הבדלים בין גרסאות בדף "בין אלים ובני-אדם (תשפב)"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
(הישורת האחרונה)
(ישוע)
 
(16 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 130: שורה 130:
  
 
===הישורת האחרונה===
 
===הישורת האחרונה===
<span style="background-color: rgb(0, 255, 0);">  '''לקראת 7 דצמבר'''  </span>
 
  
 
לקרוא:
 
לקרוא:
 
*גולן 43-57
 
*גולן 43-57
*הקל 2006, 133-37 (על הפאיסטיון)
+
*הקל 2006, 133-137 (על הפאיסטיון)
 
*מקורות עתיקים על הפאיסטיון:
 
*מקורות עתיקים על הפאיסטיון:
 
**דיודורוס 17.114-15
 
**דיודורוס 17.114-15
שורה 146: שורה 145:
 
*אתרו פריטי מחקר, ספרים ומאמרים, העוסקים בשאלה זו. אין צורך לקרוא את כל המחקר, אבל עִברוּ על הערות השוליים, כדי לראות מה כבר מוכר, ומה עדיין לא.
 
*אתרו פריטי מחקר, ספרים ומאמרים, העוסקים בשאלה זו. אין צורך לקרוא את כל המחקר, אבל עִברוּ על הערות השוליים, כדי לראות מה כבר מוכר, ומה עדיין לא.
  
<span style="background-color: rgb(0, 255, 0);">  '''לקראת 7 דצמבר'''  </span>
+
==העולם ההלניסטי==
 +
 
 +
ממש בזריזות:
 +
 
 +
מקור עתיק: מכתב אנטיגונוס שׂתום-העין (Monophthalmos) לעיר סְקֵפְּסיס ותגובתה למכתב. ראו תרגום של הטקסט אצל אוסטין, 84-88 (תעודות מס׳ 38-39).
 +
 
 +
רקע על מלחמות הדיאדוכים: ברונד 2005
 +
 
 +
דיון מחקרי: חניוֹטיס 2005, 431-445
 +
 
 +
==רומא הקיסרית==
 +
 
 +
===מלחמת האזרחים ואוגוסטוס===
 +
 
 +
רקע, לצפיה:
 +
*[[העולם הקלאסי - מתוקשב#צדק חברתי ומלחמת אזרחים|העולם הקלאסי, שעור 9, דקה 90 ואילך]]
 +
*העולם הקלאסי (כנ״ל) שעור 10, עד דקה 38 כולל
 +
 
 +
לקרוא:
 +
*[https://penelope.uchicago.edu/Thayer/e/roman/texts/appian/civil_wars/2*.html אפיאנוס, מלחמות האזרחים, 2.148]
 +
*[https://penelope.uchicago.edu/Thayer/e/roman/texts/cassius_dio/47*.html דיו קסיוס 47.18-19]
 +
*[http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0026%3Abook%3D1%3Achapter%3D16 ליוויוס, 1.16]
 +
*פוליני 1990
  
==העולם ההלניסטי==
 
#הדיאדוכים: אלים ומלכים, אֵוּהֵמֶרוֹס
 
#המֻיתוסים של סֵלֵאוּקוֹס
 
#אנטיוכוס אֵפּיפאנֶס
 
  
==הקיסרות הרומית==
+
לקרוא: פוליני 1990 (לקרוא שוב; לא צוחק); קרייצר 1990
  
כהכנה לנושׂא האלהת הקיסרים הרומיים קראו, בסדר זה, את: קרייצר 1990, פרייס 1980.
 
  
 
'''נושׂאים אפשריים לעבודה:'''
 
'''נושׂאים אפשריים לעבודה:'''
שורה 164: שורה 180:
  
 
==ישוע==
 
==ישוע==
#מוצא ושושלות
+
 
#שורשים יהודיים
+
<span style="background-color: rgb(0, 255, 0);">  '''לקראת 11 ינואר'''  </span>
 +
 
 +
קראו אמיתי 2010, 123-150, 208-215 (הערות)
 +
 
 +
<span style="background-color: rgb(0, 255, 0);">  '''לקראת 11 ינואר'''  </span>
  
 
==רשימה ביבליוגרפית==
 
==רשימה ביבליוגרפית==
שורה 176: שורה 196:
  
 
• Amitay, O., 2010. ''From Alexander to Jesus''. Berkeley: University of California Press.
 
• Amitay, O., 2010. ''From Alexander to Jesus''. Berkeley: University of California Press.
 +
 +
• Austin, Michel M. 2006. ''The Hellenistic World from Alexander to the Roman :Conquest: A selection of ancient sources in translation''. Cambridge University Press.
  
 
• Bosworth, A.Brian. 1977. "Alexander and Ammon",in (ed.) ''Greece and the Ancient Mediterranean in History and Prehistory: Studies Presented to Fritz Schachermeyr''. Berlin-New York, 51-75.
 
• Bosworth, A.Brian. 1977. "Alexander and Ammon",in (ed.) ''Greece and the Ancient Mediterranean in History and Prehistory: Studies Presented to Fritz Schachermeyr''. Berlin-New York, 51-75.
 +
 +
• Braund, David. 2005. "After Alexander: the Emergence of the Hellenistic World, 323-281" in Erskine, A. (ed.), ''A companion to the Hellenistic world'', Malden, MA: Blackwell, 19-34.
 +
 +
•  Chaniotis, Angelos. 2005. "The Divinity of Hellenistic Rulers", in Erskine, A. (ed.), ''A companion to the Hellenistic world'', Malden, MA: Blackwell, 431-445.
  
 
• Erickson, Kyle. 2013. "Seleucus I, Zeus and Alexander." In ''Every Inch a King: Comparative Studies on Kings and Kingship in the Ancient and Medieval Worlds.'' L. G. Mitchell and C. P. Melville (eds.). Boston: Brill. 109-127.
 
• Erickson, Kyle. 2013. "Seleucus I, Zeus and Alexander." In ''Every Inch a King: Comparative Studies on Kings and Kingship in the Ancient and Medieval Worlds.'' L. G. Mitchell and C. P. Melville (eds.). Boston: Brill. 109-127.
שורה 192: שורה 218:
  
 
•  Panagiotis P. Iossif and Catharine C. Lorber. 2009. "Celestial Imagery on the Eastern Coinage of Antiochus IV." ''Mesopotamia'' 44: 129-146.
 
•  Panagiotis P. Iossif and Catharine C. Lorber. 2009. "Celestial Imagery on the Eastern Coinage of Antiochus IV." ''Mesopotamia'' 44: 129-146.
 +
 +
• Pollini, John. 1990. "Man or God: Divine assimilation and imitation in the Late Republic and Early Principate", in (eds.) Raaflaub, K.H. and M. Toher, ''Between Republic and Empire: Interpretations of Augustus and his Principate''. Berkeley: University of California Press, 334-363.
  
 
• Price, Simon R.F. 1980. “Between Man and God: Sacrifice in the Roman Imperial Cult”, ''The Journal of Roman Studies'' 70: 28-43.
 
• Price, Simon R.F. 1980. “Between Man and God: Sacrifice in the Roman Imperial Cult”, ''The Journal of Roman Studies'' 70: 28-43.

גרסה אחרונה מ־18:59, 4 בינואר 2022

יום שלישי, 16:15-17:45 + 18:15-19:45, בניין ראשי, 631

מס׳ קורס: 22 3812 א01

שורשים ארכאים וקלאסיים

הֶרָקלֶס

סיפורי ההולדת של הרקלס

כנ״ל, למתקדמותים:

  • סכוליון על האודיסאה של הומרוס 11.266.
  • צצס, סכוליון על ליקופרון 33.
  • היגינוס, מעשיות 29.
  • פלאוטוס, אמפיטריון 97 ואילך.


מייסדי תוֹשבוֹת

לקרוא:

  • Malkin 1987, 187-203, 228-232, 261-266

הערות מקדימות:

  • מהי הקולוניזציא היוונית?
  • התפקידים המעשׂיים של המיסד, מבחירת היעד והרכבת המשלחת ועד ההתנחלות, וחלוקת נחלות, מרחב עירוני ומתחמים מקודשים
  • המשמעות התרבותית של פריצת גבולות גאוגרפיים

הוראות לפעולה:

  • לתרגול מיומנות בחירת הנושׂא: לאיזו מקור עתיק (או יותר מאחד) תפנו, כדי לנסות לרקום סביבו ודרכו עבודה? מדוע דוקא המקור הזה? מצאו את הטקסט העתיק, קראו אותו היטב, והיו מוכנותים להציג אותו בכתה לבקשתי. מי שרוצה להגדיל לעשׂות - הכינו את שעורי הבית מוקדם, ושלחו לי בדוא״ל את מראי המקום, וכמה מחשבות על איך לבנות סביבו עבודה.


טֻיראנים ומלכים, אֵוּהֶמֵרוֹס ואוהמריזם

לקרוא:

הוראות לפעולה:

  • המאמר של גרסטד עוסק באופן רשמי בשאלת הכריסמא אצל אוהמרוס. דוקא זו לא עומדת בלב הדיון שלנו. הדוגמאות שהוא מביא, בשפע, רלוונטיות מאד.
  • את המאמר של סנדרס תמצאו ב-Jstor. תוך כדי קריאת המאמר שאלו את עצמכםן: מה המקורות העתיקים החשובים ביותר, לדעתכםן, לביסוס הטענה שלו?
  • מי שרוצה להרשים אותי במיוחד, ת/ישלח לי מראש את מראי מקום החשובים ביותר, עם נימוק מדוע דוקא הם ראויים לעלות לדיון בכתה.

אלכסנדר

כהכנה לחלק של הקורס העוסק באלכסנדר:

  • צפו בשעור המוקלט במסגרת המבוא לעולם הקלאסי העוסק באלכסנדר (מס׳ 3.5 בדף הויקי); ו-
  • קראו עמ׳ 3-57 אצל גולן 1987.


המקורות העתיקים הראשיים

מוצא ועיבור

לקרוא לפי הסדר (ובסוף לחזור שוב למקורות העתיקים ולקרוא בשניה ובשלישית):

  • הקל ויארדלי 2004, 30-31
  • פלוטארכוס, אלכסנדר 1-3
  • אמיתי 2010, 9-16

הרקלס הצוֹרי

קודם כל, לצפות בוידאו של השעור המתוקשב על אלכסנדר ואז לקרוא:

  • גולן 10-26 (נרטיב היסטורי עד צוֹר, מרחיב מעבר למה שתשמעו במתוקשב)
  • אריאנוס 2.15.6 עד 2.24.6
  • דיודורוס סיקולוס 17.40
  • קורטיוס רופוס 4.2.1-15
  • יוסטינוס 11.10
  • אמיתי 2008
  • אמיתי 2010, 16-20 (שׂימו לב אם יש הבדלים באופן בו מוגש החומר כאן, לעומת הגשתו במאמר; השוו הערות שוליים לאלה שבמאמר)

הנחיות לעבודה:

  1. לצפות בוידאו ולקרוא רקע אצל גולן
  2. לקרוא את המקורות העתיקים
  3. לקרוא לאט את אמיתי 2008. לעצור אחרי כל פסקא, ולנסח את השאלה, שהפסקא עונה עליה (כל פסקא היא תשובה; לאיזו שאלה?)
  4. לתת תשׂומת לב להערות השוליים, ולנסות להבין מה מטרת כל אחד מהמקורות העתיקים והמחקרים המודרניים שאני מציין שם
  5. אילו מקורות עתיקים שלא מופיעים ברשימה למעלה משׂחקים תפקיד חשוב בבניית הטיעונים במאמר?


בן-אמון

רקע:

  • גולן 26-29

מקורות עתיקים:

  1. סטארבו (קליסתנס) 17.1.43
  2. דיודורוס סיקולוס 17.49-51
  3. קורטיוס רופוס 4.7.5-32
  4. פלוטרכוס, אלכסנדר 26.6-28.1
  5. אריאנוס 3.3-4
  6. יוסטינוס 11.11

מחקר:

  • בוזוורת׳ 1977
  • אמיתי 2001, 21-25, 172-74 (הערות)

תירגול:

  • קראו את המאמר של בוזוורת׳ ביסודיות ובאיטיות, ורשמו לצד כל פסקא עד 15 מילים, שתעזורנה לכםן להבין מה תוכנה של הפסקא, ומתוך כך כיצד מתקדם המאמר. אפשר לנסח את המילים בצורת משפט שאלה, חיווי או ציווי, ואפשר גם סתם לכתוב מילים.

אלכסנדר במזרח

לקרוא:

  • גולן 29-48
  • אמיתי 2010, 27-38, 174-80

פּרוֹסקֻינֶסיס

  • דיודורוס, תוכן העניינים של ספר 17
  • קורטיוס רופוס 8.5
  • פלוטרכוס, אלכסנדר 52-55
  • אריאנוס 4.9.9-12.7
  • יוסטינוס 12.7.1-3

הבן השלישי של זאוס

  • גולן 43-49
    • מץ אפיטום 34
    • סטראבו 15.1.7, 15.1.64
    • קורטיוס רופוס 8.10.1, 9.8.5-7
    • אריאנוס 5.1.2
    • דיודורוס 2.39
    • אמיתי 2010, 39-45, 180-182

הישורת האחרונה

לקרוא:

  • גולן 43-57
  • הקל 2006, 133-137 (על הפאיסטיון)
  • מקורות עתיקים על הפאיסטיון:
    • דיודורוס 17.114-15
    • פלוטארכוס, אלכסנדר 72
    • אריאנוס 7.14
    • יוסטינוס 12.12.11-12 (שתי הפסקאות בסוף הפרק; הפסקאות לא מופיעות באנגלית באתר)

בנוסף, תרגול בחיפושׂ ומציאות מקורות ומחקרים:

  • קראו שוב בעיון עמ׳ 49-50 אצל גולן.
  • אתרו ברשת או בספריה את המקורות העתיקים המופיעים אצל גולן, והמספרים על הוראתו של אלכסנדר ליוונים להתחיל לכבד אותו כאל. קראו אותם היטב!
  • אתרו פריטי מחקר, ספרים ומאמרים, העוסקים בשאלה זו. אין צורך לקרוא את כל המחקר, אבל עִברוּ על הערות השוליים, כדי לראות מה כבר מוכר, ומה עדיין לא.

העולם ההלניסטי

ממש בזריזות:

מקור עתיק: מכתב אנטיגונוס שׂתום-העין (Monophthalmos) לעיר סְקֵפְּסיס ותגובתה למכתב. ראו תרגום של הטקסט אצל אוסטין, 84-88 (תעודות מס׳ 38-39).

רקע על מלחמות הדיאדוכים: ברונד 2005

דיון מחקרי: חניוֹטיס 2005, 431-445

רומא הקיסרית

מלחמת האזרחים ואוגוסטוס

רקע, לצפיה:

לקרוא:


לקרוא: פוליני 1990 (לקרוא שוב; לא צוחק); קרייצר 1990


נושׂאים אפשריים לעבודה:

  • רצח קיסר והאלהתו בידי אוקטביאנוס/אוגוסטוס
  • שורשי הפולחן הקיסרי לאוגוסטוס
  • קליגולא
  • קלאודיוס

ישוע

לקראת 11 ינואר

קראו אמיתי 2010, 123-150, 208-215 (הערות)

לקראת 11 ינואר

רשימה ביבליוגרפית

• גולן, דוד. 1983. תולדות העולם ההלניסטי. י"ל מאגנס: ירושלים. בהמשך הדף נקרא לספר זה פשוט ״גולן״.

• Amitay, O., 2008. Why Did Alexander the Great Besiege Tyre?. Athenaeum: Studi di letteratura e Storia dell'antichità, 91-102.

• Amitay, O., 2010. From Alexander to Jesus. Berkeley: University of California Press.

• Austin, Michel M. 2006. The Hellenistic World from Alexander to the Roman :Conquest: A selection of ancient sources in translation. Cambridge University Press.

• Bosworth, A.Brian. 1977. "Alexander and Ammon",in (ed.) Greece and the Ancient Mediterranean in History and Prehistory: Studies Presented to Fritz Schachermeyr. Berlin-New York, 51-75.

• Braund, David. 2005. "After Alexander: the Emergence of the Hellenistic World, 323-281" in Erskine, A. (ed.), A companion to the Hellenistic world, Malden, MA: Blackwell, 19-34.

• Chaniotis, Angelos. 2005. "The Divinity of Hellenistic Rulers", in Erskine, A. (ed.), A companion to the Hellenistic world, Malden, MA: Blackwell, 431-445.

• Erickson, Kyle. 2013. "Seleucus I, Zeus and Alexander." In Every Inch a King: Comparative Studies on Kings and Kingship in the Ancient and Medieval Worlds. L. G. Mitchell and C. P. Melville (eds.). Boston: Brill. 109-127.

• Garstad, Benjamin. 2015. “Deification in Euhemerus of Messene: Charisma or Contrivance?” in (eds.) Boschung, D. & J. Hammerstaedt Das Charisma des Herrschers. Paderborn: Wilhelm Fink, 151-72.

• Heckel, Waldemar. 2006. Who's Who in the Age of Alexander the Great: Prosopography of Alexander's Empire. Malden, Mass: Wiley-Blackwell.

• Heckel, Waldemar, and J. C. Yardley. 2004. Alexander the Great: Historical Sources in Translation. Malden, Mass: Wiley-Blackwell.

• Kreitzer, Larry. 1990. “Apotheosis of the Roman Emperor”, The Biblical Archaeologist 53: 210-217.

• Malkin, Irad. 1987. Religion and colonization in ancient Greece. Leiden: Brill.

• Panagiotis P. Iossif and Catharine C. Lorber. 2009. "Celestial Imagery on the Eastern Coinage of Antiochus IV." Mesopotamia 44: 129-146.

• Pollini, John. 1990. "Man or God: Divine assimilation and imitation in the Late Republic and Early Principate", in (eds.) Raaflaub, K.H. and M. Toher, Between Republic and Empire: Interpretations of Augustus and his Principate. Berkeley: University of California Press, 334-363.

• Price, Simon R.F. 1980. “Between Man and God: Sacrifice in the Roman Imperial Cult”, The Journal of Roman Studies 70: 28-43.

• Sanders, Lionel J. 1991. "Dionysius I of Syracuse and the Origins of the Ruler Cult in the Greek World." Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte: 275-287.