גביהא בן פסיסא
מתוך Amitay.haifa.ac.il
איך ללמוד היסטוריא מחז״ל?
- שאלת הסוגה הספרותית
- אין מוקדם ומאוחר
אלכסנדר בירושלם (מפרק דוקטורט לספר)
- שמעון הצדיק ויוספוס - מאוחרים
- הרומאנס היהודי-סלאוקי
- בדור אחרי שנת 200 לפנ׳ (הכיבוש הסלאוקי של הארץ, מלחמת סורית חמישית)
- תקדים של אלכסנדר כמיצג שלטון אימפריאלי זר
מקורות:
- תלמוד בבלי, סנהדרין צא א; בראשית רבה סא ז
- מגילת תענית, כה סיון (ורד נעם, מגילת תענית, 2003, עמ׳ 198)
מגילת תענית, ימים טובים לישׂראל, איסור תענית ומספד:
- תוספות ללוח השנה
- מחייב הלכתית
- סכוליון
- שני כתבי יד שונים מאד!
מסקנות פילולוגיות:
- ארבע מסורות טקסטואליות, הרבה שונוּיוֹת קטנות > קוי מסירה מקבילים, חיוּת של המסורת
- מחויבות לסיפור ליבה
- סיפור אלכסנדר במקדש במסורת הארץ-ישׂראלית, לא במסורת הבבלית
איך לתזמן אגדה חז״לית?
- מגילת תענית התקבצה ונכתבה בפני הבית; הסכוליון לא. מדרש רבה ובבלי משלהי העת העתיקה
- פומפיוס הגדול והפלישה לקודש הקודשים
- החששות לארץ-ישׂראל וקריסת האימפריא-זוטא החשמונאית
- גביהא בן-פסיסא וקירטוס נכד פסלוס יוספוס, חיים, 1.3-5