הבדלים בין גרסאות בדף "מיתוס והיסטוריא - תשעח"

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
(מקרה בוחן: עבדלונֻימוס מלך צור)
 
(40 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
#מבוא
+
== מטלות והערכה ==
#אפיפניות? חזיונות מערה?
+
במסגרת הקורס יש שתי רמות אפשריות להגשת המטלה המסכמת: (א) '''עבודה סמינריונית''' (היקף 6000-8000 מילה); או (ב) '''עבודה קטנה''' (3000-4000 מילה). בשתי הרמות מוגדרת ההשתתפות בקורס ברמת עובר/לא עובר. ההערכה תמסר לתלמידות/ים בכתב ובפירוט, על סמך המטלות המוגשות. בשתי האפשרויות יש לכתוב לעניין בלבד, '''ללא מריחות כלל'''. בשתי האפשרויות '''חובה להתיעץ אתי לפני בחירת הנושׂא לעבודה'''.
#לוי-שטראוס  
+
 
#ממטיקא
+
מסלול העבודה הקטנה מכיל שלושה נתיבים:
#קהילות מדומינות
+
#'''ניתוח מאמר או ספר:''' במסלול זה תבחרו פריט אקדמי מחקרי (ספר, מאמר וכיו״ב) העוסק בשאלות מֻיתוס והיסטוריא, ותנתחו אותו באופן יסודי ביותר. הניתוח יכלול בדיקת הערות השוליים, התייחסות למהלכים הרטוריים של הכותב/ת, אופי ההתייחסות למֻיתוסים (מתודולוגיא), והערכה שלך את מידת התקפות והשכנוע של הטיעון המרכזי. יש לצרף עותק של פריט המחקר לעבודה בעת ההגשה.
#פוקויאמא וקץ ההיסטוריא
+
#'''ניתוח מֻיתוס:''' במסלול זה תבחרו מקרה מבחן של מֻיתוס והיסטוריא מתוך המרחב הכללי של '''תרבות המערב בעת העתיקה'''. כאן תנתחו את המיתוס בכלים שלמדנו בכתה, ותתייחסו אליו הן במסגרת המתודולוגית-תאורטית הכללית, הן כמופע ספציפי התלוי בזמן ובמקום.
#קולקובסקי: תרגיל כתיבת מֻיתוס
+
#'''סיכום הקורס:''' במסלול זה תכתבו חיבור, שיהוה (כביכול) הכנה, או אולי אפילו תחליף לקורס, עבור תלמידותי העתיד. איך אפשר להסביר ב-3000 עד 4000 מילה את כל מה שצריך לדעת כדי להצליח בקורס, מבלי להיות נוכח/ת בו?
#רדיפות דומיטיאנוס כמקרה בוחן
+
 
 +
== נושׂאים לדיון ==
 +
=== מבוא ===
 +
30 אוקטובר
 +
 
 +
*מהו מֻיתוס?
 +
*מהי היסטוריא?
 +
*אמת ועובדות, ספרות זולה (1:51:47 לסוף)
 +
*אמת ועובדות לפי עמוס עוז, [http://books.google.co.il/books?id=YD_IqvIbjkUC&pg=PA41&lpg=PA41&dq=%22%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%91%D7%94+%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%AA+%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%AA+%D7%A1%D7%91%D7%AA%D7%99%22&source=bl&ots=kXE9OrmVI8&sig=KRTfQuScJ95oKRFu6Je-iyLDimM&hl=iw&ei=JwxhTYqVJ8Sx8gPe1Jxa&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CB8Q6AEwAw#v=onepage&q=%22%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%91%D7%94%20%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%AA%20%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%AA%20%D7%A1%D7%91%D7%AA%D7%99%22&f=false ''סיפור על אהבה וחושך'', 2002:41-42]
 +
 
 +
=== קץ ההיסטוריא ===
 +
6 נובמבר
 +
 
 +
'''חוב מהשעור הקודם:''' <br />
 +
[https://www.youtube.com/watch?v=2HQh4YRw9H8 הנה הקטע] מתוך ״ספרות זולה״ שלא הצלחתי להקרין בכתה. תמצאו שם דיון מרתק בסוגיית האמת והעובדות. מומלץ לצפות בכל הסרט, כמובן. יש בנטפליקס.
 +
 
 +
'''לשעור הבא:'''
 +
*לקרוא את מאמרו של פראנסיס פוקויאמא, End of History?: [https://www.embl.de/aboutus/science_society/discussion/discussion_2006/ref1-22june06.pdf למאמר]
 +
*ואת [http://www.kirjasilta.net/ha-berit/Haz_ln.1.html חזון יוחנן], מתחילתו ועד סופו. (מתחיל קצת איטי, אבל מלא אקשן ולא ארוך).
 +
*כמובן, יש לברר מה טיבם של שני הטקסטים, מי כתב אותם, מתי ובאיזו שׂפה.
 +
 
 +
=== אמונה, מֻיתוס וביולוגיא ===
 +
13 נובמבר
 +
 
 +
'''לקריאה:'''
 +
#.Ustinova, Yulia. 2009. "Cave Experiences and Ancient Greek Oracles", ''Time and Mind: the Journal of Archaeology, Consciousness and Culture'' , 2: 265–286.
 +
#.Herman, Gabriel. 2011. “Greek Epiphanies and the Sensed Presence”, ''Historia'' 60: 1–31.
 +
 
 +
=== קהילות מדומינות ===
 +
20 נובמבר
 +
 
 +
'''לקריאה:'''
 +
*Anderson, Benedict. 1983. ''Imagined Communities''. London: Verso. 1–7.
 +
*הררי, יובל נח. 2011. '''קיצור תולדות האנושות'''. אור יהודה: דביר, 29-47, 104-138, 211-247.
 +
 
 +
=== לוי-שטראוס וסטרוקטורליזם===
 +
 
 +
לקראת השעור של 27 נובמבר יש:
 +
*לקרוא: Lévi-Strauss, Claude. 1955. "The Structural Study of Myth", ''The Journal of American Folklore'' 68: 428-444
 +
**נסחו לעצמכםן: מהם העקרונות והכלים שמציע לוי-שטראוס לניתוח מֻיתוסים?
 +
*לקרוא את הגרסאות הללו למֻיתוס של מרסֻיאס:
 +
*#Diodorus Siculus 3.59.1-6 י [http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Diodorus_Siculus/3D*.html תרגום אנגלי].
 +
*#Apollodoros, ''Library'' 1.4.2 י [http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.01.0022:text=Library:book=1:chapter=4 תרגום אנגלי].
 +
*#Hyginus, ''Fabulae'' 165, 191 י [http://www.theoi.com/Text/HyginusFabulae4.html תרגום אנגלי].
 +
*#Ovidius, ''Metamorphoses'' 6.382-400 י [http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Ov.+Met.+6.388&fromdoc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0028 תרגום אנגלי]
 +
*#Charlie Daniels Band, The Devil Went Down to Georgia י [https://www.youtube.com/watch?v=K6RUg-NkjY4 להאזנה וקריאה].
 +
*לנתח את המֻיתוס של מרסֻיאס לפי העקרונות והכלים שהציע לוי-שטראוס.
 +
 
 +
=== ממטיקא ===
 +
 
 +
לקראת <big>'''4 דצמבר'''</big> יש:
 +
*לקרוא את '''דוקינס''', ריצ׳רד. 1991. '''הגן האנוכיי'''. ת״א: דביר. (תרגום: עמנואל לוטם. מהדורה אנגלית ראשונה: 1976; מהדורה אנגלית שניה: 1989). יש לקרוא את פרק יא (200-212), עם ההערות שלו (347-360). אפשר לדלג בין הפרק להערות, לקרוא את הפרק ואז את ההערות, או קודם את ההערות ואז את הפרק.
 +
*מומלץ גם לערוך היכרות (דרך הספר או בערוצים אחרים) עם ההסבר של דוקינס לאבולוציא הגנטית.
 +
 
 +
לקראת <big>'''11 דצמבר'''</big> יש:
 +
*לקרוא את '''בלקמור''', סוזן. 2009. מכונת המֵמים. אור-יהודה: כנרת-זמורה ביתן-דביר. (תרגום: עמוס כרמל. עם הקדמה מאת ריצ’רד דוקינס ומבוא מאת יוני מזרחי. מהדורה אנגלית: 1999). עמודים 9-43, 77-116, 300-322.
 +
 
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
 
 +
* פריט רשימה עם תבליטים
 +
=== קולקובסקי: תרגיל כתיבת מֻיתוס ===
 +
 
 +
*קראו את מאמרו של קולקובסקי = Kołakowski, Leszek. 1986. "Emperor Kennedy Legend: A New Anthropological Debate", ''Salmagundi'' 72: 211-17.
 +
*כתבו מחקר מֻיתולוגי משלכםן, ההולך בעקבות הדוגמא שנתן קולקובסקי.
 +
 
 +
18 דצמבר - הגשת התרגיל
 +
 
 +
25 דצמבר: חופשת חג המולד
 +
 
 +
=== מקרה בוחן: עבדלונֻימוס מלך צור ===
 +
'''לקראת 1 ינואר:'''
 +
 
 +
כמקרה בוחן למחקר מֻיתהיסטורי נעסוק בסיפור המלכתו של עבדלונֻימוס על העיר צידון בידי אלכסנדר הגדול. כהכנה לקראת השעור, יש לבצע המטלות הבאות:
 +
*לצפות בשעור על אלכסנדר הגדול (מס׳ 5) בשעור [[העולם הקלאסי - מתוקשב#אלכסנדר הגדול|העולם הקלאסי]].
 +
*לקרוא את הגרסאות השונות של הסיפור, כפי שהן מסופרות על ידי הסופרים הבאים:
 +
#[[Curtius Rufus 4.1.15-26|קוּרטיוּס רוּפוּס 4.1.15-26]] ([http://penelope.uchicago.edu/Thayer/L/Roman/Texts/Curtius/4*.html באתר Lacus Curtius])
 +
#[http://www.forumromanum.org/literature/justin/english/trans11.html#10 יוּסטינוּס (11.10.9-11)]
 +
#[http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Diodorus_Siculus/17C*.html#47 דִיוֹדוֹרוֹס מסיציליא 17.47]
 +
#פְּלוּטָרכוֹס, על מזלו של אלכסנדר 340d ([http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Plut.+De+Alex.+340d&fromdoc=Perseus%3Atext%3A2008.01.0229 ליוונית])  [[Plutarch, on the Virtue of Alexander the Great 340d]]
 +
**יש לערוך היכרות עם הסופרים השונים
 +
**יש לקרוא קדימה ואחורה מעבר לסיפור עצמו, כדי להבין את מקומו ברצף העלילתי (אם הקישור אינו נותן את ההקשר, הפגינו תושיה באיתור הטקסט!)
 +
**יש לערוך השוואה בין הסיפורים השונים: מה שווה ומה שונה?
 +
*לקרוא את המאמר הבא: Stanley M. Burstein. 2007. "The gardener became a king, or did he?: the case of Abdalonymus of Sidon", in: Heckel W. (ed.), Alexander's Empire: Formulation to Decay. Claremnot: Regina, 139-149. (המאמר בגוגל דרייב שהשתמשנו בו עד כה).
 +
 
 +
'''לקראת 8 ינואר:'''
 +
*לקרוא:
 +
*#שוב את המקורות ואת ההערות שרשמתםן לכםן על המאמר של בורשטיין
 +
*#את החומר בדף [[אלכסנדר ועבדלונימוס]]
 +
*#עמ׳ 181-86 מתוך בוזוורת׳ 2003 = Bosworth, A.B., 2003. "Plus çça change… Ancient Historians and their Sources". ''Classical Antiquity'', 22(2), pp.167-198. י [http://www.jstor.org/stable/pdf/10.1525/ca.2003.22.2.167.pdf פדפ, ג׳ייסטור]
 +
*#פרק 20 מתוך פרנקלין 2016 = Franklin, John Curtis. 2016. ''Kinyras: The Divine Lyre''. Hellenic Studies Series 70. Washington, DC: Center for Hellenic Studies. [https://chs.harvard.edu/CHS/article/display/6358 בקישור זה]
 +
*לחשוב ולמצוא מה '''אני''' צריך לקרוא כדי להמשיך את המחקר.
 +
 
 +
<br />
 +
15 ינואר

גרסה אחרונה מ־17:42, 3 בינואר 2018

מטלות והערכה

במסגרת הקורס יש שתי רמות אפשריות להגשת המטלה המסכמת: (א) עבודה סמינריונית (היקף 6000-8000 מילה); או (ב) עבודה קטנה (3000-4000 מילה). בשתי הרמות מוגדרת ההשתתפות בקורס ברמת עובר/לא עובר. ההערכה תמסר לתלמידות/ים בכתב ובפירוט, על סמך המטלות המוגשות. בשתי האפשרויות יש לכתוב לעניין בלבד, ללא מריחות כלל. בשתי האפשרויות חובה להתיעץ אתי לפני בחירת הנושׂא לעבודה.

מסלול העבודה הקטנה מכיל שלושה נתיבים:

  1. ניתוח מאמר או ספר: במסלול זה תבחרו פריט אקדמי מחקרי (ספר, מאמר וכיו״ב) העוסק בשאלות מֻיתוס והיסטוריא, ותנתחו אותו באופן יסודי ביותר. הניתוח יכלול בדיקת הערות השוליים, התייחסות למהלכים הרטוריים של הכותב/ת, אופי ההתייחסות למֻיתוסים (מתודולוגיא), והערכה שלך את מידת התקפות והשכנוע של הטיעון המרכזי. יש לצרף עותק של פריט המחקר לעבודה בעת ההגשה.
  2. ניתוח מֻיתוס: במסלול זה תבחרו מקרה מבחן של מֻיתוס והיסטוריא מתוך המרחב הכללי של תרבות המערב בעת העתיקה. כאן תנתחו את המיתוס בכלים שלמדנו בכתה, ותתייחסו אליו הן במסגרת המתודולוגית-תאורטית הכללית, הן כמופע ספציפי התלוי בזמן ובמקום.
  3. סיכום הקורס: במסלול זה תכתבו חיבור, שיהוה (כביכול) הכנה, או אולי אפילו תחליף לקורס, עבור תלמידותי העתיד. איך אפשר להסביר ב-3000 עד 4000 מילה את כל מה שצריך לדעת כדי להצליח בקורס, מבלי להיות נוכח/ת בו?

נושׂאים לדיון

מבוא

30 אוקטובר

קץ ההיסטוריא

6 נובמבר

חוב מהשעור הקודם:
הנה הקטע מתוך ״ספרות זולה״ שלא הצלחתי להקרין בכתה. תמצאו שם דיון מרתק בסוגיית האמת והעובדות. מומלץ לצפות בכל הסרט, כמובן. יש בנטפליקס.

לשעור הבא:

  • לקרוא את מאמרו של פראנסיס פוקויאמא, End of History?: למאמר
  • ואת חזון יוחנן, מתחילתו ועד סופו. (מתחיל קצת איטי, אבל מלא אקשן ולא ארוך).
  • כמובן, יש לברר מה טיבם של שני הטקסטים, מי כתב אותם, מתי ובאיזו שׂפה.

אמונה, מֻיתוס וביולוגיא

13 נובמבר

לקריאה:

  1. .Ustinova, Yulia. 2009. "Cave Experiences and Ancient Greek Oracles", Time and Mind: the Journal of Archaeology, Consciousness and Culture , 2: 265–286.
  2. .Herman, Gabriel. 2011. “Greek Epiphanies and the Sensed Presence”, Historia 60: 1–31.

קהילות מדומינות

20 נובמבר

לקריאה:

  • Anderson, Benedict. 1983. Imagined Communities. London: Verso. 1–7.
  • הררי, יובל נח. 2011. קיצור תולדות האנושות. אור יהודה: דביר, 29-47, 104-138, 211-247.

לוי-שטראוס וסטרוקטורליזם

לקראת השעור של 27 נובמבר יש:

  • לקרוא: Lévi-Strauss, Claude. 1955. "The Structural Study of Myth", The Journal of American Folklore 68: 428-444
    • נסחו לעצמכםן: מהם העקרונות והכלים שמציע לוי-שטראוס לניתוח מֻיתוסים?
  • לקרוא את הגרסאות הללו למֻיתוס של מרסֻיאס:
    1. Diodorus Siculus 3.59.1-6 י תרגום אנגלי.
    2. Apollodoros, Library 1.4.2 י תרגום אנגלי.
    3. Hyginus, Fabulae 165, 191 י תרגום אנגלי.
    4. Ovidius, Metamorphoses 6.382-400 י תרגום אנגלי
    5. Charlie Daniels Band, The Devil Went Down to Georgia י להאזנה וקריאה.
  • לנתח את המֻיתוס של מרסֻיאס לפי העקרונות והכלים שהציע לוי-שטראוס.

ממטיקא

לקראת 4 דצמבר יש:

  • לקרוא את דוקינס, ריצ׳רד. 1991. הגן האנוכיי. ת״א: דביר. (תרגום: עמנואל לוטם. מהדורה אנגלית ראשונה: 1976; מהדורה אנגלית שניה: 1989). יש לקרוא את פרק יא (200-212), עם ההערות שלו (347-360). אפשר לדלג בין הפרק להערות, לקרוא את הפרק ואז את ההערות, או קודם את ההערות ואז את הפרק.
  • מומלץ גם לערוך היכרות (דרך הספר או בערוצים אחרים) עם ההסבר של דוקינס לאבולוציא הגנטית.

לקראת 11 דצמבר יש:

  • לקרוא את בלקמור, סוזן. 2009. מכונת המֵמים. אור-יהודה: כנרת-זמורה ביתן-דביר. (תרגום: עמוס כרמל. עם הקדמה מאת ריצ’רד דוקינס ומבוא מאת יוני מזרחי. מהדורה אנגלית: 1999). עמודים 9-43, 77-116, 300-322.




  • פריט רשימה עם תבליטים

קולקובסקי: תרגיל כתיבת מֻיתוס

  • קראו את מאמרו של קולקובסקי = Kołakowski, Leszek. 1986. "Emperor Kennedy Legend: A New Anthropological Debate", Salmagundi 72: 211-17.
  • כתבו מחקר מֻיתולוגי משלכםן, ההולך בעקבות הדוגמא שנתן קולקובסקי.

18 דצמבר - הגשת התרגיל

25 דצמבר: חופשת חג המולד

מקרה בוחן: עבדלונֻימוס מלך צור

לקראת 1 ינואר:

כמקרה בוחן למחקר מֻיתהיסטורי נעסוק בסיפור המלכתו של עבדלונֻימוס על העיר צידון בידי אלכסנדר הגדול. כהכנה לקראת השעור, יש לבצע המטלות הבאות:

  • לצפות בשעור על אלכסנדר הגדול (מס׳ 5) בשעור העולם הקלאסי.
  • לקרוא את הגרסאות השונות של הסיפור, כפי שהן מסופרות על ידי הסופרים הבאים:
  1. קוּרטיוּס רוּפוּס 4.1.15-26 (באתר Lacus Curtius)
  2. יוּסטינוּס (11.10.9-11)
  3. דִיוֹדוֹרוֹס מסיציליא 17.47
  4. פְּלוּטָרכוֹס, על מזלו של אלכסנדר 340d (ליוונית) Plutarch, on the Virtue of Alexander the Great 340d
    • יש לערוך היכרות עם הסופרים השונים
    • יש לקרוא קדימה ואחורה מעבר לסיפור עצמו, כדי להבין את מקומו ברצף העלילתי (אם הקישור אינו נותן את ההקשר, הפגינו תושיה באיתור הטקסט!)
    • יש לערוך השוואה בין הסיפורים השונים: מה שווה ומה שונה?
  • לקרוא את המאמר הבא: Stanley M. Burstein. 2007. "The gardener became a king, or did he?: the case of Abdalonymus of Sidon", in: Heckel W. (ed.), Alexander's Empire: Formulation to Decay. Claremnot: Regina, 139-149. (המאמר בגוגל דרייב שהשתמשנו בו עד כה).

לקראת 8 ינואר:

  • לקרוא:
    1. שוב את המקורות ואת ההערות שרשמתםן לכםן על המאמר של בורשטיין
    2. את החומר בדף אלכסנדר ועבדלונימוס
    3. עמ׳ 181-86 מתוך בוזוורת׳ 2003 = Bosworth, A.B., 2003. "Plus çça change… Ancient Historians and their Sources". Classical Antiquity, 22(2), pp.167-198. י פדפ, ג׳ייסטור
    4. פרק 20 מתוך פרנקלין 2016 = Franklin, John Curtis. 2016. Kinyras: The Divine Lyre. Hellenic Studies Series 70. Washington, DC: Center for Hellenic Studies. בקישור זה
  • לחשוב ולמצוא מה אני צריך לקרוא כדי להמשיך את המחקר.


15 ינואר