הבדלים בין גרסאות בדף "גביהא בן פסיסא"
מתוך Amitay.haifa.ac.il
שורה 35: | שורה 35: | ||
*החששות לארץ-ישׂראל וקריסת האימפריא-זוטא החשמונאית | *החששות לארץ-ישׂראל וקריסת האימפריא-זוטא החשמונאית | ||
*גביהא בן-פסיסא ומתתיהו קירטוס נכד שמעון פסלוס [https://penelope.uchicago.edu/josephus/autobiog.html יוספוס, חיים, 1.3-5] - גביהא הוא סבא-רבא של יוסף בן-מתתיהו! | *גביהא בן-פסיסא ומתתיהו קירטוס נכד שמעון פסלוס [https://penelope.uchicago.edu/josephus/autobiog.html יוספוס, חיים, 1.3-5] - גביהא הוא סבא-רבא של יוסף בן-מתתיהו! | ||
+ | |||
+ | |||
+ | מסקנות ומחשבות המשך: | ||
+ | *הסכוליון מביא סיפור מימי בית שני במעטפת חז״לית מאוחרת | ||
+ | **בעת עתיקה תמיד חסרים מקורות > היו הרבה יותר סיפורים וכתבים משהגיעו לידינו! | ||
+ | **מגילת תענית כמאגר חומר כזה, בזכות הקבלה ההלכתית | ||
+ | **שאלות פתוחות על העברה בעל-פה לעומת העברה בכתב | ||
+ | *אגדה היסטורית כהתמודדות עם מציאות גיאו-פוליטית משתנה | ||
+ | *בחזרה למגילה: אתנטילו דימוסנאי מן ירושלם | ||
+ | **מכיבוש פומפיוס לפרוץ המרד הגדול | ||
+ | **מודעות היסטורית של חז״ל |
גרסה מ־09:56, 23 בפברואר 2022
איך ללמוד היסטוריא מחז״ל?
- שאלת הסוגה הספרותית
- אין מוקדם ומאוחר
אלכסנדר בירושלם (מפרק דוקטורט לספר)
- שמעון הצדיק ויוספוס - מאוחרים
- הרומאנס היהודי-סלאוקי
- בדור אחרי שנת 200 לפנ׳ (הכיבוש הסלאוקי של הארץ, מלחמת סורית חמישית)
- תקדים של אלכסנדר כמיצג שלטון אימפריאלי זר
מקורות:
- תלמוד בבלי, סנהדרין צא א; בראשית רבה סא ז
- מגילת תענית, כה סיון (ורד נעם, מגילת תענית, 2003, עמ׳ 198)
מגילת תענית, ימים טובים לישׂראל, איסור תענית ומספד:
- תוספות ללוח השנה
- מחייב הלכתית
- סכוליון
- שני כתבי יד שונים מאד!
מסקנות פילולוגיות:
- ארבע מסורות טקסטואליות, הרבה שונוּיוֹת קטנות > קוי מסירה מקבילים, חיוּת של המסורת
- מחויבות לסיפור ליבה
- סיפור אלכסנדר במקדש במסורת הארץ-ישׂראלית, לא במסורת הבבלית
איך לתזמן אגדה חז״לית?
- מגילת תענית התקבצה ונכתבה בפני הבית; הסכוליון לא. מדרש רבה ובבלי משלהי העת העתיקה
- פומפיוס הגדול והפלישה לקודש הקודשים
- פומפיוס ואלכסנדר
- ה-arcana של המקדש הירושלמי
- האסון הגדול ביותר באותו הזמן (
- החששות לארץ-ישׂראל וקריסת האימפריא-זוטא החשמונאית
- גביהא בן-פסיסא ומתתיהו קירטוס נכד שמעון פסלוס יוספוס, חיים, 1.3-5 - גביהא הוא סבא-רבא של יוסף בן-מתתיהו!
מסקנות ומחשבות המשך:
- הסכוליון מביא סיפור מימי בית שני במעטפת חז״לית מאוחרת
- בעת עתיקה תמיד חסרים מקורות > היו הרבה יותר סיפורים וכתבים משהגיעו לידינו!
- מגילת תענית כמאגר חומר כזה, בזכות הקבלה ההלכתית
- שאלות פתוחות על העברה בעל-פה לעומת העברה בכתב
- אגדה היסטורית כהתמודדות עם מציאות גיאו-פוליטית משתנה
- בחזרה למגילה: אתנטילו דימוסנאי מן ירושלם
- מכיבוש פומפיוס לפרוץ המרד הגדול
- מודעות היסטורית של חז״ל