוא נמצא לאורך הסולם: בלתי-אפשרי/אפשרי/סביר/ודאי. זכרו: המדרגה ׳סביר׳ אינה ערך מוחלט אלא טווח, שבקצהו האחד אפשרי בקושי ובקצהו השני כמעט ודאי. נסו לתת לחשוב בערכים מספריים, נניח 1-10.
  • קראו את המאמר של אריה כשר (1975), המופיע במאגר הפדפ.
    • מה מנסה לטעון כשר במאמרו? מול אילו טיעונים הוא מתמודד?


  • קראו שוב את סיפורו של יוסף בן-מתתיהו
  • קראו בויקיפדיא על מגילת תענית
  • עיינו באופן יסודי את טבלת הסינאופסיס של סיפור אלכסנדר ושמעון הצדיק (במודל). שׂימו לב: הקריאה מלמעלה למטה נותנת את רצף הסיפור, כפי שהוא מופיע בכל אחד מעדי הנוסח. הקריאה מימין לשׂמאל מאפשרת להשוות בין עדי הנוסח. מה דומה? מה ההבדלים? מה אפשר ללמוד מאלה ומאלה?
  • חשבו: מה דומה ומה שונה בין סיפורו של יוספוס לבין הגרסא החז״לית? מה ניתן ללמוד מהדומה ומה מהשונה?

לקראת יום רביעי, 12 ינואר

בנוסף ובמקביל לסיפור של יוספוס ולסיפור החז״לי, קראו:

לקראת יום רביעי, 12 ינואר

לקראת הבחינה

בבחינה תקבלו, כל אחד ואחת, מראה מקום מתוך מבחר שאכין מראש. המבחר לא יכלול מקורות שקראנו כבר במהלך הסמסטר. על סמך הטקסט אליו מפנה מראה המקום תתבקשו לכתוב חיבור היסטורי בן 800 עד 1200 מילה, העוסק בנושׂא המופיע בטקסט, והעושׂה בטקסט שימוש במתן התשובה. לבסוף תנסחו את השאלה, עליה ענה החיבור שלכםן, ותציגו אותה בראש החיבור. שׂימו לב:

  • יש לאתר את המקורות המקבילים לנושׂא הנבחר, מתוך חמשת החשודים הרגילים שלנו: דיודורוס, יוסטינוס, קורטיוס, פלוטארכוס ואריאנוס – ולהביא אותם בחשבון בחיבור. האיתור וההשוואה המחקרית הם חלק מן המשׂימה!
  • שימוש מועיל במקורות נוספים, אם תצליחו לאתר כאלה, הוא רצוי, וצפוי לשפר את החיבור (ואת הציון).

כהכנה לבחינה:

  • קראו שוב אל אלכסנדר אצל גולן, כדי שתהיו בקיאים בסיפורו הכללי, ולא תבזבזו זמן בבחינה על היכרות עם הסיפור הכללי
  • עברו על סיכומי השעור, אם יש כאלה
  • קראו שוב מקורות עתיקים שכבר קראנו במהלך הסמסטר, ונסו לשחזר – בעצמכםן או בשׂיחה – אילו דיונים ערכנו עליהם בכתה
  • קראו מכל הבא ליד על אלכסנדר; אין לדעת איך זה יועיל בסופו של יום.

ההגשה תתבצע במסמך וורד, שישלח אלי בדוא״ל, עד 20:30 בערב ביום הבחינה

ב-23 ינואר, יום לפני הבחינה, יערך מפגש הכנה בשעות 16:00 עד 17:30, בקישור הזה בזום