הבדלים בין גרסאות בדף "מיתוס והיסטוריא - תשעח"
(←מקרה בוחן: עבדלונֻימוס מלך צור) |
|||
(30 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
+ | == מטלות והערכה == | ||
+ | במסגרת הקורס יש שתי רמות אפשריות להגשת המטלה המסכמת: (א) '''עבודה סמינריונית''' (היקף 6000-8000 מילה); או (ב) '''עבודה קטנה''' (3000-4000 מילה). בשתי הרמות מוגדרת ההשתתפות בקורס ברמת עובר/לא עובר. ההערכה תמסר לתלמידות/ים בכתב ובפירוט, על סמך המטלות המוגשות. בשתי האפשרויות יש לכתוב לעניין בלבד, '''ללא מריחות כלל'''. בשתי האפשרויות '''חובה להתיעץ אתי לפני בחירת הנושׂא לעבודה'''. | ||
+ | |||
+ | מסלול העבודה הקטנה מכיל שלושה נתיבים: | ||
+ | #'''ניתוח מאמר או ספר:''' במסלול זה תבחרו פריט אקדמי מחקרי (ספר, מאמר וכיו״ב) העוסק בשאלות מֻיתוס והיסטוריא, ותנתחו אותו באופן יסודי ביותר. הניתוח יכלול בדיקת הערות השוליים, התייחסות למהלכים הרטוריים של הכותב/ת, אופי ההתייחסות למֻיתוסים (מתודולוגיא), והערכה שלך את מידת התקפות והשכנוע של הטיעון המרכזי. יש לצרף עותק של פריט המחקר לעבודה בעת ההגשה. | ||
+ | #'''ניתוח מֻיתוס:''' במסלול זה תבחרו מקרה מבחן של מֻיתוס והיסטוריא מתוך המרחב הכללי של '''תרבות המערב בעת העתיקה'''. כאן תנתחו את המיתוס בכלים שלמדנו בכתה, ותתייחסו אליו הן במסגרת המתודולוגית-תאורטית הכללית, הן כמופע ספציפי התלוי בזמן ובמקום. | ||
+ | #'''סיכום הקורס:''' במסלול זה תכתבו חיבור, שיהוה (כביכול) הכנה, או אולי אפילו תחליף לקורס, עבור תלמידותי העתיד. איך אפשר להסביר ב-3000 עד 4000 מילה את כל מה שצריך לדעת כדי להצליח בקורס, מבלי להיות נוכח/ת בו? | ||
+ | |||
+ | == נושׂאים לדיון == | ||
=== מבוא === | === מבוא === | ||
30 אוקטובר | 30 אוקטובר | ||
שורה 4: | שורה 13: | ||
*מהו מֻיתוס? | *מהו מֻיתוס? | ||
*מהי היסטוריא? | *מהי היסטוריא? | ||
− | *אמת ועובדות, ספרות זולה (1:51: | + | *אמת ועובדות, ספרות זולה (1:51:47 לסוף) |
*אמת ועובדות לפי עמוס עוז, [http://books.google.co.il/books?id=YD_IqvIbjkUC&pg=PA41&lpg=PA41&dq=%22%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%91%D7%94+%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%AA+%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%AA+%D7%A1%D7%91%D7%AA%D7%99%22&source=bl&ots=kXE9OrmVI8&sig=KRTfQuScJ95oKRFu6Je-iyLDimM&hl=iw&ei=JwxhTYqVJ8Sx8gPe1Jxa&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CB8Q6AEwAw#v=onepage&q=%22%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%91%D7%94%20%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%AA%20%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%AA%20%D7%A1%D7%91%D7%AA%D7%99%22&f=false ''סיפור על אהבה וחושך'', 2002:41-42] | *אמת ועובדות לפי עמוס עוז, [http://books.google.co.il/books?id=YD_IqvIbjkUC&pg=PA41&lpg=PA41&dq=%22%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%91%D7%94+%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%AA+%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%AA+%D7%A1%D7%91%D7%AA%D7%99%22&source=bl&ots=kXE9OrmVI8&sig=KRTfQuScJ95oKRFu6Je-iyLDimM&hl=iw&ei=JwxhTYqVJ8Sx8gPe1Jxa&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CB8Q6AEwAw#v=onepage&q=%22%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%91%D7%94%20%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%AA%20%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%AA%20%D7%A1%D7%91%D7%AA%D7%99%22&f=false ''סיפור על אהבה וחושך'', 2002:41-42] | ||
שורה 10: | שורה 19: | ||
6 נובמבר | 6 נובמבר | ||
− | ''' | + | '''חוב מהשעור הקודם:''' <br /> |
− | *פוקויאמא: [https://www.embl.de/aboutus/science_society/discussion/discussion_2006/ref1-22june06.pdf למאמר] | + | [https://www.youtube.com/watch?v=2HQh4YRw9H8 הנה הקטע] מתוך ״ספרות זולה״ שלא הצלחתי להקרין בכתה. תמצאו שם דיון מרתק בסוגיית האמת והעובדות. מומלץ לצפות בכל הסרט, כמובן. יש בנטפליקס. |
− | *חזון יוחנן | + | |
+ | '''לשעור הבא:''' | ||
+ | *לקרוא את מאמרו של פראנסיס פוקויאמא, End of History?: [https://www.embl.de/aboutus/science_society/discussion/discussion_2006/ref1-22june06.pdf למאמר] | ||
+ | *ואת [http://www.kirjasilta.net/ha-berit/Haz_ln.1.html חזון יוחנן], מתחילתו ועד סופו. (מתחיל קצת איטי, אבל מלא אקשן ולא ארוך). | ||
+ | *כמובן, יש לברר מה טיבם של שני הטקסטים, מי כתב אותם, מתי ובאיזו שׂפה. | ||
=== אמונה, מֻיתוס וביולוגיא === | === אמונה, מֻיתוס וביולוגיא === | ||
שורה 25: | שורה 38: | ||
'''לקריאה:''' | '''לקריאה:''' | ||
− | *Anderson, Benedict. 1983. Imagined Communities. London: Verso. 1–7. | + | *Anderson, Benedict. 1983. ''Imagined Communities''. London: Verso. 1–7. |
− | *הררי, יובל נח. 2011. קיצור תולדות האנושות. אור יהודה: דביר, 29-47, 104-138, 211-247. | + | *הררי, יובל נח. 2011. '''קיצור תולדות האנושות'''. אור יהודה: דביר, 29-47, 104-138, 211-247. |
− | === לוי-שטראוס === | + | === לוי-שטראוס וסטרוקטורליזם=== |
− | 27 נובמבר | + | |
+ | לקראת השעור של 27 נובמבר יש: | ||
+ | *לקרוא: Lévi-Strauss, Claude. 1955. "The Structural Study of Myth", ''The Journal of American Folklore'' 68: 428-444 | ||
+ | **נסחו לעצמכםן: מהם העקרונות והכלים שמציע לוי-שטראוס לניתוח מֻיתוסים? | ||
+ | *לקרוא את הגרסאות הללו למֻיתוס של מרסֻיאס: | ||
+ | *#Diodorus Siculus 3.59.1-6 י [http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Diodorus_Siculus/3D*.html תרגום אנגלי]. | ||
+ | *#Apollodoros, ''Library'' 1.4.2 י [http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.01.0022:text=Library:book=1:chapter=4 תרגום אנגלי]. | ||
+ | *#Hyginus, ''Fabulae'' 165, 191 י [http://www.theoi.com/Text/HyginusFabulae4.html תרגום אנגלי]. | ||
+ | *#Ovidius, ''Metamorphoses'' 6.382-400 י [http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Ov.+Met.+6.388&fromdoc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0028 תרגום אנגלי] | ||
+ | *#Charlie Daniels Band, The Devil Went Down to Georgia י [https://www.youtube.com/watch?v=K6RUg-NkjY4 להאזנה וקריאה]. | ||
+ | *לנתח את המֻיתוס של מרסֻיאס לפי העקרונות והכלים שהציע לוי-שטראוס. | ||
=== ממטיקא === | === ממטיקא === | ||
− | |||
− | + | לקראת <big>'''4 דצמבר'''</big> יש: | |
− | + | *לקרוא את '''דוקינס''', ריצ׳רד. 1991. '''הגן האנוכיי'''. ת״א: דביר. (תרגום: עמנואל לוטם. מהדורה אנגלית ראשונה: 1976; מהדורה אנגלית שניה: 1989). יש לקרוא את פרק יא (200-212), עם ההערות שלו (347-360). אפשר לדלג בין הפרק להערות, לקרוא את הפרק ואז את ההערות, או קודם את ההערות ואז את הפרק. | |
− | + | *מומלץ גם לערוך היכרות (דרך הספר או בערוצים אחרים) עם ההסבר של דוקינס לאבולוציא הגנטית. | |
+ | לקראת <big>'''11 דצמבר'''</big> יש: | ||
+ | *לקרוא את '''בלקמור''', סוזן. 2009. מכונת המֵמים. אור-יהודה: כנרת-זמורה ביתן-דביר. (תרגום: עמוס כרמל. עם הקדמה מאת ריצ’רד דוקינס ומבוא מאת יוני מזרחי. מהדורה אנגלית: 1999). עמודים 9-43, 77-116, 300-322. | ||
+ | |||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
+ | |||
+ | * פריט רשימה עם תבליטים | ||
=== קולקובסקי: תרגיל כתיבת מֻיתוס === | === קולקובסקי: תרגיל כתיבת מֻיתוס === | ||
+ | |||
+ | *קראו את מאמרו של קולקובסקי = Kołakowski, Leszek. 1986. "Emperor Kennedy Legend: A New Anthropological Debate", ''Salmagundi'' 72: 211-17. | ||
+ | *כתבו מחקר מֻיתולוגי משלכםן, ההולך בעקבות הדוגמא שנתן קולקובסקי. | ||
+ | |||
+ | 18 דצמבר - הגשת התרגיל | ||
+ | |||
25 דצמבר: חופשת חג המולד | 25 דצמבר: חופשת חג המולד | ||
− | === | + | === מקרה בוחן: עבדלונֻימוס מלך צור === |
− | 1 ינואר | + | '''לקראת 1 ינואר:''' |
− | 8 ינואר<br /> | + | |
+ | כמקרה בוחן למחקר מֻיתהיסטורי נעסוק בסיפור המלכתו של עבדלונֻימוס על העיר צידון בידי אלכסנדר הגדול. כהכנה לקראת השעור, יש לבצע המטלות הבאות: | ||
+ | *לצפות בשעור על אלכסנדר הגדול (מס׳ 5) בשעור [[העולם הקלאסי - מתוקשב#אלכסנדר הגדול|העולם הקלאסי]]. | ||
+ | *לקרוא את הגרסאות השונות של הסיפור, כפי שהן מסופרות על ידי הסופרים הבאים: | ||
+ | #[[Curtius Rufus 4.1.15-26|קוּרטיוּס רוּפוּס 4.1.15-26]] ([http://penelope.uchicago.edu/Thayer/L/Roman/Texts/Curtius/4*.html באתר Lacus Curtius]) | ||
+ | #[http://www.forumromanum.org/literature/justin/english/trans11.html#10 יוּסטינוּס (11.10.9-11)] | ||
+ | #[http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Diodorus_Siculus/17C*.html#47 דִיוֹדוֹרוֹס מסיציליא 17.47] | ||
+ | #פְּלוּטָרכוֹס, על מזלו של אלכסנדר 340d ([http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Plut.+De+Alex.+340d&fromdoc=Perseus%3Atext%3A2008.01.0229 ליוונית]) [[Plutarch, on the Virtue of Alexander the Great 340d]] | ||
+ | **יש לערוך היכרות עם הסופרים השונים | ||
+ | **יש לקרוא קדימה ואחורה מעבר לסיפור עצמו, כדי להבין את מקומו ברצף העלילתי (אם הקישור אינו נותן את ההקשר, הפגינו תושיה באיתור הטקסט!) | ||
+ | **יש לערוך השוואה בין הסיפורים השונים: מה שווה ומה שונה? | ||
+ | *לקרוא את המאמר הבא: Stanley M. Burstein. 2007. "The gardener became a king, or did he?: the case of Abdalonymus of Sidon", in: Heckel W. (ed.), Alexander's Empire: Formulation to Decay. Claremnot: Regina, 139-149. (המאמר בגוגל דרייב שהשתמשנו בו עד כה). | ||
+ | |||
+ | '''לקראת 8 ינואר:''' | ||
+ | *לקרוא: | ||
+ | *#שוב את המקורות ואת ההערות שרשמתםן לכםן על המאמר של בורשטיין | ||
+ | *#את החומר בדף [[אלכסנדר ועבדלונימוס]] | ||
+ | *#עמ׳ 181-86 מתוך בוזוורת׳ 2003 = Bosworth, A.B., 2003. "Plus çça change… Ancient Historians and their Sources". ''Classical Antiquity'', 22(2), pp.167-198. י [http://www.jstor.org/stable/pdf/10.1525/ca.2003.22.2.167.pdf פדפ, ג׳ייסטור] | ||
+ | *#פרק 20 מתוך פרנקלין 2016 = Franklin, John Curtis. 2016. ''Kinyras: The Divine Lyre''. Hellenic Studies Series 70. Washington, DC: Center for Hellenic Studies. [https://chs.harvard.edu/CHS/article/display/6358 בקישור זה] | ||
+ | *לחשוב ולמצוא מה '''אני''' צריך לקרוא כדי להמשיך את המחקר. | ||
+ | |||
+ | <br /> | ||
15 ינואר | 15 ינואר |
גרסה אחרונה מ־17:42, 3 בינואר 2018
תוכן עניינים
מטלות והערכה
במסגרת הקורס יש שתי רמות אפשריות להגשת המטלה המסכמת: (א) עבודה סמינריונית (היקף 6000-8000 מילה); או (ב) עבודה קטנה (3000-4000 מילה). בשתי הרמות מוגדרת ההשתתפות בקורס ברמת עובר/לא עובר. ההערכה תמסר לתלמידות/ים בכתב ובפירוט, על סמך המטלות המוגשות. בשתי האפשרויות יש לכתוב לעניין בלבד, ללא מריחות כלל. בשתי האפשרויות חובה להתיעץ אתי לפני בחירת הנושׂא לעבודה.
מסלול העבודה הקטנה מכיל שלושה נתיבים:
- ניתוח מאמר או ספר: במסלול זה תבחרו פריט אקדמי מחקרי (ספר, מאמר וכיו״ב) העוסק בשאלות מֻיתוס והיסטוריא, ותנתחו אותו באופן יסודי ביותר. הניתוח יכלול בדיקת הערות השוליים, התייחסות למהלכים הרטוריים של הכותב/ת, אופי ההתייחסות למֻיתוסים (מתודולוגיא), והערכה שלך את מידת התקפות והשכנוע של הטיעון המרכזי. יש לצרף עותק של פריט המחקר לעבודה בעת ההגשה.
- ניתוח מֻיתוס: במסלול זה תבחרו מקרה מבחן של מֻיתוס והיסטוריא מתוך המרחב הכללי של תרבות המערב בעת העתיקה. כאן תנתחו את המיתוס בכלים שלמדנו בכתה, ותתייחסו אליו הן במסגרת המתודולוגית-תאורטית הכללית, הן כמופע ספציפי התלוי בזמן ובמקום.
- סיכום הקורס: במסלול זה תכתבו חיבור, שיהוה (כביכול) הכנה, או אולי אפילו תחליף לקורס, עבור תלמידותי העתיד. איך אפשר להסביר ב-3000 עד 4000 מילה את כל מה שצריך לדעת כדי להצליח בקורס, מבלי להיות נוכח/ת בו?
נושׂאים לדיון
מבוא
30 אוקטובר
- מהו מֻיתוס?
- מהי היסטוריא?
- אמת ועובדות, ספרות זולה (1:51:47 לסוף)
- אמת ועובדות לפי עמוס עוז, סיפור על אהבה וחושך, 2002:41-42
קץ ההיסטוריא
6 נובמבר
חוב מהשעור הקודם:
הנה הקטע מתוך ״ספרות זולה״ שלא הצלחתי להקרין בכתה. תמצאו שם דיון מרתק בסוגיית האמת והעובדות. מומלץ לצפות בכל הסרט, כמובן. יש בנטפליקס.
לשעור הבא:
- לקרוא את מאמרו של פראנסיס פוקויאמא, End of History?: למאמר
- ואת חזון יוחנן, מתחילתו ועד סופו. (מתחיל קצת איטי, אבל מלא אקשן ולא ארוך).
- כמובן, יש לברר מה טיבם של שני הטקסטים, מי כתב אותם, מתי ובאיזו שׂפה.
אמונה, מֻיתוס וביולוגיא
13 נובמבר
לקריאה:
- .Ustinova, Yulia. 2009. "Cave Experiences and Ancient Greek Oracles", Time and Mind: the Journal of Archaeology, Consciousness and Culture , 2: 265–286.
- .Herman, Gabriel. 2011. “Greek Epiphanies and the Sensed Presence”, Historia 60: 1–31.
קהילות מדומינות
20 נובמבר
לקריאה:
- Anderson, Benedict. 1983. Imagined Communities. London: Verso. 1–7.
- הררי, יובל נח. 2011. קיצור תולדות האנושות. אור יהודה: דביר, 29-47, 104-138, 211-247.
לוי-שטראוס וסטרוקטורליזם
לקראת השעור של 27 נובמבר יש:
- לקרוא: Lévi-Strauss, Claude. 1955. "The Structural Study of Myth", The Journal of American Folklore 68: 428-444
- נסחו לעצמכםן: מהם העקרונות והכלים שמציע לוי-שטראוס לניתוח מֻיתוסים?
- לקרוא את הגרסאות הללו למֻיתוס של מרסֻיאס:
- Diodorus Siculus 3.59.1-6 י תרגום אנגלי.
- Apollodoros, Library 1.4.2 י תרגום אנגלי.
- Hyginus, Fabulae 165, 191 י תרגום אנגלי.
- Ovidius, Metamorphoses 6.382-400 י תרגום אנגלי
- Charlie Daniels Band, The Devil Went Down to Georgia י להאזנה וקריאה.
- לנתח את המֻיתוס של מרסֻיאס לפי העקרונות והכלים שהציע לוי-שטראוס.
ממטיקא
לקראת 4 דצמבר יש:
- לקרוא את דוקינס, ריצ׳רד. 1991. הגן האנוכיי. ת״א: דביר. (תרגום: עמנואל לוטם. מהדורה אנגלית ראשונה: 1976; מהדורה אנגלית שניה: 1989). יש לקרוא את פרק יא (200-212), עם ההערות שלו (347-360). אפשר לדלג בין הפרק להערות, לקרוא את הפרק ואז את ההערות, או קודם את ההערות ואז את הפרק.
- מומלץ גם לערוך היכרות (דרך הספר או בערוצים אחרים) עם ההסבר של דוקינס לאבולוציא הגנטית.
לקראת 11 דצמבר יש:
- לקרוא את בלקמור, סוזן. 2009. מכונת המֵמים. אור-יהודה: כנרת-זמורה ביתן-דביר. (תרגום: עמוס כרמל. עם הקדמה מאת ריצ’רד דוקינס ומבוא מאת יוני מזרחי. מהדורה אנגלית: 1999). עמודים 9-43, 77-116, 300-322.
- פריט רשימה עם תבליטים
קולקובסקי: תרגיל כתיבת מֻיתוס
- קראו את מאמרו של קולקובסקי = Kołakowski, Leszek. 1986. "Emperor Kennedy Legend: A New Anthropological Debate", Salmagundi 72: 211-17.
- כתבו מחקר מֻיתולוגי משלכםן, ההולך בעקבות הדוגמא שנתן קולקובסקי.
18 דצמבר - הגשת התרגיל
25 דצמבר: חופשת חג המולד
מקרה בוחן: עבדלונֻימוס מלך צור
לקראת 1 ינואר:
כמקרה בוחן למחקר מֻיתהיסטורי נעסוק בסיפור המלכתו של עבדלונֻימוס על העיר צידון בידי אלכסנדר הגדול. כהכנה לקראת השעור, יש לבצע המטלות הבאות:
- לצפות בשעור על אלכסנדר הגדול (מס׳ 5) בשעור העולם הקלאסי.
- לקרוא את הגרסאות השונות של הסיפור, כפי שהן מסופרות על ידי הסופרים הבאים:
- קוּרטיוּס רוּפוּס 4.1.15-26 (באתר Lacus Curtius)
- יוּסטינוּס (11.10.9-11)
- דִיוֹדוֹרוֹס מסיציליא 17.47
- פְּלוּטָרכוֹס, על מזלו של אלכסנדר 340d (ליוונית) Plutarch, on the Virtue of Alexander the Great 340d
- יש לערוך היכרות עם הסופרים השונים
- יש לקרוא קדימה ואחורה מעבר לסיפור עצמו, כדי להבין את מקומו ברצף העלילתי (אם הקישור אינו נותן את ההקשר, הפגינו תושיה באיתור הטקסט!)
- יש לערוך השוואה בין הסיפורים השונים: מה שווה ומה שונה?
- לקרוא את המאמר הבא: Stanley M. Burstein. 2007. "The gardener became a king, or did he?: the case of Abdalonymus of Sidon", in: Heckel W. (ed.), Alexander's Empire: Formulation to Decay. Claremnot: Regina, 139-149. (המאמר בגוגל דרייב שהשתמשנו בו עד כה).
לקראת 8 ינואר:
- לקרוא:
- שוב את המקורות ואת ההערות שרשמתםן לכםן על המאמר של בורשטיין
- את החומר בדף אלכסנדר ועבדלונימוס
- עמ׳ 181-86 מתוך בוזוורת׳ 2003 = Bosworth, A.B., 2003. "Plus çça change… Ancient Historians and their Sources". Classical Antiquity, 22(2), pp.167-198. י פדפ, ג׳ייסטור
- פרק 20 מתוך פרנקלין 2016 = Franklin, John Curtis. 2016. Kinyras: The Divine Lyre. Hellenic Studies Series 70. Washington, DC: Center for Hellenic Studies. בקישור זה
- לחשוב ולמצוא מה אני צריך לקרוא כדי להמשיך את המחקר.
15 ינואר