הבדלים בין גרסאות בדף "חברה ומשטר ברפובליקה הרומית, תשע/ שיעור חמישי"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
מ
מ
שורה 5: שורה 5:
 
'''שיעור חמישי'''
 
'''שיעור חמישי'''
  
'''מה עשה סרוויס טוליוס''':
+
=סרוויס טוליוס=
  
 
סרוויס טוליוס <u>חילק העם למעמדות שהוגדרו לפי שומת רכוש וגיל</u>, <u>סיפקו חיילים מסוג שונה והגדירו מחדש את הצבא והפוליטיקה</u>(א).  
 
סרוויס טוליוס <u>חילק העם למעמדות שהוגדרו לפי שומת רכוש וגיל</u>, <u>סיפקו חיילים מסוג שונה והגדירו מחדש את הצבא והפוליטיקה</u>(א).  
 
 
המונח הלטיני הוא <u>Census</u>, מפקד אוכלוסין ושומת רכוש. המפקד הרומי היה שקול להצהרת הון של מס הכנסה (על מנת שניתן יהיה לסווג למעמדות).  
 
המונח הלטיני הוא <u>Census</u>, מפקד אוכלוסין ושומת רכוש. המפקד הרומי היה שקול להצהרת הון של מס הכנסה (על מנת שניתן יהיה לסווג למעמדות).  
  
 
civitas&nbsp;-&nbsp;אזרחות, המדינה\הקהילה המדינית בה מתקיימת האזרחות. Civis - אזרח. המילה מדינה, מקורה במילה עיר. המשמעות היא מקהילות פוליטיות (עיר שעומדת בלב המדינה). הנחת העבודה הבסיסית שלנו היא לא לקבל דבר כלשונו, ככתבו, עלינו תמיד לחשוד במידע ובטענות שאנו נתקלים בהם. כמעט כל תהליך שנעשה לו "זום אאוט" יגלה לנו התפתחויות ותהליכים נוספים הקשורים לאותו מאורע. שלוש השאלות שמוצגות בתחילת הפרק- מקלות על הקהל לקרוא ולהפיק את מירב התועלת מהמסמך.  
 
civitas&nbsp;-&nbsp;אזרחות, המדינה\הקהילה המדינית בה מתקיימת האזרחות. Civis - אזרח. המילה מדינה, מקורה במילה עיר. המשמעות היא מקהילות פוליטיות (עיר שעומדת בלב המדינה). הנחת העבודה הבסיסית שלנו היא לא לקבל דבר כלשונו, ככתבו, עלינו תמיד לחשוד במידע ובטענות שאנו נתקלים בהם. כמעט כל תהליך שנעשה לו "זום אאוט" יגלה לנו התפתחויות ותהליכים נוספים הקשורים לאותו מאורע. שלוש השאלות שמוצגות בתחילת הפרק- מקלות על הקהל לקרוא ולהפיק את מירב התועלת מהמסמך.  
  
'''הבנת התהליך בו גדל מספר&nbsp;השבטים''':&nbsp;
+
=הבנת התהליך בו גדל מספר&nbsp;השבטים=
  
 
<u>בשיא הרפובליקה, היו 35 שבטים</u>, מה שמעיד כנראה על התפתחות טבעית, המספר מעיד על הדבקות (מאחר והוא לא מספר טיפולוגי, נטול משמעות סמלית), <u>שבטים שנוספו עם הזמן</u>. <u>בתחילת המאה ה-5</u>, מס' השבטים הגיע ככל הנראה ל-<u>21</u>.  
 
<u>בשיא הרפובליקה, היו 35 שבטים</u>, מה שמעיד כנראה על התפתחות טבעית, המספר מעיד על הדבקות (מאחר והוא לא מספר טיפולוגי, נטול משמעות סמלית), <u>שבטים שנוספו עם הזמן</u>. <u>בתחילת המאה ה-5</u>, מס' השבטים הגיע ככל הנראה ל-<u>21</u>.  
 
 
סביר להניח, לפי קורנל, שהשבטים בחלוקה זו <u>מקבילים באופן זה או אחר לגנטס</u>, החמולות. חלק מהשמות מוכרים לנו מהאצולה הרומית.&nbsp;השמות שאנו לא מכירים שייכים ככל הנראה לחמולות שהייתה להם משמעות בתקופה של סרוויס טוליוס, וירדו מכוחן עם הזמן. כפריים. Rustic.  
 
סביר להניח, לפי קורנל, שהשבטים בחלוקה זו <u>מקבילים באופן זה או אחר לגנטס</u>, החמולות. חלק מהשמות מוכרים לנו מהאצולה הרומית.&nbsp;השמות שאנו לא מכירים שייכים ככל הנראה לחמולות שהייתה להם משמעות בתקופה של סרוויס טוליוס, וירדו מכוחן עם הזמן. כפריים. Rustic.  
 +
הפטריקים היו שכבה באוכלוסיה שהפכה להיות מובדלת בזכויותיה משאר הציבור. קבוצה שנוצרה עוד בימי המלוכה ויש&nbsp;לה פריבילגיות.Privi-legium&nbsp;מילולית: חוק פרטי, מקרה פרטי של חוק. ברגע שהחוק מתייחס לקבוצה מיוחדת, זו קבוצה שיש לה פריבילגיה. (יכול להיות גם מצב הפוך, שבו החוק מפלה קבוצה מסוימת לרעה, אך לא נשתמש לתופעה זו במילה פריבילגיה). בדמוקרטיה אמור להיות שוויון בפני החוק, הרפובליקה לא מתיימרת להעניק שוויון.
  
הפטריקים היו שכבה באוכלוסיה שהפכה להיות מובדלת בזכויותיה משאר הציבור. קבוצה שנוצרה עוד בימי המלוכה ויש&nbsp;לה פריבילגיות.Privi-legium&nbsp;מילולית: חוק פרטי, מקרה פרטי של חוק. ברגע שהחוק מתייחס לקבוצה מיוחדת, זו קבוצה שיש לה פריבילגיה. (יכול להיות גם מצב הפוך, שבו החוק מפלה קבוצה מסוימת לרעה, אך לא נשתמש לתופעה זו במילה פריבילגיה). בדמוקרטיה אמור להיות שוויון בפני החוק, הרפובליקה לא מתיימרת להעניק שוויון.
+
=איך משפחה של פטריקים נעלמת?=
  
איך משפחה של פטריקים נעלמת? (השבטים שאין להם, או לשמם, מקור ידוע)  
+
(השבטים שאין להם, או לשמם, מקור ידוע)  
  
 
*&nbsp;נסיבות טבעיות - משפחות שאין להן יורש זכר (משפחה עם הרבה בנות שנישאות לשבטים אחרים ובנים מועטים שמתים בגיל צעיר)  
 
*&nbsp;נסיבות טבעיות - משפחות שאין להן יורש זכר (משפחה עם הרבה בנות שנישאות לשבטים אחרים ובנים מועטים שמתים בגיל צעיר)  
שורה 27: שורה 26:
 
*שינוי במאזן הכוחות בתוך האוליגרכיה במעבר משלטון מלוכני לרפובליקני.&nbsp;במהפכה יסודית כל כך, שכוללת שינוי של המשטר, האוליגרכיה תעבור טלטלה עזה, ודווקא הגנטס שהיו קרובים למלוכה אמורים להיות המפסידים הגדולים ברפובליקה. לעומת זאת, כיוון שאין וואקום, אם חלק מהאוליגרכיה נעלם, או יורד, חוגים אחרים יכנסו לאוליגרכיה, במיוחד כשהמדינה הרומית גדלה. (ובמיוחד במאה הרביעית לפנה"ס, בה מתחיל האימפריאליזם.) מדינה גדולה יותר מצריכה אוליגרכיה גדולה יותר, בהתאמה.
 
*שינוי במאזן הכוחות בתוך האוליגרכיה במעבר משלטון מלוכני לרפובליקני.&nbsp;במהפכה יסודית כל כך, שכוללת שינוי של המשטר, האוליגרכיה תעבור טלטלה עזה, ודווקא הגנטס שהיו קרובים למלוכה אמורים להיות המפסידים הגדולים ברפובליקה. לעומת זאת, כיוון שאין וואקום, אם חלק מהאוליגרכיה נעלם, או יורד, חוגים אחרים יכנסו לאוליגרכיה, במיוחד כשהמדינה הרומית גדלה. (ובמיוחד במאה הרביעית לפנה"ס, בה מתחיל האימפריאליזם.) מדינה גדולה יותר מצריכה אוליגרכיה גדולה יותר, בהתאמה.
  
גילוי נאות: חשוב לנו, שקורנל אומר בשלב כלשהוא שעד כאן דיברנו על עובדות, שאבנו מידע מעובדות. מכאן ואילך, יהיו ניחושים. קורנל עוזר לנו מראש לכוון את מפלס החשד שלנו, בכל מה שהולך להגיע. זו לא פחיתות כבוד, אלא ההיפך- זו הדרך לעבוד. ניתן לשער ש.. הוא לא אותו הדבר כמו סביר מאוד ש.. בתקופה כה&nbsp;עתיקה שיש בה כל כך מעט מקורות, כדאי שנדע מתי נגמרות העובדות ומתחילות ההשערות.  
+
'''גילוי נאות'''
 +
 
 +
חשוב לנו, שקורנל אומר בשלב כלשהוא שעד כאן דיברנו על עובדות, שאבנו מידע מעובדות. מכאן ואילך, יהיו ניחושים. קורנל עוזר לנו מראש לכוון את מפלס החשד שלנו, בכל מה שהולך להגיע. זו לא פחיתות כבוד, אלא ההיפך- זו הדרך לעבוד. ניתן לשער ש.. הוא לא אותו הדבר כמו סביר מאוד ש.. בתקופה כה&nbsp;עתיקה שיש בה כל כך מעט מקורות, כדאי שנדע מתי נגמרות העובדות ומתחילות ההשערות.  
  
 
<br>
 
<br>
  
 +
=שלושה שבטים וחוקה אחת=
 
שבט - tribus. ממבנה המילה, נוכל ללמוד שהיו במקור שלושה שבטים, כשרומולוס ייסד את רומא. כלומר, המילה שבט היא לא מילה לגמרי מתאימה למצב ברומא של תקופת הרפובליקה. לשם מה היו השבטים המקומיים? שאלה זו משקפת את הטענה שהשבטים לא נוצרו מעצמם, אלא לשם מטרה מסוימת על ידי מישהו. כלומר, יש צורך, וכתוצאה מהצורך &nbsp;מתבצעת פעולה שתוצאתה השבטים. זאת בניגוד לשבטים המקראיים, שלא נוצרו על ידי אף אחד, אלא פשוט היו קיימות קבוצות שחיו באזורים שונים בישראל ובשלב כלשהוא התאחדו. <u>השבטים ברפובליקה הרומית הם תוצאה של החלטה, מלאכותיים</u>. <u>הרפורמה של השבטים שינתה את בסיס האזרחות הרומית, והגדירה מחדש את הקשרים שבהם היחידים הרומים היו קשורים לקהילה</u>. כשאנו מסתכלים על כל מדינה, אחד הדברים הראשונים שנבחן היא שאלת האזרחות, ואיך מגדירים אזרח, ומי יכול או לא יכול להיות אזרח. נראה את הקשרים בין המבנה החברתי למשטר וההיפך. חשיבות המעבר היא שהחלוקה לשבטים, <u>במקום על בסיס אריסטוקרטי</u> ועל בסיס לידה, הפכה בעקבות הרפורמה להיות <u>חלוקה על בסיס הרשמה לקנזוס ואזור המגורים</u>. השבטים ארגנו את ההרשמה לקנזוס. אחד מהיתרונות, אולי ה<u>יתרון</u> הגדול ביותר של <u>הרומאים</u>, שהתחילו כתושבי עיר קטנה באיטליה, היא עניין ה<u>שיתוף והרחבת בסיס האזרחים</u>. התפיסה הקלאסית של המדינות\הקהילות שהן אזרחיות, היא תפיסה אקסקלוסיבית, כלומר קשה להתקבל ל"מועדון האזרחות". אם נביט על הדמוקרטיה האתונאית בשיאה (המאה החמישית לפנה"ס), היא הייתה מאוד אקסקלוסיבית. אזרח אתונאי היה צריך ששני הוריו יהיו אזרחים. גר הוא מי שמצטרף לקהילה, אך אינו אזרח (כמו עובדים זרים של ימינו). המנגנון המדיני הפוליטי, באינסטינקט שלו, נגדם. הרומאים, בעיקרון, היו <u>מוכנים לקבל את כל מי שרוצה להצטרף</u> ומוכן "לשחק את המשחק". בהמשך נרחיב על ה"משחק". כל מי שהיה <u>מוכן לקבל את השפה הלטינית כשפה המובילה, להתגייס לצבא, ולקבל את העיקרון של הוותק</u>, (פז"ם) לפני פיתוח שאיפות גדולות.  
 
שבט - tribus. ממבנה המילה, נוכל ללמוד שהיו במקור שלושה שבטים, כשרומולוס ייסד את רומא. כלומר, המילה שבט היא לא מילה לגמרי מתאימה למצב ברומא של תקופת הרפובליקה. לשם מה היו השבטים המקומיים? שאלה זו משקפת את הטענה שהשבטים לא נוצרו מעצמם, אלא לשם מטרה מסוימת על ידי מישהו. כלומר, יש צורך, וכתוצאה מהצורך &nbsp;מתבצעת פעולה שתוצאתה השבטים. זאת בניגוד לשבטים המקראיים, שלא נוצרו על ידי אף אחד, אלא פשוט היו קיימות קבוצות שחיו באזורים שונים בישראל ובשלב כלשהוא התאחדו. <u>השבטים ברפובליקה הרומית הם תוצאה של החלטה, מלאכותיים</u>. <u>הרפורמה של השבטים שינתה את בסיס האזרחות הרומית, והגדירה מחדש את הקשרים שבהם היחידים הרומים היו קשורים לקהילה</u>. כשאנו מסתכלים על כל מדינה, אחד הדברים הראשונים שנבחן היא שאלת האזרחות, ואיך מגדירים אזרח, ומי יכול או לא יכול להיות אזרח. נראה את הקשרים בין המבנה החברתי למשטר וההיפך. חשיבות המעבר היא שהחלוקה לשבטים, <u>במקום על בסיס אריסטוקרטי</u> ועל בסיס לידה, הפכה בעקבות הרפורמה להיות <u>חלוקה על בסיס הרשמה לקנזוס ואזור המגורים</u>. השבטים ארגנו את ההרשמה לקנזוס. אחד מהיתרונות, אולי ה<u>יתרון</u> הגדול ביותר של <u>הרומאים</u>, שהתחילו כתושבי עיר קטנה באיטליה, היא עניין ה<u>שיתוף והרחבת בסיס האזרחים</u>. התפיסה הקלאסית של המדינות\הקהילות שהן אזרחיות, היא תפיסה אקסקלוסיבית, כלומר קשה להתקבל ל"מועדון האזרחות". אם נביט על הדמוקרטיה האתונאית בשיאה (המאה החמישית לפנה"ס), היא הייתה מאוד אקסקלוסיבית. אזרח אתונאי היה צריך ששני הוריו יהיו אזרחים. גר הוא מי שמצטרף לקהילה, אך אינו אזרח (כמו עובדים זרים של ימינו). המנגנון המדיני הפוליטי, באינסטינקט שלו, נגדם. הרומאים, בעיקרון, היו <u>מוכנים לקבל את כל מי שרוצה להצטרף</u> ומוכן "לשחק את המשחק". בהמשך נרחיב על ה"משחק". כל מי שהיה <u>מוכן לקבל את השפה הלטינית כשפה המובילה, להתגייס לצבא, ולקבל את העיקרון של הוותק</u>, (פז"ם) לפני פיתוח שאיפות גדולות.  
  
 
זה מביא אותנו בחזרה לשאלה של פוליביוס, ששאל איך רומא מצליחה להיות אימפריה ועונה- בעזרת החוקה שלה. <u>התפיסה האינקלוסיבית</u> הזו מביאה את רומא למצב שבו היא משתלטת על הים התיכון כך: כל עם שנכבש מצטרף ונהיה אזרח רומי, ואז יש הרבה יותר אזרחים עם כל מדינה שנכבשת, מה ש<u>מגדיל את כוח האדם</u> בצורה משמעותית - מאגר חדש של חיילים. האתונאים, שהייתה להם מדינה מפותחת ותרבות פורחת, וצבא חזק ואימפריה, נחלשו מאוד בעקבות מוות של 5 אלף איש בסיציליה. הרומאים סבלו מפלות איומות ונוראות, המון כאלה. צבאות שלמים נמחקו. צבאות רומיים של 10000 איש שלא חוזרים הבייתה ומפסידים במלחמה לא מוחקים את האימפריה הרומית. להיפך, היא שולחת 20000 איש. רק בתקופה הקיסרית התחיל להיות מחסור בכוח אדם באימפריה הרומית. עצם הידיעה שתבוסה לרומא ברוב המקרים, יכולה, תיאורטית, לאורך השנים להפוך את הנכבש לחלק מהמערך המנצח, מפחיתה מהרצון להלחם.  
 
זה מביא אותנו בחזרה לשאלה של פוליביוס, ששאל איך רומא מצליחה להיות אימפריה ועונה- בעזרת החוקה שלה. <u>התפיסה האינקלוסיבית</u> הזו מביאה את רומא למצב שבו היא משתלטת על הים התיכון כך: כל עם שנכבש מצטרף ונהיה אזרח רומי, ואז יש הרבה יותר אזרחים עם כל מדינה שנכבשת, מה ש<u>מגדיל את כוח האדם</u> בצורה משמעותית - מאגר חדש של חיילים. האתונאים, שהייתה להם מדינה מפותחת ותרבות פורחת, וצבא חזק ואימפריה, נחלשו מאוד בעקבות מוות של 5 אלף איש בסיציליה. הרומאים סבלו מפלות איומות ונוראות, המון כאלה. צבאות שלמים נמחקו. צבאות רומיים של 10000 איש שלא חוזרים הבייתה ומפסידים במלחמה לא מוחקים את האימפריה הרומית. להיפך, היא שולחת 20000 איש. רק בתקופה הקיסרית התחיל להיות מחסור בכוח אדם באימפריה הרומית. עצם הידיעה שתבוסה לרומא ברוב המקרים, יכולה, תיאורטית, לאורך השנים להפוך את הנכבש לחלק מהמערך המנצח, מפחיתה מהרצון להלחם.  
  
Fasces. מהמילה הלטינית Fascism פירוש המילה המקורית זרדים ארוכים שנקשרו יחד לחבילה ובזמן יציאה למלחמה היו שמים בפנים גם גרזן. מי שמחזיק בהם הוא בעל אימפריום: 1. פיקוד צבאי. 2. הזכות לשפוט אזרחים ולהפעיל נגדם ענישה גופנית.
+
Fasces- מהמילה הלטינית Fascism פירוש המילה המקורית זרדים ארוכים שנקשרו יחד לחבילה ובזמן יציאה למלחמה היו שמים בפנים גם גרזן. מי שמחזיק בהם הוא בעל '''אימפריום''': 1. פיקוד צבאי. 2. הזכות לשפוט אזרחים ולהפעיל נגדם ענישה גופנית.
  
 
המעבר מהתבססות על משפחה, על קשרי דם, על חמולתיות במובן הידוע למזרח - <u>המעבר</u> מארגון מדיני כזה <u>לארגון שבו העיקרון החשוב הוא עיקרון האזרחות ולא המשפחה</u>, <u>הופך את רומא למדינה מודרנית</u>. ברוב ימי הביניים, אין את רעיון האזרחות אלא מלכים ווסילים. הרעיון של אזרחות הופף את המדינה למאורגנת ומודרנית יותר, ניתן להגדירות כרגע קריטי ברפובליקה הרומית. לפי פוליביוס, היתרון הגדול של החוקה הרומית היה אופיה הממוזג, משטר ממוזג. הרפורמה של סרוויס טוליוס מכניסה אלמנטים דמוקרטים לתוך מונרכיה, מה שפוגע באוליגרכים. המלכים האחרונים של רומא ביססו את כוחם דווקא יותר על העם, ולא על האוליגרכיה (האחד והרבים משתפים פעולה כנגד האוליגרכיה שבתווך). בהשלכה לאתונה, אחת האירוניות הגדולות בהיסטוריה של אתונה היא שמי שהניח את היסודות לדמוקרטיה היו שני טירנים. באתונה יושב טירן, שכדי שלא יקפצו עליו האוליגרכים הותיקים מרחיב את מעמד הביניים, מסייע לעניים לרכוש משקים וכך הם מאזנים את האוליגרכיה בצד השני.
 
המעבר מהתבססות על משפחה, על קשרי דם, על חמולתיות במובן הידוע למזרח - <u>המעבר</u> מארגון מדיני כזה <u>לארגון שבו העיקרון החשוב הוא עיקרון האזרחות ולא המשפחה</u>, <u>הופך את רומא למדינה מודרנית</u>. ברוב ימי הביניים, אין את רעיון האזרחות אלא מלכים ווסילים. הרעיון של אזרחות הופף את המדינה למאורגנת ומודרנית יותר, ניתן להגדירות כרגע קריטי ברפובליקה הרומית. לפי פוליביוס, היתרון הגדול של החוקה הרומית היה אופיה הממוזג, משטר ממוזג. הרפורמה של סרוויס טוליוס מכניסה אלמנטים דמוקרטים לתוך מונרכיה, מה שפוגע באוליגרכים. המלכים האחרונים של רומא ביססו את כוחם דווקא יותר על העם, ולא על האוליגרכיה (האחד והרבים משתפים פעולה כנגד האוליגרכיה שבתווך). בהשלכה לאתונה, אחת האירוניות הגדולות בהיסטוריה של אתונה היא שמי שהניח את היסודות לדמוקרטיה היו שני טירנים. באתונה יושב טירן, שכדי שלא יקפצו עליו האוליגרכים הותיקים מרחיב את מעמד הביניים, מסייע לעניים לרכוש משקים וכך הם מאזנים את האוליגרכיה בצד השני.

גרסה מ־08:19, 13 במאי 2010

תש"ע - חברה ומשטר ברפובליקה הרומית

חברה ומשטר ברפובליקה הרומית, תש"ע - סיכומי שעור

שיעור חמישי

סרוויס טוליוס

סרוויס טוליוס חילק העם למעמדות שהוגדרו לפי שומת רכוש וגיל, סיפקו חיילים מסוג שונה והגדירו מחדש את הצבא והפוליטיקה(א). המונח הלטיני הוא Census, מפקד אוכלוסין ושומת רכוש. המפקד הרומי היה שקול להצהרת הון של מס הכנסה (על מנת שניתן יהיה לסווג למעמדות).

civitas - אזרחות, המדינה\הקהילה המדינית בה מתקיימת האזרחות. Civis - אזרח. המילה מדינה, מקורה במילה עיר. המשמעות היא מקהילות פוליטיות (עיר שעומדת בלב המדינה). הנחת העבודה הבסיסית שלנו היא לא לקבל דבר כלשונו, ככתבו, עלינו תמיד לחשוד במידע ובטענות שאנו נתקלים בהם. כמעט כל תהליך שנעשה לו "זום אאוט" יגלה לנו התפתחויות ותהליכים נוספים הקשורים לאותו מאורע. שלוש השאלות שמוצגות בתחילת הפרק- מקלות על הקהל לקרוא ולהפיק את מירב התועלת מהמסמך.

הבנת התהליך בו גדל מספר השבטים

בשיא הרפובליקה, היו 35 שבטים, מה שמעיד כנראה על התפתחות טבעית, המספר מעיד על הדבקות (מאחר והוא לא מספר טיפולוגי, נטול משמעות סמלית), שבטים שנוספו עם הזמן. בתחילת המאה ה-5, מס' השבטים הגיע ככל הנראה ל-21. סביר להניח, לפי קורנל, שהשבטים בחלוקה זו מקבילים באופן זה או אחר לגנטס, החמולות. חלק מהשמות מוכרים לנו מהאצולה הרומית. השמות שאנו לא מכירים שייכים ככל הנראה לחמולות שהייתה להם משמעות בתקופה של סרוויס טוליוס, וירדו מכוחן עם הזמן. כפריים. Rustic. הפטריקים היו שכבה באוכלוסיה שהפכה להיות מובדלת בזכויותיה משאר הציבור. קבוצה שנוצרה עוד בימי המלוכה ויש לה פריבילגיות.Privi-legium מילולית: חוק פרטי, מקרה פרטי של חוק. ברגע שהחוק מתייחס לקבוצה מיוחדת, זו קבוצה שיש לה פריבילגיה. (יכול להיות גם מצב הפוך, שבו החוק מפלה קבוצה מסוימת לרעה, אך לא נשתמש לתופעה זו במילה פריבילגיה). בדמוקרטיה אמור להיות שוויון בפני החוק, הרפובליקה לא מתיימרת להעניק שוויון.

איך משפחה של פטריקים נעלמת?

(השבטים שאין להם, או לשמם, מקור ידוע)

  •  נסיבות טבעיות - משפחות שאין להן יורש זכר (משפחה עם הרבה בנות שנישאות לשבטים אחרים ובנים מועטים שמתים בגיל צעיר)
  •  מוות במלחמה, ברפובליקה הרומית יש כל הזמן מלחמות. בנוסף, היה נהוג שמלחמות לפעמים הן תהליך בו הגנטס יוצא למלחמה, כעניין שקיבל על עצמו. לעיתים בשדה הקרב, הגנטס נוחל הפסד מוחץ וכמעט שנכחד ביום אחד.
  • שינוי במאזן הכוחות בתוך האוליגרכיה במעבר משלטון מלוכני לרפובליקני. במהפכה יסודית כל כך, שכוללת שינוי של המשטר, האוליגרכיה תעבור טלטלה עזה, ודווקא הגנטס שהיו קרובים למלוכה אמורים להיות המפסידים הגדולים ברפובליקה. לעומת זאת, כיוון שאין וואקום, אם חלק מהאוליגרכיה נעלם, או יורד, חוגים אחרים יכנסו לאוליגרכיה, במיוחד כשהמדינה הרומית גדלה. (ובמיוחד במאה הרביעית לפנה"ס, בה מתחיל האימפריאליזם.) מדינה גדולה יותר מצריכה אוליגרכיה גדולה יותר, בהתאמה.

גילוי נאות

חשוב לנו, שקורנל אומר בשלב כלשהוא שעד כאן דיברנו על עובדות, שאבנו מידע מעובדות. מכאן ואילך, יהיו ניחושים. קורנל עוזר לנו מראש לכוון את מפלס החשד שלנו, בכל מה שהולך להגיע. זו לא פחיתות כבוד, אלא ההיפך- זו הדרך לעבוד. ניתן לשער ש.. הוא לא אותו הדבר כמו סביר מאוד ש.. בתקופה כה עתיקה שיש בה כל כך מעט מקורות, כדאי שנדע מתי נגמרות העובדות ומתחילות ההשערות.


שלושה שבטים וחוקה אחת

שבט - tribus. ממבנה המילה, נוכל ללמוד שהיו במקור שלושה שבטים, כשרומולוס ייסד את רומא. כלומר, המילה שבט היא לא מילה לגמרי מתאימה למצב ברומא של תקופת הרפובליקה. לשם מה היו השבטים המקומיים? שאלה זו משקפת את הטענה שהשבטים לא נוצרו מעצמם, אלא לשם מטרה מסוימת על ידי מישהו. כלומר, יש צורך, וכתוצאה מהצורך  מתבצעת פעולה שתוצאתה השבטים. זאת בניגוד לשבטים המקראיים, שלא נוצרו על ידי אף אחד, אלא פשוט היו קיימות קבוצות שחיו באזורים שונים בישראל ובשלב כלשהוא התאחדו. השבטים ברפובליקה הרומית הם תוצאה של החלטה, מלאכותיים. הרפורמה של השבטים שינתה את בסיס האזרחות הרומית, והגדירה מחדש את הקשרים שבהם היחידים הרומים היו קשורים לקהילה. כשאנו מסתכלים על כל מדינה, אחד הדברים הראשונים שנבחן היא שאלת האזרחות, ואיך מגדירים אזרח, ומי יכול או לא יכול להיות אזרח. נראה את הקשרים בין המבנה החברתי למשטר וההיפך. חשיבות המעבר היא שהחלוקה לשבטים, במקום על בסיס אריסטוקרטי ועל בסיס לידה, הפכה בעקבות הרפורמה להיות חלוקה על בסיס הרשמה לקנזוס ואזור המגורים. השבטים ארגנו את ההרשמה לקנזוס. אחד מהיתרונות, אולי היתרון הגדול ביותר של הרומאים, שהתחילו כתושבי עיר קטנה באיטליה, היא עניין השיתוף והרחבת בסיס האזרחים. התפיסה הקלאסית של המדינות\הקהילות שהן אזרחיות, היא תפיסה אקסקלוסיבית, כלומר קשה להתקבל ל"מועדון האזרחות". אם נביט על הדמוקרטיה האתונאית בשיאה (המאה החמישית לפנה"ס), היא הייתה מאוד אקסקלוסיבית. אזרח אתונאי היה צריך ששני הוריו יהיו אזרחים. גר הוא מי שמצטרף לקהילה, אך אינו אזרח (כמו עובדים זרים של ימינו). המנגנון המדיני הפוליטי, באינסטינקט שלו, נגדם. הרומאים, בעיקרון, היו מוכנים לקבל את כל מי שרוצה להצטרף ומוכן "לשחק את המשחק". בהמשך נרחיב על ה"משחק". כל מי שהיה מוכן לקבל את השפה הלטינית כשפה המובילה, להתגייס לצבא, ולקבל את העיקרון של הוותק, (פז"ם) לפני פיתוח שאיפות גדולות.

זה מביא אותנו בחזרה לשאלה של פוליביוס, ששאל איך רומא מצליחה להיות אימפריה ועונה- בעזרת החוקה שלה. התפיסה האינקלוסיבית הזו מביאה את רומא למצב שבו היא משתלטת על הים התיכון כך: כל עם שנכבש מצטרף ונהיה אזרח רומי, ואז יש הרבה יותר אזרחים עם כל מדינה שנכבשת, מה שמגדיל את כוח האדם בצורה משמעותית - מאגר חדש של חיילים. האתונאים, שהייתה להם מדינה מפותחת ותרבות פורחת, וצבא חזק ואימפריה, נחלשו מאוד בעקבות מוות של 5 אלף איש בסיציליה. הרומאים סבלו מפלות איומות ונוראות, המון כאלה. צבאות שלמים נמחקו. צבאות רומיים של 10000 איש שלא חוזרים הבייתה ומפסידים במלחמה לא מוחקים את האימפריה הרומית. להיפך, היא שולחת 20000 איש. רק בתקופה הקיסרית התחיל להיות מחסור בכוח אדם באימפריה הרומית. עצם הידיעה שתבוסה לרומא ברוב המקרים, יכולה, תיאורטית, לאורך השנים להפוך את הנכבש לחלק מהמערך המנצח, מפחיתה מהרצון להלחם.

Fasces- מהמילה הלטינית Fascism פירוש המילה המקורית זרדים ארוכים שנקשרו יחד לחבילה ובזמן יציאה למלחמה היו שמים בפנים גם גרזן. מי שמחזיק בהם הוא בעל אימפריום: 1. פיקוד צבאי. 2. הזכות לשפוט אזרחים ולהפעיל נגדם ענישה גופנית.

המעבר מהתבססות על משפחה, על קשרי דם, על חמולתיות במובן הידוע למזרח - המעבר מארגון מדיני כזה לארגון שבו העיקרון החשוב הוא עיקרון האזרחות ולא המשפחה, הופך את רומא למדינה מודרנית. ברוב ימי הביניים, אין את רעיון האזרחות אלא מלכים ווסילים. הרעיון של אזרחות הופף את המדינה למאורגנת ומודרנית יותר, ניתן להגדירות כרגע קריטי ברפובליקה הרומית. לפי פוליביוס, היתרון הגדול של החוקה הרומית היה אופיה הממוזג, משטר ממוזג. הרפורמה של סרוויס טוליוס מכניסה אלמנטים דמוקרטים לתוך מונרכיה, מה שפוגע באוליגרכים. המלכים האחרונים של רומא ביססו את כוחם דווקא יותר על העם, ולא על האוליגרכיה (האחד והרבים משתפים פעולה כנגד האוליגרכיה שבתווך). בהשלכה לאתונה, אחת האירוניות הגדולות בהיסטוריה של אתונה היא שמי שהניח את היסודות לדמוקרטיה היו שני טירנים. באתונה יושב טירן, שכדי שלא יקפצו עליו האוליגרכים הותיקים מרחיב את מעמד הביניים, מסייע לעניים לרכוש משקים וכך הם מאזנים את האוליגרכיה בצד השני.